ČÍM DLHŠÍ JE ČAS MEDZI PREMIÉROU NAPRÍKLAD V USA A NA SLOVENSKU, TÝM VIAC ĽUDÍ SI FILMOVÉ HITY STIAHNE Z INTERNETU, ČI DOKONCA KÚPI NA DVD

Distribútori chcú premiéry kinohitov naraz

BRATISLAVA - Návštevníci slovenských kín už väčšinou nemusia na filmové hity odpremiérované v USA čakať niekoľko mesiacov. Celosvetové premiéry „v rovnakom čase“ totiž veľkým štúdiám a distribútorom môžu ušetriť peniaze.

Hviezde amerického filmového hitu Kill Bill II Ume Thurman (na snímke) trvalo takmer pol roka, kým sa po premiére v USA presekala aj do slovenských kín. V tom čase sa už na českom trhu objavili Kill Bill DVD nosiče. Bolo to jedno z najväčších faux pas filmových distribútorov podnikajúcich na Slovensku.

FOTO – ČTK

BRATISLAVA - Návštevníci slovenských kín už väčšinou nemusia na filmové hity odpremiérované v USA čakať niekoľko mesiacov. Celosvetové premiéry „v rovnakom čase“ totiž veľkým štúdiám a distribútorom môžu ušetriť peniaze.

Giganty filmového priemyslu, ako napríklad Warner Bros, Universal či Dreamworks, tvrdia, že pre internetové pirátstvo strácali na predaji vstupeniek miliardy dolárov. Preto je pre nich dôležité, aby sa nové filmy premietali čo najskôr v čo najväčšom počte kín na svete. Niektoré filmy, pri ktorých sa predpokladá veľký komerčný úspech, takzvané blockbustery, sa u nás tento rok premietali dokonca skôr ako v Spojených štátoch.

Napríklad dobrodružný Mis­sion Impossible III mal u nás premiéru 4. mája, v USA až o deň neskôr. Pred Američanmi mohli slovenskí diváci vidieť aj Da Vinciho kód či sci-fi X-Men III. „V Amerike majú premiéry takmer výlučne v piatok a u nás bývajú vo štvrtok,“ vysvetľuje šéf internetového portálu kinema.sk Peter Konečný.

Distribútori filmov na Slovensku sa zhodujú, že čas medzi premiérami v rôznych krajinách sa skracuje pre peniaze. „Významní hráči sa snažia svoje najväčšie hity uviesť v čo najkratšom čase, lebo do globálneho marketingu dávajú veľa peňazí,“ povedala Dagmar Krepopová z SPI International, jedného z desiatich filmových distribútorov, ktorí u nás pôsobia.

Čas premiér sa skracuje

Menej marketingovo podporované filmy sa do slovenských kín dostanú spravidla až niekoľko mesiacov od premiéry. „Sú to aj filmy pre náročnejšieho diváka,“ povedal Konečný. Neskoré uvedenie zahraničného filmu na trh však môže distribútorov pripraviť o zisky.

Príkladom je pokračovanie kultového filmu Quentina Tarantina Kill Bill II. V USA malo premiéru 15. apríla 2004, v Česku sa film začal premietať 22. apríla, ale na Slovensku až po viac ako štyroch mesiacoch 2. septembra. „To bolo pre návštevnosť katastrofou,“ povedal Konečný. V tom čase už na českom trhu boli DVD s Kill Bill II. a veľa ľudí na Slovensku ho už malo aj vo svo­jich osobných počítačoch. Videlo ho teda už príliš veľa ľudí, aby film mohol na seba zarobiť v slovenských kinách.

Distribučná mašinéria, ktorá je na filmový biznis napojená, je nútená skracovať čas premiér na rôznych miestach sveta aj preto, že sa skracuje čas medzi uvedením filmu v kinách a jeho predajom na DVD nosičoch. „Pred niekoľkými rokmi to bolo asi pol roka, dnes sa ten čas v mnohých prípadoch skrátil na tri mesiace,“ povedal Konečný. Mnohé filmy síce idú aj do kín, ale počíta sa najmä so ziskom z ich predaja na DVD.

České titulky sú lacnejšie

Za neskoršie uvádzanie filmov v slovenských kinách môže sčasti aj dabing. Mnohé filmy sa k nám dostanú s českými titulkami. Distribútori pôsobiaci v oboch štá­toch radšej počkajú, kým kópie filmu obehnú Česko, kde je väčší trh, až potom sú na rade naše kiná. „Je to pre nich lacnejšie,“ povedal Konečný.

České publikum by naopak podľa šéfa filmovej distribučnej spoločnosti Tatrafilm Ivana Sollára nikdy neprijalo slovenské titulky. „Pre distribútorov je česká verzia desaťnásobne lacnejšia ako kupovať nové kópie filmov a vytvárať slovenské titulky.“

Obchodníci odhadujú, že návštevnosť stúpne

V roku 2004 sa na Slovensku predalo asi 2,9 milióna vstupeniek, priemerná cena jednej bola 90 korún. Vlani klesol počet predaných lístkov takmer na 2,2 milióna. Distribútori to vysvetľujú slabšou ponukou filmových hitov, obľubou DVD nosičov a nižšou kúpnou silou obyvateľstva. Vďaka lepšej ponuke filmov a masívnejším investíciám do reklamy a marketingu niektorí distribútori odhadujú, že tento rok sa predajú 3 milióny lístkov.

Od hitov slovenský distribučný filmový biznis závisí. Podľa Ivana Sollára z Tatrafilmu zarobili tento rok filmy Piráti z Karibiku II, Doba ľadová II a Da Vinciho kód na Slovensku spolu asi 60 miliónov korún, čo je asi 37 percent celkového predpokladaného obratu slovenských kín. Do konca roka na divákov zo Slovenska podľa Petra Konečného z portálu kinema.sk čaká ešte 50 nových filmov z celkových asi 170.

Šéf Tatrafilmu Sollár si myslí, že skutočne aktívne u nás premieta asi 130 kín. V roku 1990 ich bolo na Slovensku až 703. V Európskej únii naopak počet kín narástol. V roku 1989 ich bolo 17-tisíc a v roku 2003 až 26-tisíc.

(lh)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 289
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 841
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 229
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 247
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 139
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 719
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 440
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 241
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 478
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 140

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o amnestiách má Ústavný súd posledné dni.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Koalícia chce odstrániť šéfa Ústavu pamäti národa. Skúsila to potichúčky

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Neprehliadnite tiež

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.