Strata Železničnej spoločnosti vzrastie

BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má na starosti osobnú vlakovú prepravu, tento rok pravdepodobne uzavrie so stratou 890 miliónov korún. Podľa ministerstva dopravy, ktoré je 100-percentným vlastníkom spoločnosti, je to o sto miliónov men

ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

ej, ako odborníci pôvodne plánovali. Spoločnosť si podľa hovorcu Miloša Čikovského na zníženie strát zoberie prevádzkový úver.

Jednou z príčin strát je podľa ministerstva väčšia spotreba trakčnej nafty, zvýšenie jej ceny a väčší odber elektriny. Zásluhu na vyššej spotrebe energií má podľa ministerstva aj dlhšia tohtoročná zima. Pohonné látky a elektrina podľa rezortu predražili chod spoločnosti asi o 100 miliónov korún.

Ďalším zdrojom červených čísel je modernizácia desiatok kilometrov tratí.

Železničná spoločnosť v tomto roku zároveň počíta s výpadkom asi 125 miliónov korún len na cestovnom. Pre spomalené vlakové spoje totiž časť ľudí radšej cestovala autobusmi. Napríklad na linke medzi Trnavou a Bratislavou sa čas jazdy z pôvodných 40 minút predĺžil minimálne o tretinu.

Celkové náklady Železničnej spoločnosti sa tento rok podľa rezortu vyšplhajú na 9,2 miliardy korún.

Vlani mal slovenský osobný vlakový prepravca o takmer 360 miliónov korún nižšiu stratu, takmer 531 miliónov. Spoločnosť však záporný hospodársky výsledok odhadovala na viac ako 987 miliónov. „Strata sa znížila, lebo sme našli vnútorné rezervy a došlo aj k odpredaju určitej časti majetku,“ povedal Čikovský. Súčasné odhadované straty naberú reálnejšie kontúry potom, čo štát spoločnosti zaplatí za vopred zmluvne dohodnuté výkony služieb vo verejnom záujme. Bude to asi 4,5 miliardy korún. „Zatiaľ v tom nevidíme problém, pravdepodobne bude vyplatená celá suma,“ povedal František Perutka z ministerstva dopravy.

V budúcom roku maximálnu stratu Železničnej spoločnosti rezort dopravy odhaduje na 250 až 500 miliónov korún. „V celej Európe sú straty železničných spoločností prirodzené,“ povedal Čikovský. Napríklad České dráhy vlani vykázali stratu viac ako 778 miliónov korún. Spoločnosť však spravuje aj nákladnú dopravu, ktorá českým dráhám prináša pravidelne zisky. Vlani to boli vyše dve miliardy slovenských korún.

Na Slovensku v roku 2004 dosiahol vtedy ešte spojený nákladný prepravca, dnes spoločnosť Cargo a osobný prepravca straty viac ako 1,4 miliardy korún. Keď k obom prepravcom patril ešte aj správca koľajníc, v súčasnosti samostatná štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky, strata pre rok 2003 predstavovala viac ako 4,8 miliardy korún.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 602
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 575
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 164
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 435
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 899
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 627
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 257
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 946
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop