Nafta je na Slovensku drahšia ako benzín

BRATISLAVA - Historicky bývala na Slovensku konečná cena nafty nižšia ako cena benzínu, ale v posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že za naftu platia u nás motoristi viac. Napríklad predvčerom stál liter nafty v priemere 39,44 koruny a liter ...

BRATISLAVA - Historicky bývala na Slovensku konečná cena nafty nižšia ako cena benzínu, ale v posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že za naftu platia u nás motoristi viac. Napríklad predvčerom stál liter nafty v priemere 39,44 koruny a liter benzínu natural 38,25 koruny.

Spotrebná daň na liter nafty je pritom 14,50 koruny, teda o korunu menej ako pri benzíne. Hlavný ekonóm rafinérie Slovnaft Marek Senkovič povedal, že klesajúci rozdiel medzi cenami oboch druhov pohonných látok súvisí so zvyšujúcim sa celosvetovým dopytom po nafte a s príchodom chladných mesiacov.

V cene nafty vytŕčame

V ostatných krajinách V 4 a Rakúsku nafta ceny benzínu neprekračuje. V Česku je lacnejšia asi o korunu. Majú však iné sadzby spotrebnej dane. Kým na Slovensku je daň z litra nafty oproti benzínu nižšia len o korunu, v Česku sú to viac ako dve koruny, v Rakúsku viac ako tri koruny na liter. Vláda neráta s tým, že by spotrebnú daň v tomto roku menila.

Spotreba, a teda aj cena nafty, sa zvyšuje pravidelne práve na jeseň a v zime. Nafta patrí do skupiny tzv. stredných destilátov, kam patrí aj ľahký vykurovací olej, a firmy či jednotlivci sa v tomto období začínajú palivami predzásobovať. "Za posledné týždne na svetovom trhu pomerne prudko klesli ceny benzínu, a v porovnaní s tým len miernejšie klesli ceny nafty. Výsledkom je, že kótovaná cena nafty je v súčasnosti na svetovom trhu vyššia ako cena benzínu," povedal Senkovič.

Nafta na Slovensku bola drahšia napríklad aj v apríli minulý rok. Podľa Senkoviča to súvisí s globálnymi trendmi. "Napríklad v lete sa začína používať ako palivo, ktoré poháňa klimatizačné zariadenia." Ďalším dôvodom je mohutný hospodársky rast Číny a Indie, kde sa spotreba motorovej nafty zvyšuje, a to tlačí ceny nahor. Senkovič tiež upozorňuje na tzv. dieselizáciu. "Zatiaľ čo pred 15 rokmi malo v Európe dieselový motor každé siedme auto, dnes ho má každé druhé. Ceny nafty by mohli v budúcnosti prekonať ceny benzínu aj dlhodobejšie."

S dieselom vodič u nás neušetrí

Dieselové autá na trhu stoja o niekoľko desiatok tisíc korún viac ako benzínové modely. Niektorí zákazníci v minulosti rátali s tým, že ušetria na lacnejšej nafte a nižšej spotrebe, čo už dnes takmer nie je možné. Podľa vedúceho predaja áut spoločnosti Auto-Impex Vladimíra Hausa by majiteľ dieselu musel pri súčasných cenách nafty najazdiť asi 80-tisíc kilometrov, aby sa mu vyššia cena auta začala vyplácať. "Priemerný vodič najazdí asi 15-tisíc kilometrov ročne, takže by mu trvalo asi päť rokov, kým by sa mu začal diesel vyplácať. Málokto si však dnes kupuje auto na dlhšie obdobie," povedal Haus.

Vysoké ceny nafty majú vplyv na dopravné firmy. Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Romana Kmenta by mala byť nafta používaná na profesionálne účely lacnejšia, lebo sa na ňu vzťahuje nižšia spotrebná daň. "Keďže sa však nedarí znižovať ceny nafty, je potrebné nájsť nový model cenotvorby pohonných látok," povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 786
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 728
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 721
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 518
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 687
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 703
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 798
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 306
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 157
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

V niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne.

EKONOMIKA

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Neprehliadnite tiež

Nedostatok vyškolených pracovníkov rastie, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.

Polícia obvinila úradníka, pýtal si úplatky za dotácie

Zamestnanec Pôdohospodárskej platobnej agentúry si opakovane pýtal úplatky.

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop