Výstavba diaľnic v SR sa oproti pôvodným cenám predražuje

Žilina 5. novembra (TASR) Podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa výstavba diaľnic na Slovensku oproti pôvodným cenám predražuje.

Napríklad úsek D1 HybeVažec vzrástol z pôvodnej zmluvnej ceny 3,5 miliardy Sk na 4,1 miliardy Sk.

"Príčiny sú aj v tom, že predinvestičné štúdie a projektová dokumentácia sa spracujú v určitom čase a do uzavretia zmlúv investičné náklady narastajú o infláciu. Chýba dôkladná príprava stavieb, problémy sú vo vydávaní stavebného povolenia, v získavaní stanovísk Ministerstva životného prostredia, pri vykupovaní pozemkov pod diaľnice alebo technické zmeny počas výstavby určitého úseku diaľnice. Predražovanie diaľnic môže spôsobiť aj urýchľovanie ich výstavby, ktoré je závislé na kapacitách stavebných firiem," tvrdí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák.

V žilinskom VÚD porovnávajú aj výstavbu diaľnic na Slovensku voči ostatným krajinám. Podľa vedúceho sekcie výskumu a vývoja Františka Kocura je to dosť problematické. Všade sú iné geologické a geografické podmienky, ktoré určujú náročnosť stavby na mostné objekty alebo tunely. "Napríklad v Českej republike kilometer diaľnic v priemere stojí v prepočte 718 miliónov Sk. Sú však aj úseky, kde je to na kilometer zhruba 370 miliónov Sk. V Poľsku sa jednotlivé investičné náklady pohybujú na úrovni 610 miliónov Sk. Pre porovnanie na úseku SverepecVrtižer so 16 mostmi sa investičné náklady na kilometer predpokladajú 1,18 miliardy Sk. Na úseku Hričovské PodhradieStrážov, kde je 21 mostov, stojí kilometer diaľnice 740 miliónov Sk," dodáva Kocur.

Podľa odborníkov z VÚD pri výstavbe dopravnej infraštruktúry v Európe sa dobre uplatňuje financovanie Public Private Partnership (PPP), čiže kombinácia verejných a súkromných investícií. "V niektorých krajinách tento systém bol dobre implementovaný, inde musel zasiahnuť štát. Napríklad v Maďarsku projekty narazili na ťažkosti v dôsledku nevyvážených rizík. Množili sa sťažnosti na výšku mýta. Ťažké nákladné automobily začali využívať alternatívne trasy s negatívnym dosahom na životné prostredie a navyše zle bola nastavená makroekonomická prognóza. Tržby dosiahli iba 50 % plánovanej hodnoty a projekt sa dostal do krízy," zdôrazňuje Palčák. Na Slovensku sa formou PPP majú financovať úseky diaľnice D1 Hričovské Podhradie Ivachnová a JánovceStudenec v celkovej dĺžke 94 km. "Tender nebol vypísaný, pretože nie sú nastavené legislatívne podmienky pre takýto spôsob financovania," uzavrel Kocur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 937
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 519
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 953
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 516
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 687
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 340
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 823
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop