Zavedenie elektronického mýta by nemalo diskriminovať regióny

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. ...

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. Uviedol to na medzinárodnom diskusnom fóre "Spoplatnenie cestnej siete v rámci SR - kľúčové aspekty procesu", ktoré zorganizoval Ekonomický a sociálny inštitút (ESI) v stredu v Bratislave.

"Vezmite si len situáciu, že v jednom regióne majú diaľnicu, kde by sa malo podľa momentálneho návrhu zákona zaviesť mýto a v druhom nie, čiže niektorí budú platením znevýhodnení a navyše dopad by to malo určite aj na výmenu tovaru, obchod, ale i ceny, ako aj na kvalitu ciest a finančné možnosti v ich údržbe, či budovaní nových komunikácií v danej oblasti," povedal Pelegrini.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako TASR informovala Oľga Janíková z ESI, na podujatí sa tiež zúčastnili zástupcovia Rakúska, Švajčiarska, Talianska i Nemecka, kde už elektronické mýto majú. Zhodli sa v tom, že okrem obrovských finančných príjmov z vyberania mýta, nie je zanedbateľný ani environmentálny prínos. V dôsledku zavedenia elektronického mýta totiž začali prepravcovia vo väčšej miere využívať ekologickejšiu železnicu a efektívnejšie prepravovali náklad. Nakoľko sa výška mýtneho stanovuje aj podľa úrovne emisií, boli mnohí prepravcovia nútení obnoviť aj vozový park, čo znížilo vypúšťanie škodlivín do prostredia. Ročné výnosy z elektronického mýta sú v Nemecku približne 3 miliardy EUR, v prepočte 108,3 miliardy SKK, vo Švajčiarsku je to 800 miliónov EUR.

"Nie je v našom záujme robiť preteky v spoplatňovaní ciest. Treba zvážiť každý krok a vidieť problém v širších súvislostiach," konštatoval Pelegrini. Podľa neho je dôležité stanoviť výšku mýtneho so zohľadnením potrieb a nákladov prevádzkovateľa, ale aj možností prepravcov.

O podobe zákona o spoplatnení ciest rozhodnú poslanci na decembrovom zasadaní. Parlament totiž 17. októbra posunul do druhého čítania návrh zákona o elektronickom výbere mýta, ktorý má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony od 1. januára 2009.

Podľa návrhu by nemali elektronické mýto platiť vozidlá nad 3,5 tony, ktoré patria ministerstvám vnútra a obrany a ich rozpočtovým organizáciám, vozidlá NATO a ozbrojených síl, ktoré sa budú v SR pohybovať, colná správa, záchranná zdravotná služba, hasiči a verejná autobusová doprava.

Ako uviedol Pelegrini, výsledkom parlamentných rokovaní by mal byť rámcový zákon, ktorý vytvorí možnosti na následné "flexibilné vládne nariadenia a najmä neumožní rôznym lobistickým tlakom napríklad prejudikovať konkrétnu technológiu, či prevádzkovateľa."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Všetko, čo rodiny milujú
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 487
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 103
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 10 753
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 506
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 589
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 279
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 270
  8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 662
  9. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 523
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 415

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Trump zrušil summit, čo bude ďalej? Štyri scenáre vývoja

Možné je všetko. Že sa nezmení prakticky nič, ale aj to, že vypukne vojna.

SVET

Minister Stropnický: Politiku ovládol kazisvet, odchádzam

Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí.

DOMOV

Matečnú odvolávajú už osem hodín, rozprava pokračuje

Ministerka čelí veľkej kritike.

KOMENTÁR DÁVIDA TVRDOŇA

Zuckerberg sa vysmial Európe nevídaným spôsobom

Opäť sme sa nič nové nedozvedeli.

Neprehliadnite tiež

Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur

Menšie náklady môžu znamenať väčšie zisky.

Hodnota bitcoinu naďalej klesá

Kurz bitcoinu 6. apríla klesol až na 6620 USD (5644 eur). Potom sa opäť zotavil, posilnil o vyše tretinu.

Keď e-shop ponúka značkové okuliare s veľkou zľavou, treba sa mu vyhnúť

Pri nákupoch na internete si treba dávať pozor na čudné e-shopy aj lovcov hesiel. Vedia ich zneužiť na nákup na váš účet alebo predať na čiernom trhu.

Turisti môžu výrazne ušetriť. Aj v Európe sa dá nakupovať bez daní

Parfumy či pohonné látky musia zákazníci spotrebovať na mieste.

Nová ochrana osobných údajov umožní, aby na vás internet zabudol

Osobné údaje sú veľkou témou nielen pre firmy, ale aj pre ľudí.