BRATISLAVA 19. októbra (SITA) - Minister dopravy Ľubomír Vážny si myslí, že elektronické mýto na Slovensku bude postavené satelitnou technológiou. "Nechcem predbiehať, ale myslím si, že to bude satelit alebo hybrid blížiaci sa k satelitu," uviedol vo štvrtok minister. Zároveň však dodal, že sa chce rozprávať s potenciálnymi uchádzačmi a hľadať spoločnú reč. "Ja som už avizoval všetkým tým drakom, ktorí ma navštevujú, že aj oni budú prizvaní k tvorbe súťažných podmienok, aby si deklarovali svoje požiadavky. Ale nakoniec my štát, ministerstvo dopravy, rozhodneme, akým spôsobom bude elektronické mýto realizované na Slovensku," dodal Vážny s tým, že bude trvať na objektívnych pravidlách hry, ktoré by nezvýhodňovali jedného uchádzača pred druhým.
Pravidlá hry by sa mali podľa ministrových slov zadefinovať v prvom polroku budúceho roka, po tom, ako do konca tohto roka by mal byť schválený zákon o elektronickom výbere mýta. "Už prešiel prvým čítaním, je neutrálny," povedal Vážny. Na konci prvého polroka 2007 by chcel mať minister na stole súťažné podklady a do konca budúceho roka známeho koncesionára, ktorý zabezpečí mýtny systém. V roku 2008 následne bude víťaz tendra realizovať všetky stavebné a technologické prvky systému a od 1. januára 2009 by sa malo začať vyberať mýto pre vozidlá ťažšie ako 3,5 tony.
Návrh zákona o elektronickom mýte schválila vláda koncom septembra tohto roka. Mýtom by sa mali spoplatňovali vozidlá prechádzajúce diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy. Podľa rozhodnutia vlády budú od platenia mýta oslobodené vozidlá ministerstva vnútra, ozbrojených síl SR a NATO, vozidlá colnej správy, Slovenskej informačnej služby, záchranných zložiek, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR, vozidlá správcu mýta a správcov ciest I., II. a III. triedy zabezpečujúce ich údržbu, ako aj vozidlá zabezpečujúce výkony vo verejnom záujme v mestskej hromadnej dopravy (MHD) a prímestskej doprave osôb. Návrh zákona neurčuje výšku sadzieb mýta, podľa predstaviteľov sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy by mala reálna sadzba pre vozidlá nad 3,5 tony do 12 ton byť vo výške 2,70 Sk za kilometer a pre vozidlá ťažšie ako 12 ton to vychádza na 5,40 Sk za kilometer. Výnosy z mýta majú byť príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.
Ako ďalej vyplýva zo súčasného návrhu zákona, investičné náklady na vybudovanie systému elektronického výberu mýta by sa podľa odhadov rezortu dopravy mali pohybovať v rozmedzí od 2 mld. Sk až do 5 mld. Sk. Vychádza sa pritom z porovnania v susedných štátoch, pričom náklady na realizáciu významne ovplyvňuje napríklad rozsah spoplatnenej siete. Zavedenie elektronického systému by pritom malo mať podľa materiálu dopad aj na rast zamestnanosti, a to o zhruba 100 odborných pracovníkov.