Otvorenie trhu práce pre Bulharsko a Rumunsko by nemalo zhoršiť situáciu v SR

Bratislava 26. augusta (TASR) - Otvorenie slovenského trhu práce pre obyvateľov Bulharska a Rumunska po ich vstupe do Európskej únie (EÚ) nepovedie k ...

Bratislava 26. augusta (TASR) - Otvorenie slovenského trhu práce pre obyvateľov Bulharska a Rumunska po ich vstupe do Európskej únie (EÚ) nepovedie k plošnému vytesňovaniu našich pracovníkov z pracovného procesu. Zhoršenie situácie v určitých segmentoch hrozí iba v prípade, že by Slovensko bolo jedinou krajinou, ktorá by na otvorenie svojho pracovného trhu neuplatnila prechodné obdobia. Vyplýva to zo záverov odborného seminára Inštitútu zamestnanosti (IZ).

Ako na dnešnej tlačovej konferencii informovala riaditeľka IZ Ivana Rajecová, pokiaľ väčšina krajín EÚ otvorí občanom Bulharska a Rumunska svoj pracovný trh, žiadny príval pracovných síl z týchto krajín Slovensku nehrozí. "Emigranti budú smerovať do krajín, kde je pre nich jazyková bariéra omnoho menšia a mzdy neporovnateľne vyššie," argumentovala Rajecová. Pre obyvateľov obidvoch krajín bude atraktívne najmä Nemecko a Veľká Británia, pre Rumunov tiež románske krajiny ako Španielsko, Taliansko a Francúzsko.

Potenciálnym zdrojom pracovných síl smerujúcich do SR môže byť slovenská menšina v Rumunsku, ku ktorej sa pri sčítaní obyvateľstva v roku 2002 prihlásilo viac ako 17 000 osôb. Ďalšími početnými menšinami žijúcimi v Rumunsku sú občania maďarskej a českej národnosti. "Inštitút zamestnanosti preto odporúča prediskutovať a koordinovať túto problematiku s krajinami Višegrádskej skupiny," uviedla Rajecová.

Iná situácia môže nastať v prípade, že členské krajiny EÚ s výnimkou Slovenska neotvoria svoj trh práce. "Efekt tohto krajného variantu na slovenský trh práce je otázny a závisí od mnohých protichodných faktorov. Zistenie vplyvov na slovenský trh práce podľa tohto scenára si vyžiada hlbšiu analýzu," myslí si Rajecová.

Otvorenie trhu práce v EÚ pre nové členské krajiny podľa nej prinesie najmä výhody. Jednotlivé štáty si môžu vykompenzovať nedostatok pracovníkov v niektorých odvetviach a odboroch, ako aj obmedziť čierny trh práce. "Otvorený, teda väčší trh práce umožňuje efektívnejšiu alokáciu pracovných síl podľa ich štruktúry, čo vytvára podmienky pre väčšiu výkonnosť ekonomík a vyššiu životnú úroveň," vysvetlila Rajecová.

Pracovníci v Bulharsku a Rumunsku zarábajú menej ako zamestnanci na Slovensku. V roku 2002 bola priemerná mzda v Bulharsku 157 EUR a v Rumunsku 193 EUR, zatiaľ čo v SR dosahovala v tom období 476 EUR. V porovnaní so Slovenskom je však v týchto dvoch krajinách nižšia nezamestnanosť. V roku 2005 dosahovala v Bulharsku 10,1 % a v Rumunsku iba 7,7 %. Na Slovensku bolo v rovnakom období nezamestnaných 16,3 % ekonomicky aktívnych občanov.

Bulharsko a Rumunsko by sa mali stať novými členskými krajinami EÚ 1. januára 2007. Rozhodovať o ich prijatí budú súčasné členské krajiny 26. septembra tohto roka. V prípade pochybností majú možnosť odložiť prijatie týchto dvoch krajín o jeden rok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop