Bratislava 5. októbra (TASR) - Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia, s. r. o., 3. mobilný operátor na slovenskom trhu, spustí komerčné poskytovanie služieb pravdepodobne v 1. štvrťroku budúceho roka. Do konca roka bude technicky testovať sieť. V úvodnej fáze bude fungovať v režime národného roamingu, teda na základe zmluvy využívať siete mobilných operátorov, ktorí už v SR pôsobia. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Juraj Šedivý.
Tento termín je podľa Šedivého primeraný. "Nespustili by sme sieť a komerčnú prevádzku, keby sme nemali istotu, že všetko bude fungovať ako má," zdôraznil. Preto nepovažuje za problém, že spoločnosť "nestihne" vianočný trh, teda obdobie pred koncom roka, kedy je zvýšený dopyt zákazníkov po službách i mobilných telefónoch. "Myslím, že máme aj tak čo ponúknuť slovenským zákazníkom. Prídeme s ponukou, ktorá bude predstavovať určitú diferenciáciu oproti súčasným ponukám," dodal Šedivý. "Určite prinesieme nové produkty, nové ceny, ktoré zahýbu trhom, a hlavne špičkovú starostlivosť o zákazníkov," spresnil.
Na Slovensku nebude spoločnosť podľa Šedivého vymýšľať niečo, čo je už známe, bude preberať veľa zo skúseností Veľkej Británie a Španielska, kde sídlia spoločnosti O2 a Telefónica. "Samozrejme, zohľadníme špecifiká slovenského trhu," konštatoval Šedivý. Špecifikom je napr. ochota zákazníka prijímať nové služby a využívať ich, doplnil. Spoločnosť zaujímajú na slovenskom trhu všetky jeho segmenty.
V 1. roku by malo pre spoločnosť pracovať približne 150 až 200 zamestnancov. Niektoré činnosti sa budú outsourcovať, niektoré sa budú robiť spoločne na slovenskom a českom trhu.
Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia, s. r. o., získala od Telekomunikačného úradu (TÚ) SR individuálne povolenie na prevádzkovanie 3. mobilného operátora na Slovensku 25. augusta 2006. Telefónica O2 má pridelené frekvencie v pásmach GSM 900 a 1 800 MHz, v pásme UMTS a FS 28/29 GHz. Frekvencie sú určené na zriadenie a prevádzkovanie verejnej mobilnej siete a na poskytovanie verejnej mobilnej telefónnej služby, dátových a multimediálnych služieb. Podľa podmienok stanovených v povolení musí spoločnosť do 6 mesiacov vybudovať vlastnú sieť GSM a do 12 mesiacov sieť UMTS. Popri vlastnej sieti môže využívať aj národný roaming, pretože takáto kombinácia jej umožní mať pokryté čo najväčšie územie Slovenska.
Telefónica O2 zvíťazila vo výberovom konaní, kde ďalšími v poradí boli spoločnosti Mobilkom Austria a konzorcium B Four, a. s., ktoré tvorí česká telekomunikačná spoločnosť Radiokomunikace a slovenská private equity skupina Penta.
Telefónica O2 je povinná uviesť do prevádzky vlastnú mobilnú sieť GSM do 6 mesiacov a mobilnú sieť UMTS do 12 mesiacov od nadobudnutia právoplatnosti povolenia. To sa stalo 7. septembra 2006. Za licenciu zaplatila Telefónica 150 miliónov Sk a platnosť licencie je 20 rokov.
Telefónica O2 Czech Republic, a. s., je prvým integrovaným operátorom v Česku, ktorý vznikol 1. júla 2006 spojením najvýznamnejšieho prevádzkovateľa pevných liniek, Českého Telecomu, a. s., a najsilnejšieho mobilného operátora, Eurotel Praha, s. r. o., do jednej telekomunikačnej spoločnosti. Tá v súčasnosti prevádzkuje takmer 8 miliónov mobilných a pevných liniek. V rámci medzinárodnej skupiny Telefónica patrí Telefónica O2 Czech Republic k skupine O2. Značku O2 bude firma využívať na všetky svoje marketingové aktivity.
Spoločnosť O2 zahŕňa operátorov mobilnej siete vo Veľkej Británii a Írsku a integrovaných operátorov pevných a mobilných sietí v Nemecku a Česku. Zároveň je vlastníkom 50-% podielu v spoločných podnikoch Tesco Mobile vo Veľkej Británii a Tchibo Mobilfunk v Nemecku. Je tiež 100-% majiteľom spoločnosti Be, vedúceho poskytovateľa širokopásmových služieb vo Veľkej Británii. Do skupiny patrí aj spoločnosť O2 Ariwave, ktorá dodáva zabezpečenú digitálnu komunikáciu zložkám záchranného systému a ďalším verejným organizáciám. Sídlo spoločnosti O2 je v Slough vo Veľkej Británii. V celej Európe má viac ako 35 miliónov zákazníkov.
Španielska spoločnosť Telefónica je z hľadiska trhovej kapitalizácie jednou z najväčších telekomunikačných firiem na svete. Svoje obchodné aktivity zameriava najmä na trhy pevnej a mobilnej telefónie, pričom za kľúčový nástroj na ich rozvoj považuje širokopásmové pripojenie. Pôsobí v 19 krajinách a jej zákaznícka základňa predstavuje viac ako 186 miliónov účastníckych prístupov na celom svete. Spoločnosť je výrazne zastúpená v Latinskej Amerike, kde sústreďuje podstatnú časť svojej rastovej stratégie. Všetky akcie spoločnosti Telefónica sú kótované na burze a delí sa o ne viac ako 1,5 milióna priamych akcionárov.