Otázka: Hoci moja firma je veľmi konkurencieschopná v odvetví, potrebujeme sa pohnúť rýchlejšie a rázne. Všimol som si, že ľudia zriedkavo hovoria ostatným, čo si myslia - predovšetkým na stretnutiach. Chodia ako okolo horúcej kaše a sú falošní. Som manažér na strednej pozícii. Čo mám robiť?
- čitateľ z technologickej firmy
Odpoveď: Čo ste opísali, je jeden z najbežnejších (najčastejších) a najdeštrukčnejších problémov v obchode (biznise) a v spoločnosti - nedostatok úprimnosti. Nezáleží, kde cestujeme, vždy počujeme o spoločnostiach, ktoré sú spomaľované a zaslepené tendenciou ľudí zjemňovať tvrdé, urgentné odkazy s falošnou milotou a falošným optimizmom. Táto tendencia je rozšírená, bežná, keď dochádza v komunikácii na reč o zlom výkone. Šéfovia veľmi často nejdú priamo k veci a nepovedia svojim podriadeným, ako zle im ide práca, ako zle si vedú v práci doteraz, a v tom výbuchu frustrácie a hnevu ich vyhodia. Toto je hrozne neférové pre podriadeného - prijímateľa tejto správy a často je to veľmi rušivé aj v samotnom biznise. No nedostatok úprimnosti vedie iba k znižovaniu výkonnosti. Škodí to mnohým rozhovorom - veľa o tom, ako a kedy a kde minúť vzácne, nedostatkové zdroje firmy. Áno, tieto druhy konverzácií môžu byť ťažké, citlivé, politicky nabité alebo komplexné alebo kombináciou všetkého spomenutého. Bude to jednoduchšie a lepšie, ak by boli úprimné, nezaujaté, nestranné.
Čo môžete robiť? Jediná možnosť, o ktorej vieme, že má čo do seba, je, že začnete byť úprimný a nezaujatý aj napriek tomu, že vaša moc v organizácii je limitovaná. Ak ľudia používajú dvojzmysly, odpovedajú protiotázkami, ktoré majú príchuť nezmyselnosti, opýtajte sa ich: "Čo sa nám v skutočnosti snažíte povedať?" alebo povedzte, "To, čo vás počujem hovoriť je..." Tak tomu druhému dáte vašu vlastnú jasnú správu. Zavedenie úprimnosti a nezaujatosti do organizácie samozrejme nikdy nie je bez risku. Vskutku, do systému môže priniesť totálny šok. Ak budete prvým, kto s tým začne, môže vás systém rozdrviť - to znamená, že budete odsúvaný do úzadia alebo vyhodený. Ak sa však rozhodnete ísť po ceste úprimnosti aj napriek tomuto riziku, choďte po nej pomaly a používajte pritom humor, ak je to možné. V najlepšom scenári možných následkov budete za vašu úprimnosť odmenený úprimnosťou z druhej strany. Môže sa taktiež stať, že zmena k lepšiemu príde rýchlejšie, ako ste si kedy predstavovali. Mnohí ľudia, keď zakúsia nezaujatosť a úprimnosť, nevedia pochopiť, ako dovtedy mohli robiť biznis bez týchto vlastností.
Autor: JACK, SUZI WELCHOVCI