AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Reputácia firmy sa buduje desaťročia a treba ju vydrieť

OTÁZKA: Aké sú podľa vašich skúseností najdôležitejšie faktory, ktoré zmenia firmu na preferovaného zamestnávateľa? A aký je realistický časový rámec tohto procesu?

nonym, Chicago

ODPOVEĎ: „Keď budujete firmu, kde ľudia naozaj chcú pracovať, máte v rukách jednu z najsilnejších konkurenčných výhod v hre: schopnosť najímať a rozostaviť najlepší tím.

Najskôr vám odpovieme na otázku, ako dlho trvá proces smerom k preferovanému zamestnávateľovi. Prinajmenšom niekoľko rokov.Pokojne to môže byť desať rokov i viac. Reputácia firmy sa buduje s každou výročnou správou, každým profesionálnym príbehom, každou krízou, lebo každá firma má za sebou jednu-dve krízy, a každým ozdravením. IBM trvalo asi 30 rokov, kým si získal svoju reputáciu zlatého štandardu v 70. rokoch. Potom necelých 10 rokov, kým ju stratil a potom asi ďalších 10 rokov, kým sa prebil tam, kde je dnes.

No v dnešnom svete, presýtenom médiami, existuje viac výnimiek a firmy sa môžu stať preferovanými zamestnávateľmi doslova za noc. Podnik založený na technológii získa „meno“ zvyčajne s prelomovým objavom alebo inak zaujímavou novinkou či službou. Dokonalými príkladmi sú Google, eBay a Apple. No za „meno“ môžete vďačiť aj prepychovej alebo prestížnej značke ako Chanel či Ferrari.

Žiadne falošné sľuby

“Faktor mena“ je však rovnako vzácny ako neistý. Apple ho získal Macmi, no stratil ho, keď ho ostatní výrobcovia PC dobehli. Znovu ho získal iPodom. Tento celkom všedný príbeh vysvetľuje, prečo väčšina firiem musí dospieť k štatútu preferovaného zamestnávateľa „staromódnym“ spôsobom, teda vydrieť si ho postupne.

A teraz niekoľko postrehov, ako urobiť z podniku preferovaného zamestnávateľa.

Po prvé, preferovaní zamestnávatelia preukazujú skutočné nasadenie a úsilie vytrvalo sa učiť. Žiadne falošné sľuby. Tieto firmy investujú do rozvoja svojich­ ľudí kurzmi, výcvikovými programami a skúsenosťami mimo pracoviska. Všetky vysielajú správu, že ich organizácia chce ľuďom uľahčiť cestu k osobnému rastu.

Po druhé, preferovaní zamestnávatelia sú meritokraciami, vládami elity. Platy a kariérne postupy sú tesne späté s výkonom a dôsledné systémy posudzovania nenechávajú nikoho na pochy­bách, kde sa práve nachádza. Ako v každej firme, známosti vám v meritokracii môžu pomôcť otvárať dvere. No ďalej to je o výsledkoch. Takže, prečo toto všetko robí z firmy preferovaného zamestnávateľa? Lebo ľudí s inteligenciou, sebavedomím a súťaživým duchom takéto prostredie vždy priťahuje.

Po tretie, preferovaní zamestnávatelia nielenže umožnia ľuďom riskovať, oni oslavujú tých, čo to robia. A „nestrieľajú“ tých, ktorí to skúšajú a neuspejú. Je to ako s meritokraciou: kultúra riskovania priťahuje presne ten typ tvorivých, odvážnych jedincov, ktorých firmy chcú a potrebujú na globálnom trhu, kde je inovácia jedinou a najlepšou obranou proti neúnavnej súťaži o náklady.

Preferované firmy sú osvietené

Po štvrté, preferovaní zamestnávatelia chápu, že čo je dobré pre spoločnosť, je tiež dobré pre obchod. Pohlavie, rasa a národnosť nikdy nie sú obmedzeniami. Nápady zavážia, nech sú z akejkoľvek hlavy. Preferovaní zamestnávatelia sú rozliční a globálni vo svojich názoroch a citliví na životné prostredie v činoch. Ponúkajú pružný pracovný čas pre tých, čo si to zaslúžia svojím výkonom. Slovom, preferované firmy sú osvietené.

Po piate, preferovaní zamestnávatelia si držia prísne normy najímania. Nútia kandidátov tvrdo pracovať, aby sa mohli dostať do tímu, vyžadujú náročné vstupné pohovory a prísne kritériá v otázkach inteligencie a predošlých skúseností. Pripusťme, že tento faktor trochu pripomína Hlavu XXII, lebo je ťažké byť vyberavý prv, než sa stanete zamestnávateľom, o ktorého sa ľudia bijú. No stojí to za námahu, lebo talent má záhadnú schopnosť priťahovať ďalšie talenty.

Po šieste, preferované firmy sú ziskové a expandujú. Rastúca cena akcií je skutočným magnetom pre najímanie a udržiavanie schopných ľudí. Len prekvitajúce firmy vám môžu sľúbiť kariérny rast a rastúcu finančnú odmenu. Jedna z najopojnejších vecí, aké môže firma povedať potenciálnemu zamestnancovi, je: „Pridajte sa k nám a vydajte sa na nezabudnuteľnú cestu svojho života.“

New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 822
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 039
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 583
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 173
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 143
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 096
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 433
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 309
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.