Prievidza 24. septembra (TASR) Záujem o ultraľahké dvojmiestne lietadlá Dynamic WT 9, ktoré vyrába neveľká slovenská firma Aerospol, s. r.o., Prievidza, vo svete neustále rastie. Preto spoločnosť mieni zdvojnásobiť a možno aj strojnásobiť ich výrobu.
Podľa riaditeľa Aerospolu Jána Hrabovského musia však postaviť novú montážnu halu. Súčasne dokážu vyrobiť maximálne 70 lietadiel ročne. Doteraz od dokončenia vývoja tohto lietadla v roku 2001 ich vyrobili 152. Iba šesť ich lieta na Slovensku, ostatné vyviezli do rôznych krajín na celom svete. Naposledy si po Dynamic prišiel zákazník z Nového Zélandu. Perspektívnou vývoznou krajinou je Brazília, ale aj ázijské štáty a USA.
Dynamic WT 9 v súčasnosti patrí vo svojej kategórii medzi päť najlepších lietadiel svetových výrobcov. Dokonca odborné časopisy pri hodnotení noviniek medzi ultraľahkými lietadlami porovnávajú ich kvality s Dynamicom. "Je to dobrý pocit, keď je slovenský výrobok vzorom kvality pre výrobky západných krajín," konštatoval pre TASR Hrabovský.
V auguste sa jeden Dynamic zúčastnil na diaľkovom prelete s asi 30 ďalšími lietadlami rôznych typov a veľkosti. Z Rakúska preleteli cez Madagaskar do Afriky. Preleteli 30 000 kilometrov a každá posádka nalietala 120 hodín. Dynamic túto náročnú trasu zvládol bez akejkoľvek poruchy a vyhodnotili ho ako najekonomickejšie, s najnižšou spotrebou pohonných látok.
Konštruktérom tohto lietadla je Tadeáš Wala, ktorý v minulosti konštruoval banské stroje a zariadenia, ale aj vetrone, na ktorých pretekal. Chcel však vyrobiť vlastné ľahké motorové lietadlo s benzínovým motorom. Jeho vývojom sa zaoberal 10 rokov. Uznávaní odborníci sú prekvapení, že sa zrodilo bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.
Dynamic WT 9 má hmotnosť iba 275 kg, dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj 60-kilometrov za hodinu. Optimálna je však 200-km rýchlosť. Jeho motor spotrebúva klasický 95 oktánový bezolovnatý benzín a plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1 200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a znesie na zem posádku i so strojom.