Soros: USA zlyhali, Európa musí po nich prevziať vedenie

Hamburg 21. novembra (TASR) - Na otázku, či sa kapitalizmus v úsilí o globalizáciu vyvíja k lepšiemu alebo horšiemu, miliardár a finančník George Soros ...

Hamburg 21. novembra (TASR) - Na otázku, či sa kapitalizmus v úsilí o globalizáciu vyvíja k lepšiemu alebo horšiemu, miliardár a finančník George Soros v rozhovore pre nemecký denník Die Welt odpovedal, že všetko závisí od pohľadu hodnotiteľa. "Už vidím nedostatky globalizácie," povedal. V oblasti finančníctva sa medzinárodná spolupráca upevnila. Finančné orgány krajín medzi sebou komunikujú, spolupracujú a majú čoraz silnejší sklon k tomu, aby sa zhodli na svojej politike. V politickej oblasti došlo k rozpadu svetového poriadku. To je ale politický fenomén.

Soros sa domnieva, že finančné trhy neprodukujú nijaké problémy svetovej ekonomiky. Sú takmer v rovnovážnom stave. Otrasy dnes vznikajú v politike, vojenskými opatreniami a vo sfére životného prostredia. To však vôbec neznamená, že slabé miesta globálneho kapitalizmu sú celkom vyliečené. Čoraz viac sa rozširuje priepasť medzi veľmi vysokými a veľmi nízkymi príjmami.

Do súkromných investičných firiem (private-equity) prúdi stále viac kapitálu. Vytvára sa priestor pre novú bublinu?

Soros povedal, že tomu už verí. Avšak nositelia zodpovednosti si nebezpečenstvo uvedomujú, prinajmenšom o ňom hovoria. Jeho to však teraz veľmi neirituje. Problematickým je len to, kedy dôjde k recesii.

Ak sa totiž rast svetovej ekonomiky celkovo spomalí, vysoký objem prijatého cudzieho kapitálu môže nadväznú korektúru finančného krachu sťažiť. Lebo úvery sa pomaly šíria čoraz viac a keď sa trend obráti, môže dôjsť k náhlemu krachu. Môžu ho spôsobiť private equity, hedgefondy a tiež aj normálne banky. Lebo investičné banky ako Citibank, Deutsche Bank vstupujú na trhy ako hedgefondy. To sú skutočne určujúce sily trhu. Keď ich niekto zoberie ako celok, podávajú len priemerný výkon. Okrem situácie, keď využívajú cudzí kapitál, aby si zvýšili svoju pozíciu a ocenenie. A to musia robiť, aby odôvodnili oprávnenosť svojich poplatkov. A z toho vzniká nestabilita. Nebezpečnou sa stáva, keď sa rast hospodárstva spomalí, napríklad keď v USA praskne bublina v sektore nehnuteľností.

Die Welt zaujímal aj Sorosov názor na úlohu Európy vo svete. Podľa neho je svetový poriadok orientovaný na USA ako vedúcu silu. USA však zlyhali. Dôsledkom je rozpad starého svetového poriadku "a to, čo sme nazývali 'Západom', prakticky už nejestvuje. Aby sa obnovil svetový poriadok, musí hrať Európa aktívnejšiu úlohu a nielen byť pasívnym pozorovateľom. USA prestali byť vedúcou silou, Európa musí zaplniť uvoľnený priestor", povedal Soros.

Finančník Soros vyslovil poľutovanie nad tým, že sa zjednocovací proces v Európe zastavil. Lebo EÚ je výstižným príkladom toho, čo filozof Karl Propper nazýval postupným sociálnym budovaním otvorenej spoločnosti. Proces sa začal založením Európskeho združenia pre uhlie a oceľ a odvtedy až doteraz nasledoval jeden krok po druhom.

Problémom EÚ je však to, že projekt vymyslela elita bez toho, aby doň vtiahla aj obyvateľstvo. Preto nevznikla nijaká európska identita. Až pri hlasovaní o Európskej ústave sa zapojila do procesu verejná mienka. Hneď dve krajiny ústavu odmietli, pretože ich obyvatelia sú proti európskemu integračnému procesu.

Európa sa ocitla v nestabilite. EÚ bola síce rozšírená, ale jej štruktúra sa tomu neprispôsobila primeraným spôsobom. To je veľké nebezpečenstvo. Lebo už jestvujú signály, že by mohlo dôjsť k dezintegrácii, ak sa nebude pokračovať v integrácii.

Soros povedal, že referendum o ústave bolo určitým spôsobom referendom o globalizácii. Pre mnohých ľudí predstavuje Európa globalizáciu v malom, a oni ju odmietli. Pritom mohla Európa globalizáciu formovať, keby členské krajiny viac držali pospolu a keby vystupovali s jednotnou politikou. Musí byť vytvorené vedomie toho, ktoré vysoké hodnoty má otvorená spoločnosť. Ale problémom je, že sloboda je veľmi atraktívnym dobrom, keď ju človek nemá. Ale keď je spoločnosť v stave slobody, ľudia strácajú zmysel jej významu.

Soros povedal, že ho znepokojuje, že sa Poľsko nachádza v zlom stave. To isté platí aj o Maďarsku, aj keď za iných predpokladov. Mnohí ľudia nevedia, čo si majú počať so svojou slobodou. V Poľsku vláda a v Maďarsku opozícia chcú vytlačiť komunistov zo všedného života. Všetko, čo má niečo spoločné s minulosťou, chcú tieto sily v oboch krajinách vylúčiť, a tým chcú svoj vplyv masívne zvýšiť. Pre Európu je politika vylučovania ďalšou formou slabosti. "Na to nemám liek ani ja," konštatoval Soros.

Rusko sa stalo krajinou s autoritatívnym režimom, ktorý podporujú jeho zásoby plynu. Pre režim sú energetické zdroje krajiny silnou oporou. EÚ nemôže nič podniknúť, aby režim zmenila. Medzi rokmi 1987 až 1996 existoval na to obrovský časový priestor. Rusko malo dostať pomoc formou novodobého Marshallovho plánu alebo podobnou formou, aby sa mohlo transformovať na otvorenú, demokratickú spoločnosť. Namiesto toho USA krajinu ponižovali.

U Rusov taký postup USA vyvolal veľké roztrpčenie. Každá forma kritiky dáva Putinovi možnosť, aby reagoval ešte ostrejšie. K tomu Rusko začína využívať zásoby plynu na politické ciele.

Rozhovor priniesol nemecký denník Die Welt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 621
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 239
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 954
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 719
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 530
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 513
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 475
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 457
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

Ku kolapsom dopravy dochádza preto, že sa 60 rokov o ňu nikto v Bratislave nestaral, vraví odborník na dopravu Gustáv Kasanický.

SVET

Los Angeles zničia otrasy. Môžu sa mestá pripraviť na katastrofy?

Mexiko sa zo zemetrasenia v minulosti poučilo.

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.