Mandl: Na splnenie cieľov treba aj celý život

Ako jeden z mála prišiel šéf aeroliniek SkyEurope CHRISTIAN MANDL zo Západu na postkomunistické Slovensko. Zachytil vlnu vzniku nízkonákladových aerolínií a tesne po tridsiatke šéfuje firme s 900 zamestnancami. Veľa voľného času nemá, žije len pre svoj

FOTO SME – MIRKA CIBULKOVÁ

Rozhovor začal otázkou, či má rozprávať po slovensky alebo po anglicky. Po asi deviatich rokoch na Slovensku rozpráva pomerne dobre materinským jazykom svojej manželky - Slovenky. „Chcem vedieť komunikovať s ľuďmi v krajine, kde bývam. Je to podľa mňa aj rešpekt k môjmu súčasnému domovu." Hoci niekedy musel hľadať správny slovenský výraz, pôsobil uvoľnene.

Pri otázkach „na telo" sa jeho odpoveď zväčša zvrtla na prácu. Na Slovensko prišiel Mandl v čase, keď Slováci odchádzali za prácou do západnej Európy. Investície vtedy smerovali najmä do Česka, Poľska a Maďarska. „Slovensko bola trošku zabudnutá krajina." Hovorí, že je zaujímavé, ako sa ľudia v západnej Európe boja invázie ľudí zo strednej a východnej Európy. „My sme to urobili naopak. Otvorili sme pracovné miesta aj pre ľudí zo západných krajín, ako je napríklad Belgicko, Rakúsko, Kanada či Nemecko." V Európe vidí len jeden pracovný trh, nedelí ho na jednotlivé krajiny.

U človeka je podľa neho dôležitejší talent ako krajina pôvodu. „V boji o cestujúceho ide totiž najmä o ľudí za scénou. Naši konkurenti totiž používajú to isté palivo a tie isté lietadlá ako my."

Pád komunizmu dal šancu mladým

Zmena režimu v roku 1989 otvorila aj jemu možnosť dostať sa na vyššiu pozíciu skôr. „Na Západe na tie posty čakajú iné generácie." V postkomunistických krajinách však vznikla po páde bývalého režimu medzi generáciami medzera. „V strednej Európe je teraz šanca pre mladých. " Začiatky v leteckom biznise údajne neboli ľahké. „Keď máte 25 rokov a biznisplán len na papieri, veľa dverí je zatvorených." Podľa Mandla je slovenský bankový sektor veľmi konzervatívny, lebo je jednoduchšie zarábať peniaze na štátnych dlhopisoch ako na odvážnych podnikateľských plánoch.

Na to, aby banky a investorov nakoniec presvedčil, potreboval odborníkov. „Je to prvý krok pre zisk rizikového kapitálu," hovorí. Dôležitá je podľa neho schopnosť preložiť svoj podnikateľský zámer do reči bankárov, tak aby porozumeli, ktorá však mladým ľuďom s nápadom na Slovensku chýba. Analytici nevideli v nízkonákladovej leteckej doprave veľký potenciál. Mýlili sa. „Cez bratislavské letisko prešlo vtedy 300-tisíc ľudí. Vtedy nebolo reálne obhájiť 10-percentný rast počtu cestujúcich." Lenže práve prelom tisícročí bol podľa Mandla ten správny čas na nové nápady. Uvažoval, či začať vo Viedni alebo v Bratislave. „Rozhodol som sa pre nízkonákladové aerolínie, tak prečo to neskúsiť v nízkonákladovej krajine?!"

S koláčom sa treba podeliť

Podnikanie prirovnáva k filmovaniu. Biznisplán písal ako scenár. Potom musel nájsť „producenta", teda niekoho, kto prinesie do firmy počiatočný kapitál. Našiel ho náhodou pri čítaní zahraničného časopisu BusinessWeek, kde bol portrét Alaina Skowroneka, ktorý v tom čase pracoval pre belgické aerolínie Virgin Express. Na rozdiel od Mandla mal Skowronek skúsenosti s leteckým biznisom, a tak ho oslovil. Bez investorov by sa vtedy 27-ročnému Mandlovi nepodarilo firmu založiť. Získal ich tak, že „obetoval" časť podielu vo firme.

„Niekedy sa dá zarobiť viac, ak máte menší diel väčšieho koláča, ako keby ste mali veľký kus malého. „Ďalšie uplatnenie firmy vidí Mandl na nových trhoch v Rumunsku, Bulharsku, na Ukrajine či v Rusku. „Nemá zmysel konkurovať veľkým aerolíniám v západnej Európe, keď máme iný trh. Aj ostatné slovenské firmy by mali využívať možnosti expanzie na trhy budúcich členov únie."

Šéf SkyEurope si nemyslí, že ho peniaze výraznejšie zmenili. Hovorí, že dobrý zakladateľ firmy to nerobí pre peniaze, ale preto, že chce svoju víziu premeniť na realitu.

Peniaze považuje za niečo, čo dáva možnosť určiť mieru úspechu. „Peniaze možno prídu a možno nie. Dôležitejšie však je, či ste niečo dokázali." Ľudia na Slovensku však podľa neho chcú všetko hneď. Domy, autá, no ani na Západe to nemá každý. „Na splnenie cieľov treba často celý život.

Podnikateľ je vlastne dirigent

Dnes už nemôže poznať každého zamestnanca osobne. Hovorí, že ľudia, ktorí nie sú na správnom mieste, sami uvidia, že firemná kultúra SkyEurope nie je v súlade s ich cieľmi. „V tomto biznise musíte mať vášeň, musíte svoju robotu ľúbiť. Ak to vidíte len cez peniaze, tak to nie je ono." Rolu podnikateľa prirovnáva k dirigentovi orchestra.

„On síce nevie hrať na jednotlivých nástrojoch, ale vie viesť ľudí, tak aby vylúdili pekné a ladné melódie." Za najkomplikovanejšie považuje práve hľadanie dobrých hudobníkov, teda manažérov. Firma potrebuje rovnováhu aj vo vekovom zložení zamestnancov.

„Na niektoré funkcie potrebujete ľudí so šedinami, napríklad na marketing či financie zase ľudí bez predsudkov. Najmä v letectve, ktoré si vyžaduje veľký počiatočný kapitál a veľa expertov, by sa podnikateľ podľa Mandla nemal snažiť vytvoriť firmu jedného človeka tzv. „one man show".

Viac v rubrike portréty na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 382
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 954
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 198
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 282
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 062
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 021
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 000
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 908
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 624

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.