Strata Železničnej spoločnosti vzrastie

BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má na starosti osobnú vlakovú prepravu, tento rok pravdepodobne uzavrie so stratou 890 miliónov korún. Podľa ministerstva dopravy, ktoré je 100-percentným vlastníkom spoločnosti, je to o sto miliónov men

ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

ej, ako odborníci pôvodne plánovali. Spoločnosť si podľa hovorcu Miloša Čikovského na zníženie strát zoberie prevádzkový úver.

Jednou z príčin strát je podľa ministerstva väčšia spotreba trakčnej nafty, zvýšenie jej ceny a väčší odber elektriny. Zásluhu na vyššej spotrebe energií má podľa ministerstva aj dlhšia tohtoročná zima. Pohonné látky a elektrina podľa rezortu predražili chod spoločnosti asi o 100 miliónov korún.

Ďalším zdrojom červených čísel je modernizácia desiatok kilometrov tratí.

Železničná spoločnosť v tomto roku zároveň počíta s výpadkom asi 125 miliónov korún len na cestovnom. Pre spomalené vlakové spoje totiž časť ľudí radšej cestovala autobusmi. Napríklad na linke medzi Trnavou a Bratislavou sa čas jazdy z pôvodných 40 minút predĺžil minimálne o tretinu.

Celkové náklady Železničnej spoločnosti sa tento rok podľa rezortu vyšplhajú na 9,2 miliardy korún.

Vlani mal slovenský osobný vlakový prepravca o takmer 360 miliónov korún nižšiu stratu, takmer 531 miliónov. Spoločnosť však záporný hospodársky výsledok odhadovala na viac ako 987 miliónov. „Strata sa znížila, lebo sme našli vnútorné rezervy a došlo aj k odpredaju určitej časti majetku,“ povedal Čikovský. Súčasné odhadované straty naberú reálnejšie kontúry potom, čo štát spoločnosti zaplatí za vopred zmluvne dohodnuté výkony služieb vo verejnom záujme. Bude to asi 4,5 miliardy korún. „Zatiaľ v tom nevidíme problém, pravdepodobne bude vyplatená celá suma,“ povedal František Perutka z ministerstva dopravy.

V budúcom roku maximálnu stratu Železničnej spoločnosti rezort dopravy odhaduje na 250 až 500 miliónov korún. „V celej Európe sú straty železničných spoločností prirodzené,“ povedal Čikovský. Napríklad České dráhy vlani vykázali stratu viac ako 778 miliónov korún. Spoločnosť však spravuje aj nákladnú dopravu, ktorá českým dráhám prináša pravidelne zisky. Vlani to boli vyše dve miliardy slovenských korún.

Na Slovensku v roku 2004 dosiahol vtedy ešte spojený nákladný prepravca, dnes spoločnosť Cargo a osobný prepravca straty viac ako 1,4 miliardy korún. Keď k obom prepravcom patril ešte aj správca koľajníc, v súčasnosti samostatná štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky, strata pre rok 2003 predstavovala viac ako 4,8 miliardy korún.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 189
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 601
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 569
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 561
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 928
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 873
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 781
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 601
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 579
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 434

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.