Železničná spoločnosť by mohla začať fungovať 1. júla 2001

Bratislava 4. apríla (TASR) - Zákon o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorý upravuje spôsob založenia, vznik, postavenie a právne pomery tejto ...

Bratislava 4. apríla (TASR) - Zákon o Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorý upravuje spôsob založenia, vznik, postavenie a právne pomery tejto obchodnej spoločnosti, schválila s pripomienkami na svojom rokovaní vláda SR. ŽS vznikne odčlenením sa od Železníc SR (ŽSR), pričom jej postavenie budúceho vykonávateľa dopravných a obchodných činností stanovil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Správcom dopravnej cesty ostanú podľa projektu ŽSR. Zákon nadobudne účinnosť 1. júna 2001 a v prípade zmeny súvisiacej legislatívy by ŽS mohla začať fungovať 1. júla.

Vláda okrem zákona o ŽS postúpila Národnej rade (NR) SR na ďalšie ústavné prerokovanie aj navrhované zmeny v doteraz platnej súvzťažnej legislatíve, predovšetkým zmeny a doplnenia zákona o dráhach z roku 1996. Ako uviedol generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Dušan Pajdlhauser, týmto spôsobom sa zabezpečí čistota vzťahov medzi ŽSR a ŽS. Keďže zakladateľom spoločnosti bude štát, uchová si v nej 100-% akcionársku účasť, pričom v jeho mene bude konať MDPT. Ministerstvo bude súčasne poverené uzatvárať so ŽS zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. V prípade, že dôjde v budúcnosti k rozhodovaniu o možnej privatizácii majetkovej účasti štátu na podnikaní ŽS, zákon ukladá povinnosť zachovania trvalej účasti štátu v rozsahu minimálne 51 %.

Nepeňažný vklad ŽSR do ŽS bude pozostávať z divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej a nákladnej prepravy, tatranských lanových dráh, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb železníc a ich ústredia. Ako však D. Pajdlhauser dodal, hodnotu tohto nepeňažného vkladu nie je možné ešte exaktne určiť, analýzu však v súčasnosti vypracúva Ústav súdneho inžinierstva. Železničná dopravná cesta a východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce ostanú v správe ŽSR.

Odčlenením ŽS od ŽSR a teda plnením krokov projektu transformácie sa podľa D. Pajdlhausera dosiahne ekonomická efektívnosť oboch železničných zložiek, objektivizujú sa finančné nároky na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie samotného Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc vytvorí zároveň podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

Ak bude celý predmetný legislatívny balík schválený aj v NR SR najneskôr v máji, MDPT je podľa D. Pajdlhausera schopné pripraviť všetky organizačné kroky tak, aby od 1. júla tohto roku mohli začať fungovať obe spoločnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 323
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 030
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 859
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 524
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 574
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 256
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 599

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop