SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix

Zavedenie elektronického mýta by nemalo diskriminovať regióny

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. ...

Bratislava 9. novembra (TASR) - Zavedenie elektronického mýta by podľa poslanca Národnej rady (NR) SR Petra Pelegriniho nemalo diskriminovať regióny. Uviedol to na medzinárodnom diskusnom fóre "Spoplatnenie cestnej siete v rámci SR - kľúčové aspekty procesu", ktoré zorganizoval Ekonomický a sociálny inštitút (ESI) v stredu v Bratislave.

"Vezmite si len situáciu, že v jednom regióne majú diaľnicu, kde by sa malo podľa momentálneho návrhu zákona zaviesť mýto a v druhom nie, čiže niektorí budú platením znevýhodnení a navyše dopad by to malo určite aj na výmenu tovaru, obchod, ale i ceny, ako aj na kvalitu ciest a finančné možnosti v ich údržbe, či budovaní nových komunikácií v danej oblasti," povedal Pelegrini.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako TASR informovala Oľga Janíková z ESI, na podujatí sa tiež zúčastnili zástupcovia Rakúska, Švajčiarska, Talianska i Nemecka, kde už elektronické mýto majú. Zhodli sa v tom, že okrem obrovských finančných príjmov z vyberania mýta, nie je zanedbateľný ani environmentálny prínos. V dôsledku zavedenia elektronického mýta totiž začali prepravcovia vo väčšej miere využívať ekologickejšiu železnicu a efektívnejšie prepravovali náklad. Nakoľko sa výška mýtneho stanovuje aj podľa úrovne emisií, boli mnohí prepravcovia nútení obnoviť aj vozový park, čo znížilo vypúšťanie škodlivín do prostredia. Ročné výnosy z elektronického mýta sú v Nemecku približne 3 miliardy EUR, v prepočte 108,3 miliardy SKK, vo Švajčiarsku je to 800 miliónov EUR.

"Nie je v našom záujme robiť preteky v spoplatňovaní ciest. Treba zvážiť každý krok a vidieť problém v širších súvislostiach," konštatoval Pelegrini. Podľa neho je dôležité stanoviť výšku mýtneho so zohľadnením potrieb a nákladov prevádzkovateľa, ale aj možností prepravcov.

O podobe zákona o spoplatnení ciest rozhodnú poslanci na decembrovom zasadaní. Parlament totiž 17. októbra posunul do druhého čítania návrh zákona o elektronickom výbere mýta, ktorý má zaviesť spoplatnenie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy pre nákladné autá nad 3,5 tony od 1. januára 2009.

Podľa návrhu by nemali elektronické mýto platiť vozidlá nad 3,5 tony, ktoré patria ministerstvám vnútra a obrany a ich rozpočtovým organizáciám, vozidlá NATO a ozbrojených síl, ktoré sa budú v SR pohybovať, colná správa, záchranná zdravotná služba, hasiči a verejná autobusová doprava.

Ako uviedol Pelegrini, výsledkom parlamentných rokovaní by mal byť rámcový zákon, ktorý vytvorí možnosti na následné "flexibilné vládne nariadenia a najmä neumožní rôznym lobistickým tlakom napríklad prejudikovať konkrétnu technológiu, či prevádzkovateľa."

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 967
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 756
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 668
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 267
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 670
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 190
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 097
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 213
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 208
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 195

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Slovensko o ELA nepríde, kauza jej sídla je sporom medzi inštitúciami

Europarlament žaluje spôsob, akým sídlo ELA umiestnili do Bratislavy.

Ilustračné foto
Prezident Donald Trump.

UniCredit Bank sprístupnila pre svojich klientov Google Pay

Spoločnosť Google uviedla na Slovensku službu vo februári 2018.

Ilustračné foto.

Starbucks ide prvýkrát do centra. Na ulicu sa chystá aj Costa Coffee

Značky si vybrali známe bratislavské námestia.

Starbucks ide do Starého mesta Bratislavy.