NEDOSTATOČNÉ STAVEBNÉ KAPACITY VYVOLÁVAJÚ OTÁZKU O DOVOZE PRACOVNEJ SILY, ALE AJ V EURÓPE JE PROBLÉM S PRACOVNÝMI SILAMI

Slovensko zažíva stavebný boom

BANSKÁ BYSTRICA - Slovensko zažíva momentálne najväčší stavebný boom za posledných dvadsať rokov. Aj napriek relatívne vysokej nezamestnanosti problémom je nedostatok stavebných kapacít, najmä v robotníckych a remeselných profesiách. Chýbajú sadrokartonár

ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

i, ktorých si firmy, obrazne povedané, kradnú zo stavieb. Nedostatok je aj betonárov, železiarov, murárov a ďalších profesií.

Viceprezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Oto Hornáček nevylučuje, že Slovensko môže zažiť v najbližších rokoch to, čo sa udialo nedávno v čase obdobného boomu v Austrálii, keď tam došlo k pribrzdeniu rýchleho rastu hrubého domáceho produktu (HDP) tým, že stavbári nedokázali plniť objednávky.

„Stavebníctvo zažíva na Slovensku až extrémny boom. Rastové čísla v stálych cenách za posledné mesiace presahujú medziročne dvadsať percent, alebo sa blížia k tejto hranici. To znamená, že za nejaké dva roky slovenské stavebníctvo poskočí v raste produkcie o takmer 40 percent oproti úrovni spred dvoch rokov,“ povedal pre SME Hornáček.

Podľa jeho slov silné rastové čísla nie sú podporené dostatočnými kapacitami, najmä v oblasti robotníckych a remeselných profesií.

Dovoz pracovnej sily by sa mal stať silnou témou

Riešením situácie by mohol byť austrálsky model, teda dovoz pracovnej sily zo zahraničia, myslí si viceprezident. Potenciál nezamestnaných totiž nedáva veľké možnosti nasýtenia trhu v stavebníctve. Veľa šancí na riešenie nedáva ani učňovské školstvo. V momentálnej situácii by mohla trvať príprava dostatočného množstva kvalitných pracovníkov v stavebných profesiách sedem až desať rokov. To už môže byť slovenské stavebníctvo niekde na konci konjunkturálnej vlny a zamestnávatelia skôr budú uvažovať o redukcii zamestnancov.

Hornáček tvrdí, že práve dovoz pracovnej sily by sa mal stať silnou témou. Domnieva sa, že ak sa týmto problémom nebudeme rýchlo zaoberať, investičný apetít zahraničných aj slovenských investorov nebude možné v plnej miere obslúžiť.

„Rýchle riešenie problému vidím v otvorení slovenského pracovného trhu tak, aby korektne a v súlade so zákonmi mohli ľudia prichádzať odtiaľ, kde je stavebná kapacita voľná. Nevidím nejaké zásadné možnosti nasýtenia dopytu z oblasti nezamestnaných, ani z iných rezortov. Ten istý problém už začína byť vypuklý aj v automobilovom priemysle a budú nasledovať aj ďalšie rezorty,“ povedal viceprezident zväzu.

Problémom je, či v Európe vôbec ešte existuje voľná pracovná sila. Predstavitelia zväzu sa nedávno vrátili z misie na Ukrajine s prázdnymi rukami. Aj Ukrajina prežíva stavebný boom a keď sa Ukrajinci sťahujú za prácou, idú do Moskvy. „Tam je hyper­boom,“ povedal viceprezident.

„Neviem, či Rumunsko a Bulharsko môže byť tým teritóriom, odkiaľ by sa dala pracovná sila doviezť. Existuje významná rečová bariéra. Ak im otvoria trh iné krajiny, budú tam mať síce rovnaký komunikačný problém, ale vyššiu úroveň príjmov,“ povedal Hornáček.

Časť objednávok asi zostane neuspokojená

V prípade, že sa situácia na slovenskom stavebnom trhu nezmení, môže to viesť k rastu cien stavebných prác. To sa napokon už aj deje a mzdy v stavebníctve rastú. Prejaví sa to na vzostupe cien výkonov a stavebné spoločnosti pravdepodobne pristúpia k selekcii projektov. Inými slovami, neuspokoja všetkých investorov.

Slovenské stavebníctvo bolo takmer desať rokov v recesii. Úroveň podielu stavebníctva na HDP bol polovičný ako v okolitých krajinách, ako je napríklad Česko. Pohyboval sa na úrovni piatich percent.

Slovenské stavebníctvo má v rámci krajín združenia Euroconstruct najhoršiu pozíciu. Slovensko je na poslednom mieste z hľadiska objemu stavebnej produkcie a tiež aj v ostatných porovnateľných ukazovateľoch, ako sú napríklad produktivita práce či náklady na jedného pracovníka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 817
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 090
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 258
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 222
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 828
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 477
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 385
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 633
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Z pelotónu sa odtrhla skupina jazdcov, je v nej aj Sagan

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop