Výstavba diaľnic v SR sa oproti pôvodným cenám predražuje

Žilina 5. novembra (TASR) Podľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa výstavba diaľnic na Slovensku oproti pôvodným cenám predražuje.

Napríklad úsek D1 HybeVažec vzrástol z pôvodnej zmluvnej ceny 3,5 miliardy Sk na 4,1 miliardy Sk.

"Príčiny sú aj v tom, že predinvestičné štúdie a projektová dokumentácia sa spracujú v určitom čase a do uzavretia zmlúv investičné náklady narastajú o infláciu. Chýba dôkladná príprava stavieb, problémy sú vo vydávaní stavebného povolenia, v získavaní stanovísk Ministerstva životného prostredia, pri vykupovaní pozemkov pod diaľnice alebo technické zmeny počas výstavby určitého úseku diaľnice. Predražovanie diaľnic môže spôsobiť aj urýchľovanie ich výstavby, ktoré je závislé na kapacitách stavebných firiem," tvrdí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák.

V žilinskom VÚD porovnávajú aj výstavbu diaľnic na Slovensku voči ostatným krajinám. Podľa vedúceho sekcie výskumu a vývoja Františka Kocura je to dosť problematické. Všade sú iné geologické a geografické podmienky, ktoré určujú náročnosť stavby na mostné objekty alebo tunely. "Napríklad v Českej republike kilometer diaľnic v priemere stojí v prepočte 718 miliónov Sk. Sú však aj úseky, kde je to na kilometer zhruba 370 miliónov Sk. V Poľsku sa jednotlivé investičné náklady pohybujú na úrovni 610 miliónov Sk. Pre porovnanie na úseku SverepecVrtižer so 16 mostmi sa investičné náklady na kilometer predpokladajú 1,18 miliardy Sk. Na úseku Hričovské PodhradieStrážov, kde je 21 mostov, stojí kilometer diaľnice 740 miliónov Sk," dodáva Kocur.

Podľa odborníkov z VÚD pri výstavbe dopravnej infraštruktúry v Európe sa dobre uplatňuje financovanie Public Private Partnership (PPP), čiže kombinácia verejných a súkromných investícií. "V niektorých krajinách tento systém bol dobre implementovaný, inde musel zasiahnuť štát. Napríklad v Maďarsku projekty narazili na ťažkosti v dôsledku nevyvážených rizík. Množili sa sťažnosti na výšku mýta. Ťažké nákladné automobily začali využívať alternatívne trasy s negatívnym dosahom na životné prostredie a navyše zle bola nastavená makroekonomická prognóza. Tržby dosiahli iba 50 % plánovanej hodnoty a projekt sa dostal do krízy," zdôrazňuje Palčák. Na Slovensku sa formou PPP majú financovať úseky diaľnice D1 Hričovské Podhradie Ivachnová a JánovceStudenec v celkovej dĺžke 94 km. "Tender nebol vypísaný, pretože nie sú nastavené legislatívne podmienky pre takýto spôsob financovania," uzavrel Kocur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 755
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 794
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 6 592
  4. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 560
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 551
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 347
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 982
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 193
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 747
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 048

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov. Mýtus o Petržalke neplatí

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmu toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

DOMOV

Žena, ktorá prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

KOMENTÁRE

Harabin sa s Kotlebom bez pochyby vo všetkom zhodne

Za totalitné smerovanie idú karhať tí, čo kedysi sami totalitnému režimu prisluhovali.

Neprehliadnite tiež

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov, najviac ich nie je v Petržalke

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmú toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

Čo sa od júla zmení na doručovaní úradnej pošty do vlastných rúk

Sociálnej poisťovni nevzali možnosť skrátiť lehotu na prebratie listu na tri dni, adresát sa to nemusí dozvedieť.