ozíciu v dozornej rade. Týmto by sa na budúci rok mohol otvoriť manévrovací podnikateľský priestor pre iných akcionárov.
Medzi nich patrí v prvom rade automobilka Porsche. Tá medzičasom vlastní niečo vyše 27 percent akcií VW. V pondelok odsúhlasila Dozorná rada Porsche žiadosť na zvolanie valného zhromaždenia, aby sa mohol základný kapitál navýšiť o miliardovú sumu.
Analytici sú presvedčení, že za touto zahmlenou informáciou sa skrýva úmysel Porsche nechať si pootvorené dvierka na získanie akciovej väčšiny vo Volkswagene. Najmä, keď jedným z najväčších akcionárov Porsche je šéf Dozornej rady VW (a bývalý predseda predstavenstva wolfsburského koncernu) Ferdinand Piech.
Porsche - a najmä Ferdinand Piech - zatiaľ systematicky nastavujú manažérske výhybky do najbližšej budúcnosti. Medzičasom rezignoval na svoju funkciu predsedu predstavenstva Bernd Pischetsrieder. Jeho post zaujme Martin Winterkorn, doterajší šéf automobilky Audi, ktorá je dcérskou spoločnosťou VW.
Winterkorn povedal, že zmení rozhodovaciu štruktúru Volkswagenu. Chce predovšetkým vytvoriť dve hlavné vnútrokoncernové línie. Do jednej by mali patriť masoví výrobcovia VW, Škoda a Seat, do druhej producenti drahších a luxusnejších automobilov Audi, Bentley, Bugatti a Lamborghini.
Toto všetko s cieľom znížiť výrobné náklady, spresniť pozíciu wolfsburského koncernu na automobilovom trhu (najmä kľúčovej značky VW), ako aj urýchliť uvádzanie na trh nových modelov v dôležitých čiastkových zákazníckych segmentoch - napríklad terénnych automobilov či kabrioletov.
Experti poukazujú takisto na skutočnosť, že mnohé modely značky Volkswagen obsahujú primnoho komplexných technických vymožeností, ktoré nadmerne zvyšujú ich cenu. Podčiarkujú, že Volkswagen by sa mal v budúcnosti sústrediť na produkciu cenovo výhodných a masovo vyrábaných automobilov. Aktuálny Golf sa od tohto ideálu vzdialil pomerne ďaleko.
Osud Volkswagenu má teda v rukách Ferdinand Piech, vnuk geniálneho Ferdinanda Porscheho, tvorcu legendárneho „chrobáka“, ktorý bol po druhej svetovej vojne odrazovým mostíkom Volkswagenu na získanie pozície najväčšej európskej automobilky. Porsche sa vracia do VW. Kruh sa pomaly uzatvára.
Autor: JÁN ŠALGOVIČ Mníchov