Mikloš: Letisko Bratislava sa nebude rozvíjať tak, ako by mohlo

Bratislava 28. augusta (TASR) Podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša je zrušenie predaja Letiska Bratislava pre Slovensko najhorším signálom z ...

Bratislava 28. augusta (TASR) Podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša je zrušenie predaja Letiska Bratislava pre Slovensko najhorším signálom z hľadiska príchodu zahraničných investorov. Riziko vidí aj v nákladoch na arbitráž a vyrovnanie. "Zlá správa je, že letisko sa nebude rozvíjať tak, ako by sa mohlo," uviedol podpredseda SDKÚ-DS.

"Tento signál jednoznačne znamená, že Slovensko je suverénnou republikou a reaguje na nenaplnenie odkladacej podmienky," oponoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD). Podľa neho je nesplnenie tejto podmienky to isté, ako keby nebola zaplatená kúpna cena alebo ako keby nebol doložený súhlas s úverom. "Vôbec tu nejde o subjektívne pocity, ale o právny fakt, ktorý v tejto zmluve chýba," dodal Vážny v relácii V politike televízie TA3.

Mikloš nepovažuje nesplnenie odkladacej povinnosti za také jednoznačné. "Keby to tak bolo, tak sa nikto nejde súdiť, pretože s tým má spojené obrovské náklady aj riziko," pripomenul. Podľa neho dôvodom tohto ustanovenia v zmluve bolo, že ak by Protimonopolný úrad (PMÚ) SR neschválil transakciu, letisko by prevzal druhý uchádzač v poradí. Ako ďalej dodal, podľa neho bude mať SR pri arbitráži problém najmä so súčinnosťou, ku ktorej sa vláda zaviazala v zmluve. "Obávam sa, že pre investorov nebude veľkým problémom dokázať, že po zmene vlády nebol naplnený tento záväzok zo strany SR," skonštatoval.

Podľa Mikloša rozhodovanie PMÚ o letiskách svedčí o tom, že existoval minimálne nepriamy politický tlak na úrad. Vážny akýkoľvek politický tlak na úrad jednoznačne odmietol. "Súhlasím, že nepriame tlaky z našich vyhlásení mohli byť, ale priame tlaky absolútne vylučujem," uviedol. Záväzok súčinnosti vláda podľa neho tiež splnila. Ako ďalej dodal, bratislavské letisko bude svojím spôsobom schopné konkurovať viedenskému aj napriek nižšiemu objemu investícií. "Máme pripravený podnikateľský zámer," vyhlásil Vážny s tým, že letisko si bude môcť zobrať vzhľadom na svoje hospodárske výsledky úver minimálne 2 miliardy Sk. Zároveň ráta s tým, že ďalšie peniaze, potrebné na rozvoj letiska, by sa mohli použiť z Kohézneho fondu. Do roku 2009 by sa tak do bratislavského letiska malo investovať približne 3 až 4 miliardy Sk. Konzorcium TwoOne sa pritom zaviazalo do roku 2010 preinvestovať 9 miliárd Sk.

Podľa Vážneho je predaj bratislavského letiska najhoršia alternatíva. Je si istý, že štát bude letisko dobre rozvíjať, pretože nie štát je zlý vlastník, ale zle zvolený manažment. Ak by si s tým štát predsa len neporadil, existuje mechanizmus prenájmu, konštatoval Vážny. Podľa Mikloša je dokázané praxou, že súkromné vlastníctvo funguje lepšie ako štátne. Je presvedčený, že dôvod, prečo si chce štát ponechať podniky, je iný: "Vláda chce mať dosah na ich fungovanie, na zákazky, ktoré sa tam budú dávať," vyhlásil. Nejde o to, pokračoval Mikloš, že by bola vláda presvedčená, že letisko môže lepšie fungovať v rukách štátu ako u súkromných investorov. "Ale skôr o možnosť využívať vplyv štátu na veci, ktoré to ponúka," uviedol.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 379
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 960
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 761
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 813
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 599
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 292
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 236
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 800
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 520
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 334

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

DOMOV

Policajti bili obuškami Rómov, Gašpar vidí neprimerané zákroky

Policajti zasahovali v Zborove pre šarvátku medzi Rómami.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.