Kupuje sa viac áut s dieselovými motormi, šetria na spotrebe

BRATISLAVA - Predaj osobných áut s naftovými motormi v posledných rokoch začína dobiehať predaj tradične rozšírenejších benzínových modelov. Niektorí predajcovia odhadujú, že za posledný rok mala viac ako tretina áut kúpených na Slovensku dieselový ...

Rozdiel medzi bežným benzínovým a naftovým motorom (na snímke) je čoraz menší. U motoristov čoraz obľúbenejšie diesle už napríklad nerobia taký veľký hluk ako kedysi a ľahšie sa štartujú. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Predaj osobných áut s naftovými motormi v posledných rokoch začína dobiehať predaj tradične rozšírenejších benzínových modelov. Niektorí predajcovia odhadujú, že za posledný rok mala viac ako tretina áut kúpených na Slovensku dieselový motor.

"Pri modeloch strednej a vyššej strednej triedy môže byť podiel dieselových modelov až polovičný," povedal publicista Rastislav Chvála. Vlani si takéto autá kúpilo na Slovensku takmer 20-tisíc ľudí. Celkovo sa v roku 2005 u nás predalo takmer 57-tisíc osobných automobilov.

Presné údaje o podiele benzínových a naftových áut Združenie automobilového priemyslu, ktoré spravuje štatistiky o počte zaregistrovaných áut, zatiaľ nemá skompletizované.

Vyššia trieda, viac dieselov

Šéf distribučnej spoločnosti BMW Group Slovakia Peter Kramár hovorí, že rast podielu dieselových motorov je európsky trend. "Kedysi boli naftové motory považované za príliš hlučné, veľké, ťažšie sa štartovali a prepúšťali viac exhalátov. Vývoj však veľmi pokročil, teraz už sú hlučnosťou takmer nerozoznateľné od benzínových."

Obľúbenosť dieselových modelov podľa Kramára rastie s rastúcou triedou auta, pretože silný naftový motor, ktorý dokáže oproti benzínovým podať lepší výkon na nižších otáčkach, je úspornejší. Kým naftové modely BMW radu 1 sa predávajú v rovnakom množstve ako benzínový model, dieselové autá triedy 3 tvoria až dve tretiny predaja, pri najvyšších triedach je to až 90 percent.

Hlavným dôvodom, prečo sa ľudia vracajú k naftovým motorom, je podľa Chválu aj nižšia spotreba. Na nej majitelia dieselov môžu, ale tiež nemusia ušetriť. Záleží aj na štýle jazdy. Dieselové autá vykazujú najväčšiu úsporu pri klasickom štýle jazdy, ktorý nevyžaduje veľké zmeny rýchlosti, naftové motory sú úspornejšie aj pri jazde do kopca. Dieselové autá však bežne stoja o niekoľko desiatok tisíc viac ako benzínové modely. Podľa predajcov a odborníkov sa momentálne nedá jednoznačne určiť, či je výhodnejší benzínový, alebo naftový model.

Kto veľa najazdí, usporí

Ak napríklad v základnom prevedení porovnáme benzínový model 16-valcového Renaultu Thalia s 1,2-litrovým motorom a výkonom 55 kilowatov s naftovým 1,5-litrovým modelom s výkonom 50 kilowatov, zistíme, že diesel stojí o 91-tisíc korún viac. Včera u nás stál liter nafty priemerne 39,11 koruny, čo bolo o korunu viac ako cena litra benzínu. Napriek tomu majiteľ dieselového auta s predajcom uvedenou spotrebou 4,5 litra ušetrí oproti benzínovému modelu s oficiálnou spotrebou 6 litrov viac ako 52 korún na sto kilometrov jazdy.

Aby však začal byť majiteľ dieslu skutočne ziskový vďaka nižšej spotrebe, musel by najazdiť viac ako 173-tisíc kilometrov. Vedúci predaja spoločnosti Auto-Impex Vladimír Haus odhaduje, že v priemere treba najazdiť asi 80-tisíc kilometrov, aby sa začala jazda s nižšou spotrebou ekonomicky vyplácať.

Časom to môže byť čoraz ťažšie. "Hrozí, že cena nafty môže byť dlhodobo vyššia ako cena benzínu," povedal hlavný ekonóm rafinérie Slovnaft Marek Senkovič. Nahor ju podľa neho tlačí napríklad stúpajúci dopyt v Indii a Číne, ale tiež zvyšujúci sa počet dieselov na cestách.

PAVOL REMIAŠ

Dieselové motory v porovnaní s benzínovými: Výhody:

+ nižšia spotreba, na 100 kilometrov to môže byť aj 30 percent paliva,

+ nižšia spotreba aj pri vysokej rýchlosti,

+ vysoký krútiaci moment aj pri nízkych otáčkach (vhodné napríklad pre plynulejšiu jazdu do kopca),

+ premena na mechanickú energiu prebieha s vyššou razanciou a účinnosťou,

+ vhodnejšie skôr pre plynulú, praktickú jazdu bez prudkých zmien rýchlosti (benzínové motory sú vhodnejšie pre športovejší, pretekársky štýl jazdenia).

Nevýhody:

- vyššia cena (niektoré naftové modely áut sú drahšie o niekoľko desiatok tisíc korún),

- motor je mohutnejší, ťažší a má zložitejšiu konštrukciu,

- náročnejšia údržba,

- vyššia hlučnosť a vibrácie,

- náročnejšie zapaľovanie.

Spotreba na Slovensku v miliónoch litroch2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006*

Automobilové benzíny

795 842 879 894 849 866 884

Motorová nafta

877 940 1119 1091 1204 1337 1431

* odhad

Zdroj: Slovnaft

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 719
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 504
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 597
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 356
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 028
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 280
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 994
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 535
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 151
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 601

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

Neprehliadnite tiež

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.

Kažimír: Uberisti dane platia, taxislužby by bolo dobré deregulovať

Problémom je firma, ktorá nezdaňuje príjmy zo Slovenska na Slovensku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop