Hron: Chcem byť ten, čo prináša dobrý vietor

JÚLIUS HRON, spoluzakladateľ projektu Úsmev ako dar a konateľ spoločnosti Auto Impex, ktorá predáva a opravuje autá. Práve prácou pre neziskový projekt sa naučil základom manažérskej práce, ktorá podľa neho spočíva v získavaní a spájaní ľudí. Kto dokáže z

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

To, že ho ako podnikateľa živia autá, nie je náhoda. Od malička medzi nimi vyrastal. Narodil sa v Bratislave, kde si urobil strednú odbornú školu s maturitou. Jeho otec robil v technických službách, strýko v dopravnom podniku. On sa v osemnástich rokoch zamestnal v Slovenskej televízii ako vodič.

Od 70. rokov až po nežnú revolúciu v STV prešiel viacerými funkciami: vodič, dispečer, vedúci technického oddelenia, vedúci dopravy. Na sklonku 90. rokov mal na starosti 250 áut a 170 zamestnancov televízie. Dnes v Bratislave šéfuje vlastnej firme na pozemku, ktorý je situovaný bokom od ruchu mesta. Zamestnáva rovnaký počet ľudí.

„Všetci moji kamaráti za komunizmu emigrovali, zostal som tu iba ja. Som rád, že sa automobilizmus na Slovensku rozbehol a som rád, že som pri tom a môžem pomáhať pri jeho rozvoji,“ povedal Július Hron. Podnikateľ už na prvý pohľad pôsobí optimisticky. Ani on sa však nevyhol nepríjemným skúškam. Keď chcel vyplatiť svojich spoločníkov. Jeden z nich mal „veľké oči“ a svoju požiadavku neúmerne zvýšil. Na pomoc si dokonca prizval aj podsvetie.

„Privolal som políciu a po firme sa pohybovali kukláči.“ Spoločník nakoniec dostal vyplatený podiel v pôvodnej výške. „Ten človek však následne zmizol. Už ho nikto nikdy nevidel.“ Hron sa napokon ujal jeho synov. „Žiaľ, aj riešenie takýchto problémov je súčasťou podnikania. Vždy som sa snažil so všetkým slušne a korektne vyrovnať a vždy som stál a budem stáť pri svojich zákazníkoch, zamestnancoch, dodávateľoch a priateľoch.“

Biznis a charita

Manažérske schopnosti si začal Hron budovať ešte v televízii. Jeden z jeho kolegov - vodič - bol vychovaný v detskom domove. V „garáži“ teda vznikol nápad urobiť niečo pre opustené deti. „Uprosili sme hercov, nech idú zadarmo účinkovať do detských domovov. A na svete bol projekt Úsmev ako dar.“ Hron ho viedol 20 rokov. Získavať preň ľudí bolo podľa neho najlepšou manažérskou školou. „Každý manažér musí vedieť v prvom rade získať ľudí. Ak sa mu to podarí v neziskových projektoch, v biznise by nemal mať problém,“ hovorí Hron s ľahkým úsmevom.

Podieľal sa aj na príprave zákona, podľa ktorého sa deti majú vychovávať rodinne. Ako to súvisí s podnikaním? „Pomoc deťom a predaj áut sú zmysluplné činnosti, každá ma obohacuje iným spôsobom. Každá činnosť by mala mať zmysel.“

Plechová tvár a Američania

Na začiatku jeho podnikania boli ojazdené autá a súhra okolností. „Môj najbližší spoločník emigroval do Nemecka niekoľko rokov pred revolúciou. Jeho známy do našej firmy vložil základný kapitál.“ Na slovenskej strane mal zasa jeden zo spoločníkov skúsenosti s dovozom náhradných dielcov. Ďalší robil vedúceho servisu. „Ja som bol skôr na vedenie ľudí,“ povedal Hron. Partia bola na svete.

Podobne ako kedysi v televízii, aj dnes sa snaží byť klientom vždy poruke. Pomohol mu aj manažérsky kurz, ktorý v televízii dostal od amerických lektorov. Vo svojich výučbových metódach boli veľmi zrozumiteľní. Hrona a niektorých ďalších vybraných vedúcich vyzvali, aby napísali, ako si predstavujú svoju firmu o päť rokov. „Boli sme prekvapení. Nevedeli sme, čo s tým. Američania nám však povedali, že manažér, ktorý nevie, čo bude s jeho firmou o päť rokov, sa stane skôr hasičom problémov.“ Hrona oslovila myšlienka, že základnou úlohou manažéra je získať si ľudí. Na to má dve uši a len jedny ústa. Vraj preto, aby dvakrát toľko počúval, ako hovoril.

Započúval sa aj do svojho ja. Pri ojazdených autách pochopil, že na ich predaj treba mať žalúdok a hrošiu kožu. „Keď sa pokazí ojazdené auto a zákazník chce pomoc od predajcu, s plechovou tvárou mu musí vedieť povedať, že s tým už nemôže nič robiť, pretože sa na to nevzťahuje záruka.“ Jeho firma začala robiť biznis s jasnými pravidlami hry, so zárukou, s dovozom náhradných dielcov.

Dramatické chvíle

Ako sa Hron pozerá do budúcnosti? Nechce sa stať brzdou vo vlastnej firme. Snaží sa neustále vzdelávať, ale aj inšpirovať. Na to je najvhodnejšia mladá generácia so svojím entuziazmom a novými nápadmi. Po inšpiráciu nemusí chodiť ďaleko. Má tri deti vo veku 21, 25 a 15 rokov. „Chcem byť ten, čo prináša dobrý vietor, aby bol smer lode správny.“

Najtvrdšie roky svojej kariéry má za sebou. „Už nepracujem šestnásť hodín, ale len dvanásť,“ hovorí Hron pobavene. Medzi jeho najväčšie záľuby patrí rodina a, samozrejme, autá. Preto testovanie nových značiek na európskych auto­drómoch robí sám. „Skvelé bolo napríklad testovať v Ríme nové Ferrari.“

Počas kariéry zažil aj veľmi dramatické chvíle. Keď boli v Macedónsku nepokoje, slovenský kamión s dvoma vodičmi z jeho vlastnej firmy išiel pomôcť ďalšiemu slovenskému kamiónu s humanitárnou pomocou. Na hraniciach medzi Maďarskom a Juhosláviou sa však stratil. Neskôr oboch vodičov našli mŕtvych. „Vložil som sa do vyriešenia prípadu úplne celý. Nepozeral som sa na peniaze,“ povedal Hron. Musel sa domáhať pomoci aj na slovenskom konzuláte v Belehrade. „Nakoniec sa nám s pomocou trenčianskych policajtov podarilo vypátrať, že ide o organizovanú skupinu. Chytili dvoch vrahov. Jeden dostal doživotie, druhý sa obesil v cele.“

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 227
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 590
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 530
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 156
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 767
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 498
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 934
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 915
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.