Praha 20. novembra (TASR) - Mať istotu, či nový zákazník spláca svoje dlhy včas a bez problémov, chce zrejme každá banka či splátková spoločnosť. Pred viac než rokom sa však o platobnú morálku svojich klientov začali viac zaujímať aj českí mobilní operátori. Stali sa totiž členmi združenia Solus, ktoré vedie čiernu listinu neplatičov.
"Dôvodom pristúpenia k tejto registrácii bol nárast nedobytných spoločností, čo nás nútilo rozložiť ich cenu na všetkých koncových zákazníkov," vysvetlila hovorkyňa T-Mobilu Martina Kemrová. Využívanie informácií z databázy neplatičov podľa nej potom firme umožnilo zvýhodnenie platiacich zákazníkov, ktorých je drvivá väčšina. Tí pritom doteraz doplácali na klientov s horšou platobnou morálkou.
Nanovo tak mobilní operátori T-Mobile a Telefónika O2 preverujú platobnú morálku všetkých nových zákazníkov, ktorí s tým súhlasia. Vodafone predpokladá, že k podobnej praxi čoskoro pristúpia - teda k preverovaniu všetkých záujemcov o uzatvorenie zmluvy na poskytovanie tarifných služieb, ktorí s preverením prejavia súhlas. Výnimku budú ale mať právnické osoby, u ktorých súhlas nebude vyžadovaný.
Solus preveril tento rok už takmer 1,3 milióna ľudí. Čo sa však stane záujemcovi o tarifnú službu mobilného operátora, keď je v databáze neplatičov registrovaný? "Zákazníkovi, ktorý je uvedený v registri, nemôže byť poskytnutá zľava ako zákazníkovi s dobrou platobnou morálkou a musí zaplatiť záruku v plnej výške," uvádza napríklad hovorca Telefóniky Martin Žabka.
Informoval o tom český denník Lidové noviny.