Tokio 20. septembra (TASR) - Zatiaľ čo americkí výrobcovia áut sú v kríze, najväčšia japonská automobilka má veľké ciele, pokiaľ ide o jej rast. Do roku 2008 chcú Japonci zvýšiť svoj predaj 20 % na 9,8 milióna áut ročne, uviedol dnes v Tokiu šéf Toyoty Katsuaki Watanabe. Toyota by tak mohla vystriedať automobilku General Motors (GM) na poste najväčšieho výrobcu áut na svete. Zároveň výrazne zvýšila svoje ciele v obrate a zisku na 1. polovicu svojho obchodného roka.
GM predal vlani 9,17 milióna áut, teda približne o 1 milión viac ako Toyota, ktorá predala 8,13 milióna vozidiel. V 1. polroku 2006 však predaj GM klesol o 2,3 %. Obzvlášť na americkom trhu, kde GM predáva takmer polovicu svojich vozidiel, dopyt značne klesol. V júli predal GM na domácom trhu o 19 % áut menej ako v rovnakom období minulého roka.
Aj konkurent Ford pocítil oslabenie dopytu na americkom trhu a po miliardových stratách na domácom trhu sa rozhodol, že zatvorí ešte viac fabrík a zruší viac pracovných miest. Severoamerické výrobné kapacity spoločnosti sa majú prispôsobiť dopytu a do roku 2008 sa zredukujú na 3,6 milióna áut.
Naproti tomu predaj automobilky Toyota v Severnej Amerike stále rástol, uviedol Watanabe. Jeho koncern chce svoju prítomnosť na americkom trhu v budúcnosti ďalej rozširovať. Aj v iných krajinách bude automobilka zvyšovať svoje výrobné kapacity a cielene investovať do trhov, na ktorých očakáva rast.
Pre súčasný 1. polrok obchodného roka zvýšila Toyota svoje ciele v obrate a zisku v dôsledku slabého jenu, ako aj dobrých obchodov v zahraničí. V období od apríla do septembra dosiahne zisk 500 miliárd jenov (JPY), v prepočte 126 miliárd SKK. Bude tak takmer o jednu tretinu vyšší ako doteraz plánovaný na úrovni 380 miliárd JPY. Výhľad pre operatívny zisk zvýšila Toyota z 370 na 540 miliárd JPY. Obrat v 1. polroku obchodného roka má predstavovať namiesto 5,2 až 5,5 bilióna JPY. Obchodný rok Toyoty sa začína 1. apríla.
Pre rok 2006 sa Toyota drží svojho cieľa predať v Európe viac ako milión áut značky Toyota a 48 000 vozidiel značky Lexus. Európska produkcia dosiahne rekordnú úroveň 806 000 áut, keď v roku 2005 bola 638 000 vozidiel. V minulom roku dosiahla Toyota po 9. raz po sebe rekord v predaji v Európe a dodala 964 208 áut.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.