AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Reputácia firmy sa buduje desaťročia a treba ju vydrieť

OTÁZKA: Aké sú podľa vašich skúseností najdôležitejšie faktory, ktoré zmenia firmu na preferovaného zamestnávateľa? A aký je realistický časový rámec tohto procesu?

nonym, Chicago

ODPOVEĎ: „Keď budujete firmu, kde ľudia naozaj chcú pracovať, máte v rukách jednu z najsilnejších konkurenčných výhod v hre: schopnosť najímať a rozostaviť najlepší tím.

Najskôr vám odpovieme na otázku, ako dlho trvá proces smerom k preferovanému zamestnávateľovi. Prinajmenšom niekoľko rokov.Pokojne to môže byť desať rokov i viac. Reputácia firmy sa buduje s každou výročnou správou, každým profesionálnym príbehom, každou krízou, lebo každá firma má za sebou jednu-dve krízy, a každým ozdravením. IBM trvalo asi 30 rokov, kým si získal svoju reputáciu zlatého štandardu v 70. rokoch. Potom necelých 10 rokov, kým ju stratil a potom asi ďalších 10 rokov, kým sa prebil tam, kde je dnes.

No v dnešnom svete, presýtenom médiami, existuje viac výnimiek a firmy sa môžu stať preferovanými zamestnávateľmi doslova za noc. Podnik založený na technológii získa „meno“ zvyčajne s prelomovým objavom alebo inak zaujímavou novinkou či službou. Dokonalými príkladmi sú Google, eBay a Apple. No za „meno“ môžete vďačiť aj prepychovej alebo prestížnej značke ako Chanel či Ferrari.

Žiadne falošné sľuby

“Faktor mena“ je však rovnako vzácny ako neistý. Apple ho získal Macmi, no stratil ho, keď ho ostatní výrobcovia PC dobehli. Znovu ho získal iPodom. Tento celkom všedný príbeh vysvetľuje, prečo väčšina firiem musí dospieť k štatútu preferovaného zamestnávateľa „staromódnym“ spôsobom, teda vydrieť si ho postupne.

A teraz niekoľko postrehov, ako urobiť z podniku preferovaného zamestnávateľa.

Po prvé, preferovaní zamestnávatelia preukazujú skutočné nasadenie a úsilie vytrvalo sa učiť. Žiadne falošné sľuby. Tieto firmy investujú do rozvoja svojich­ ľudí kurzmi, výcvikovými programami a skúsenosťami mimo pracoviska. Všetky vysielajú správu, že ich organizácia chce ľuďom uľahčiť cestu k osobnému rastu.

Po druhé, preferovaní zamestnávatelia sú meritokraciami, vládami elity. Platy a kariérne postupy sú tesne späté s výkonom a dôsledné systémy posudzovania nenechávajú nikoho na pochy­bách, kde sa práve nachádza. Ako v každej firme, známosti vám v meritokracii môžu pomôcť otvárať dvere. No ďalej to je o výsledkoch. Takže, prečo toto všetko robí z firmy preferovaného zamestnávateľa? Lebo ľudí s inteligenciou, sebavedomím a súťaživým duchom takéto prostredie vždy priťahuje.

Po tretie, preferovaní zamestnávatelia nielenže umožnia ľuďom riskovať, oni oslavujú tých, čo to robia. A „nestrieľajú“ tých, ktorí to skúšajú a neuspejú. Je to ako s meritokraciou: kultúra riskovania priťahuje presne ten typ tvorivých, odvážnych jedincov, ktorých firmy chcú a potrebujú na globálnom trhu, kde je inovácia jedinou a najlepšou obranou proti neúnavnej súťaži o náklady.

Preferované firmy sú osvietené

Po štvrté, preferovaní zamestnávatelia chápu, že čo je dobré pre spoločnosť, je tiež dobré pre obchod. Pohlavie, rasa a národnosť nikdy nie sú obmedzeniami. Nápady zavážia, nech sú z akejkoľvek hlavy. Preferovaní zamestnávatelia sú rozliční a globálni vo svojich názoroch a citliví na životné prostredie v činoch. Ponúkajú pružný pracovný čas pre tých, čo si to zaslúžia svojím výkonom. Slovom, preferované firmy sú osvietené.

Po piate, preferovaní zamestnávatelia si držia prísne normy najímania. Nútia kandidátov tvrdo pracovať, aby sa mohli dostať do tímu, vyžadujú náročné vstupné pohovory a prísne kritériá v otázkach inteligencie a predošlých skúseností. Pripusťme, že tento faktor trochu pripomína Hlavu XXII, lebo je ťažké byť vyberavý prv, než sa stanete zamestnávateľom, o ktorého sa ľudia bijú. No stojí to za námahu, lebo talent má záhadnú schopnosť priťahovať ďalšie talenty.

Po šieste, preferované firmy sú ziskové a expandujú. Rastúca cena akcií je skutočným magnetom pre najímanie a udržiavanie schopných ľudí. Len prekvitajúce firmy vám môžu sľúbiť kariérny rast a rastúcu finančnú odmenu. Jedna z najopojnejších vecí, aké môže firma povedať potenciálnemu zamestnancovi, je: „Pridajte sa k nám a vydajte sa na nezabudnuteľnú cestu svojho života.“

New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 018
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 809
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 057
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 314
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 227
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 958
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 704
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 672
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 489
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 874

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

DOMOV

‘Kaliňák dáva peniaze na prijatie migrantov’ je hoax

Konšpirátori si vymýšľajú štátne dotácie.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop