Nafta je na Slovensku drahšia ako benzín

BRATISLAVA - Historicky bývala na Slovensku konečná cena nafty nižšia ako cena benzínu, ale v posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že za naftu platia u nás motoristi viac. Napríklad predvčerom stál liter nafty v priemere 39,44 koruny a liter ...

BRATISLAVA - Historicky bývala na Slovensku konečná cena nafty nižšia ako cena benzínu, ale v posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že za naftu platia u nás motoristi viac. Napríklad predvčerom stál liter nafty v priemere 39,44 koruny a liter benzínu natural 38,25 koruny.

Spotrebná daň na liter nafty je pritom 14,50 koruny, teda o korunu menej ako pri benzíne. Hlavný ekonóm rafinérie Slovnaft Marek Senkovič povedal, že klesajúci rozdiel medzi cenami oboch druhov pohonných látok súvisí so zvyšujúcim sa celosvetovým dopytom po nafte a s príchodom chladných mesiacov.

V cene nafty vytŕčame

V ostatných krajinách V 4 a Rakúsku nafta ceny benzínu neprekračuje. V Česku je lacnejšia asi o korunu. Majú však iné sadzby spotrebnej dane. Kým na Slovensku je daň z litra nafty oproti benzínu nižšia len o korunu, v Česku sú to viac ako dve koruny, v Rakúsku viac ako tri koruny na liter. Vláda neráta s tým, že by spotrebnú daň v tomto roku menila.

Spotreba, a teda aj cena nafty, sa zvyšuje pravidelne práve na jeseň a v zime. Nafta patrí do skupiny tzv. stredných destilátov, kam patrí aj ľahký vykurovací olej, a firmy či jednotlivci sa v tomto období začínajú palivami predzásobovať. "Za posledné týždne na svetovom trhu pomerne prudko klesli ceny benzínu, a v porovnaní s tým len miernejšie klesli ceny nafty. Výsledkom je, že kótovaná cena nafty je v súčasnosti na svetovom trhu vyššia ako cena benzínu," povedal Senkovič.

Nafta na Slovensku bola drahšia napríklad aj v apríli minulý rok. Podľa Senkoviča to súvisí s globálnymi trendmi. "Napríklad v lete sa začína používať ako palivo, ktoré poháňa klimatizačné zariadenia." Ďalším dôvodom je mohutný hospodársky rast Číny a Indie, kde sa spotreba motorovej nafty zvyšuje, a to tlačí ceny nahor. Senkovič tiež upozorňuje na tzv. dieselizáciu. "Zatiaľ čo pred 15 rokmi malo v Európe dieselový motor každé siedme auto, dnes ho má každé druhé. Ceny nafty by mohli v budúcnosti prekonať ceny benzínu aj dlhodobejšie."

S dieselom vodič u nás neušetrí

Dieselové autá na trhu stoja o niekoľko desiatok tisíc korún viac ako benzínové modely. Niektorí zákazníci v minulosti rátali s tým, že ušetria na lacnejšej nafte a nižšej spotrebe, čo už dnes takmer nie je možné. Podľa vedúceho predaja áut spoločnosti Auto-Impex Vladimíra Hausa by majiteľ dieselu musel pri súčasných cenách nafty najazdiť asi 80-tisíc kilometrov, aby sa mu vyššia cena auta začala vyplácať. "Priemerný vodič najazdí asi 15-tisíc kilometrov ročne, takže by mu trvalo asi päť rokov, kým by sa mu začal diesel vyplácať. Málokto si však dnes kupuje auto na dlhšie obdobie," povedal Haus.

Vysoké ceny nafty majú vplyv na dopravné firmy. Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Romana Kmenta by mala byť nafta používaná na profesionálne účely lacnejšia, lebo sa na ňu vzťahuje nižšia spotrebná daň. "Keďže sa však nedarí znižovať ceny nafty, je potrebné nájsť nový model cenotvorby pohonných látok," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 239
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 081
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 931
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 558
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 600
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 587
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 473
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 199
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 165
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.