SME
Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Zavedenie elektronického mýta by nemalo diskriminovať regióny

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. ...

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. Uviedol to na medzinárodnom diskusnom fóre "Spoplatnenie cestnej siete v rámci SR - kľúčové aspekty procesu", ktoré zorganizoval Ekonomický a sociálny inštitút (ESI) v stredu v Bratislave.

"Vezmite si len situáciu, že v jednom regióne majú diaľnicu, kde by sa malo podľa momentálneho návrhu zákona zaviesť mýto a v druhom nie, čiže niektorí budú platením znevýhodnení a navyše dopad by to malo určite aj na výmenu tovaru, obchod, ale i ceny, ako aj na kvalitu ciest a finančné možnosti v ich údržbe, či budovaní nových komunikácií v danej oblasti," povedal Pelegrini.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako TASR informovala Oľga Janíková z ESI, na podujatí sa tiež zúčastnili zástupcovia Rakúska, Švajčiarska, Talianska i Nemecka, kde už elektronické mýto majú. Zhodli sa v tom, že okrem obrovských finančných príjmov z vyberania mýta, nie je zanedbateľný ani environmentálny prínos. V dôsledku zavedenia elektronického mýta totiž začali prepravcovia vo väčšej miere využívať ekologickejšiu železnicu a efektívnejšie prepravovali náklad. Nakoľko sa výška mýtneho stanovuje aj podľa úrovne emisií, boli mnohí prepravcovia nútení obnoviť aj vozový park, čo znížilo vypúšťanie škodlivín do prostredia. Ročné výnosy z elektronického mýta sú v Nemecku približne 3 miliardy EUR, v prepočte 108,3 miliardy SKK, vo Švajčiarsku je to 800 miliónov EUR.

"Nie je v našom záujme robiť preteky v spoplatňovaní ciest. Treba zvážiť každý krok a vidieť problém v širších súvislostiach," konštatoval Pelegrini. Podľa neho je dôležité stanoviť výšku mýtneho so zohľadnením potrieb a nákladov prevádzkovateľa, ale aj možností prepravcov.

Skryť Vypnúť reklamu

O podobe zákona o spoplatnení ciest rozhodnú poslanci na decembrovom zasadaní. Parlament totiž 17. októbra posunul do druhého čítania návrh zákona o elektronickom výbere mýta, ktorý má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony od 1. januára 2009.

Podľa návrhu by nemali elektronické mýto platiť vozidlá nad 3,5 tony, ktoré patria ministerstvám vnútra a obrany a ich rozpočtovým organizáciám, vozidlá NATO a ozbrojených síl, ktoré sa budú v SR pohybovať, colná správa, záchranná zdravotná služba, hasiči a verejná autobusová doprava.

Ako uviedol Pelegrini, výsledkom parlamentných rokovaní by mal byť rámcový zákon, ktorý vytvorí možnosti na následné "flexibilné vládne nariadenia a najmä neumožní rôznym lobistickým tlakom napríklad prejudikovať konkrétnu technológiu, či prevádzkovateľa."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Investovanie sa tento rok oplatí
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  2. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  3. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  4. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  5. Investovanie sa tento rok oplatí
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  9. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  10. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 214
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 21 684
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 606
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 537
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 367
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 029
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 805
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 795
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 724
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Novú podobu Námestia Nežnej revolúcie určila architektonická súťaž. Jej víťazom sa stal návrh od nemeckých architektov LOIDL.

Vracajú sa architektonické súťaže.

14. apr
Derek Chauvin s právnikom Ericom Nelsonom.

Výšku trestu oznámia neskôr.

1 h

Neprehliadnite tiež

Marian Kočner si vypočul verdikt súdu.

Prokurátori kritizujú nečinnosť vyšetrovateľky vo viacerých Kočnerových DPH kauzách.

1 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze by mali smerovať najmä do solárnej a veternej energie.

5 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Rada vlády prijala na zasadnutí šesť základných bodov.

6 h