PROBLÉM ZA ROK 2005 JE TAK ROZHODNUTÍM VLÁDY DEFINITÍVNE VYRIEŠENÝ, KOMENTOVAL PREDSEDA ZVÄZU AUTOBUSOVEJ DOPRAVY GEORGE TRABELSSIE

VÚC získajú 300 mil. Sk za vlaňajšiu autobusovú dopravu

BRATISLAVA 29. novembra (SITA) - Vláda SR sa rozhodla pre vyššie územné celky (VÚC) uvoľniť mimoriadnych 300 mil. Sk na pokrytie straty z výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v prímestskej autobusovej doprave ...

BRATISLAVA 29. novembra (SITA) - Vláda SR sa rozhodla pre vyššie územné celky (VÚC) uvoľniť mimoriadnych 300 mil. Sk na pokrytie straty z výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v prímestskej autobusovej doprave za rok 2005. Spomínanú čiastku by mal minister financií poskytnúť z kapitoly Všeobecná pokladničná správa do konca tohto roka. "Problém za rok 2005 je tak doriešený," komentoval rozhodnutie vlády predseda Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie s tým, že sa tak znížil tlak na rast cestovného. Straty dopravcov boli v roku 2005 uhrádzané z rozpočtov samosprávnych krajov, ktoré na daný účel vyčlenili 1,293 mld. Sk, čo však nebolo dostačujúce. "Financie boli rozdelené medzi VÚC. Dávam im za pravdu, že ak majú nejaké povinnosti v oblasti VVZ, štát je povinný im v tomto pomôcť. Ja dúfam, že táto suma v roku 2006 pomôže stabilizovať situáciu a som pripravený spolupracovať s predstaviteľmi VÚC na vytvorení návrhu systémového riešenia," uviedol po rokovaní vlády premiér Robert Fico.

O vykrytie 300-miliónovej straty žiadali dopravcovia a hlavne VÚC už dlhší čas, avšak u predchádzajúcej vlády s touto požiadavkou neuspeli. Aj keď exminister dopravy Pavol Prokopovič sa k tejto otázke nestaval úplne negatívne, minister financií Ivan Mikloš nevidel v štátnom rozpočte priestor na poskytnutie peňazí. Odvolával sa pritom na skutočnosť, že samosprávne kraje získali v minulom roku o 1,5 mld. Sk viac, ako sa plánovalo, z čoho mali túto stratu vykryť. Problém bolo aj ujasnenie, či ide o originálnu alebo prenesenú kompetenciu.

Súčasné vedenie ministerstva dopravy spolu s rezortom financií sa rozhodlo vypracovať návrh na jednorazové vykrytie 300-miliónovej straty aj napriek tomu, že kompetenčne to pod ministerstvo dopravy nepatrí. Poskytnutie prostriedkov však podmienili niekoľkými podmienkami. Samosprávne kraje musia vytvoriť podmienky na stabilizáciu cestovného, podpory obnovy vozidlového parku, prevádzkovanie nízkovyťažených spojov najmä v koncových obciach regiónov, zachovanie súčasnej zľavnenej prepravy žiakov, študentov, dôchodcov či iných zľavnených skupín, ako aj na zabezpečenie pravidelnej autobusovej dopravy v takom rozsahu, ktorý zodpovedá spoločenskej objednávke.

Rezort dopravy navrhol dva varianty delenia 300-miliónovej sumy pre samosprávne kraje. Podľa prvého variantu sa mala suma deliť proporcionálne podľa počtu ubehnutých kilometrov jednotkovou dotáciou 1,538 koruny za kilometer. Podľa druhého variantu, ktorý odporučilo ministerstvo dopravy, sa mala čiastka deliť podľa ubehnutých kilometrov jednotkovou dotáciou 1,5 koruny za kilometer a zvyšných 6 mil. Sk sa malo rozdeliť medzi žilinský, banskobystrický a prešovský kraj, kde sú zohľadnené náročnejšie prevádzkové podmienky prímestskej autobusovej dopravy. Vláda sa priklonila k druhému variantu.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 191
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 031
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 959
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 689
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 209
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 110
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 733
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 460
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 775

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.