Strata Železničnej spoločnosti vzrastie

BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má na starosti osobnú vlakovú prepravu, tento rok pravdepodobne uzavrie so stratou 890 miliónov korún. Podľa ministerstva dopravy, ktoré je 100-percentným vlastníkom spoločnosti, je to o sto miliónov men

ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

ej, ako odborníci pôvodne plánovali. Spoločnosť si podľa hovorcu Miloša Čikovského na zníženie strát zoberie prevádzkový úver.

Jednou z príčin strát je podľa ministerstva väčšia spotreba trakčnej nafty, zvýšenie jej ceny a väčší odber elektriny. Zásluhu na vyššej spotrebe energií má podľa ministerstva aj dlhšia tohtoročná zima. Pohonné látky a elektrina podľa rezortu predražili chod spoločnosti asi o 100 miliónov korún.

Ďalším zdrojom červených čísel je modernizácia desiatok kilometrov tratí.

Železničná spoločnosť v tomto roku zároveň počíta s výpadkom asi 125 miliónov korún len na cestovnom. Pre spomalené vlakové spoje totiž časť ľudí radšej cestovala autobusmi. Napríklad na linke medzi Trnavou a Bratislavou sa čas jazdy z pôvodných 40 minút predĺžil minimálne o tretinu.

Celkové náklady Železničnej spoločnosti sa tento rok podľa rezortu vyšplhajú na 9,2 miliardy korún.

Vlani mal slovenský osobný vlakový prepravca o takmer 360 miliónov korún nižšiu stratu, takmer 531 miliónov. Spoločnosť však záporný hospodársky výsledok odhadovala na viac ako 987 miliónov. „Strata sa znížila, lebo sme našli vnútorné rezervy a došlo aj k odpredaju určitej časti majetku,“ povedal Čikovský. Súčasné odhadované straty naberú reálnejšie kontúry potom, čo štát spoločnosti zaplatí za vopred zmluvne dohodnuté výkony služieb vo verejnom záujme. Bude to asi 4,5 miliardy korún. „Zatiaľ v tom nevidíme problém, pravdepodobne bude vyplatená celá suma,“ povedal František Perutka z ministerstva dopravy.

V budúcom roku maximálnu stratu Železničnej spoločnosti rezort dopravy odhaduje na 250 až 500 miliónov korún. „V celej Európe sú straty železničných spoločností prirodzené,“ povedal Čikovský. Napríklad České dráhy vlani vykázali stratu viac ako 778 miliónov korún. Spoločnosť však spravuje aj nákladnú dopravu, ktorá českým dráhám prináša pravidelne zisky. Vlani to boli vyše dve miliardy slovenských korún.

Na Slovensku v roku 2004 dosiahol vtedy ešte spojený nákladný prepravca, dnes spoločnosť Cargo a osobný prepravca straty viac ako 1,4 miliardy korún. Keď k obom prepravcom patril ešte aj správca koľajníc, v súčasnosti samostatná štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky, strata pre rok 2003 predstavovala viac ako 4,8 miliardy korún.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 918
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 915
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 621
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 684
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 146
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 084
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 897
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 881
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 882

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.