Za prestup z jednej DSS do druhej budú sporitelia platiť

Bratislava 15. novembra (TASR) Zabrániť masívnym prestupom ľudí medzi jednotlivými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami (DSS) by mala novela zákona ...

Bratislava 15. novembra (TASR) Zabrániť masívnym prestupom ľudí medzi jednotlivými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami (DSS) by mala novela zákona o starobnom dôchodkovom sporení. S poslaneckým návrhom Róberta Madeja (Smer-SD) vláda SR dnes súhlasila v zmysle pripomienok Legislatívnej rady vlády. Podiel prestupujúcich dosiahol od 1. januára tohto roka 15 % všetkých sporiteľov v 2. dôchodkovom pilieri.

Podľa Madeja opatrenia v novele majú slúžiť na zvýšenie stability dôchodkového systému, ktorý je ohrozený špekulatívnymi prestupmi. Okrem obmedzenia odmien pre sprostredkovateľov má novela zaviesť aj poplatok za prestup klienta do inej DSS, limit výdavkov na reklamu DSS alebo zníženie odplaty za správu dôchodkového fondu. "Odplata sa navrhuje výrazne znížiť, a to o 7 % z pôvodnej výšky odplaty," spresnil Madej. Do roku 2015 má toto opatrenie podľa neho znížiť príjmy DSS približne o 616 miliónov Sk. O túto sumu sa, naopak, zvýši množstvo prostriedkov nasporených občanmi na ich dôchodkových účtoch.

Asociácia DSS považuje navrhované úpravy za vyvážený balíček opatrení. "Budú celkom iste znamenať stabilizáciu a zefektívnenie systému starobného dôchodkového sporenia," uviedol zástupca asociácie Jozef Paška. Preto akceptuje aj snahu preniesť tieto výhody na sporiteľov vo forme zníženia poplatkov za správu fondu. Zníženie týchto poplatkov je dobrou správou aj podľa predsedu správnej rady Nadácie F. A. Hayeka Ivana Švejnu. "Zlá správa je, že pokiaľ bude chcieť občan zmeniť DSS, vytvárajú sa mu touto novelou rôzne administratívne prekážky," domnieva sa. Občan by mal mať podľa neho šancu vybrať si a konkurencia medzi viacerými subjektmi všeobecne zlepšuje podmienky na akomkoľvek trhu.

Aj keď množstvo prestupov v 2. pilieri je problémom, s poplatkom za prestup bývalá ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny Iveta Radičová nesúhlasí. Týmto opatrením bude na aktivity DSS a ich sprostredkovateľov doplácať klient. Takisto spochybňuje zámer platiť tento poplatok Sociálnej poisťovni (SP). "Keď už spoplatniť prestup, aj keď o tom môžeme diskutovať, tak potom v tej DSS, od ktorej klient odchádza, pretože tá má najväčšiu stratu z hľadiska administrovania predchádzajúceho klienta," argumentovala Radičová a dodala: "Navyše, každý klient predsa za správu a administráciu 0,5 percenta Sociálnej poisťovni platí, takže SP za správu klienta isté financie má. Tá musí každého klienta tak či tak spracovávať, pretože je zároveň v 1. pilieri." V žiadnej krajine s reformovaným dôchodkovým systémom sa podľa nej poplatky za prestup, pokiaľ existujú, neplatia inštitúcii typu SP. V minulosti navrhovala Radičová ako riešenie limitovať podľa vzoru zdravotných poisťovní možnosť voľných prestupov medzi DSS na obmedzené časové obdobie, napr. raz za 2 roky. S takýmto opatrením však Madej nesúhlasí, pretože podľa neho systémovo nerieši problematiku prestupov, iba ju posúva v čase.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.