Americký automobilový priemysel žiada vládu zrušiť ochranu výroby ocele

Washington 18. októbra (TASR) - Americkí výrobcovia automobilov sa pripojili k svojim japonským konkurentom a v utorok žiadali pred členmi americkej komisie ...

Washington 18. októbra (TASR) - Americkí výrobcovia automobilov sa pripojili k svojim japonským konkurentom a v utorok žiadali pred členmi americkej komisie pre medzinárodný obchod, aby vyslovila súhlas so zrušením 13 rokov starých ochranných taríf na dovoz ocele.

Výrobcovia automobilov uviedli, že sa americký oceliarsky priemysel v uvedenom období zmenil a zosilnel dostatočne na to, aby prežil bez vládnych ochranných opatrení konkurenciu japonských, kanadských a iných výrobcov ocele.

Hlavný ekonóm General Motors Mustafa Mohatarem tvrdil, že reštrukturalizácia amerického oceliarstva vytvorila diferencovaný priemysel. Je odvetvím, ktoré potrebuje viac konkurencie. Právnik oceliarov Robert Lighthizer uviedol, že oceľ za 472 USD, v prepočte 13 880 SKK, do automobilu, ktorého cena je 27 000 USD, by mohla spôsobovať americkým výrobcom nejaké problémy, keď oveľa ziskovejšie japonské automobilky (vyrábajúce v USA) platia za oceľ rovnakú cenu ako ich americkí kolegovia.

Oceliari zarábajú na oceli dodanej na automobil len 19 USD. To je menej, než stojí dóza osviežovača vzduchu.

Budúcnosť colných taríf na oceľ je taká vážna vec, že 11 kongresmani prerušili svoju predvolebnú kampaň do Snemovne reprezentantov a prišli do Washingtonu na zasadnutie komisie.

Dvaja zo zákonodarcov vyhlásili, že ochranu amerických oceliarov treba skončiť, deviati boli za predĺženie ich platnosti o ďalších päť rokov.

Hlavnou otázkou diskusie o ochrane amerických oceliarov je miera zisku z 1 000 libier (453 kilogramov) nehrdzavejúcej ocele. Toľko jej totiž treba v USA na jeden automobil. Oceliarne tvrdia, že zisk je len 5,2 %, kým automobilky uvádzajú mieru zisku 12 %. Automobilový priemysel poukazuje na to, že vysoká cena ocele sa prenáša aj na konečný výrobok. Veď tona ocele, ktorá stála v roku 2001 menej ako 400 USD, zdražela minulý mesiac na 740 USD.

Neschopnosť amerických oceliarní odolávať zahraničnej konkurencii viedla k tomu, že od roku 1997 do roku 2004 ich skrachovalo 45, čo bolo 40 % ich celkového počtu. USA prišli o 85 000 pracovných miest.

Výrobcovia automobilov a iní spracovatelia ocele tvrdia, že zachovanie jedného pracovného miesta v oceliarskom priemysle neumožňuje vznik 60 pracovných miest v iných odvetviach. Ak je to tak, potom sa protekcionizmus prejavuje v tej najhoršej podobe. Uviedol to republikán Joe Knollenberg. Dodal, že ochranné tarify pomáhajú v USA len skupinke (výrobcov), ale poškodzuje veľkú skupinu (odvetví).

Informovala o tom AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 571
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 410
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 947
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 483
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 863
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 843
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 115
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 919
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 822
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 1 628

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

ŽENA

Kamila Boudová: Nechcem žiť vo svete, kde šesťročné deti šijú moje topánky

Odborníčka prestala pred piatimi rokmi nakupovať oblečenie.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop