NOVÝ MINISTER VÁŽNY CHCE ELEKTRONICKÝ VÝBER MÝTA NA SLOVENSKÝCH CESTÁCH ZAVIESŤ. PRIPRAVIL VŠAK NIEKOĽKO ZMIEN V ZÁKONE

Bez zákona tender na mýto nebude

BRATISLAVA - Slovensko by mohlo začať elektronicky vyberať mýto koncom roku 2008. Povedal to minister dopravy Ľubomír Vážny. Pôvodne sa uvažovalo, že mýto sa zavedie už na budúci rok.

Autodopravcovia budú elektronicky platiť za využívanie diaľnic, rýchlostných ciest a zrejme aj niektorých úsekov ciest prvej a druhej triedy. Pôjde o tie cesty, ktoré idú súbežne s diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

BRATISLAVA - Slovensko by mohlo začať elektronicky vyberať mýto koncom roku 2008. Povedal to minister dopravy Ľubomír Vážny. Pôvodne sa uvažovalo, že mýto sa zavedie už na budúci rok.

Minister však tvrdí, že sa nechce unáhliť „Slovensko nie je taká ekonomika, aby si mohla dovoliť experimenty a riešiť zavádzanie elektronického mýta ako pilotný projekt v rámci krajín v strednej Európe,“ povedal pre SME Vážny. Ešte pred voľbami ministerstvo pod vedením Pavla Prokopoviča hľadalo spôsob, ako vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa a prevádzkovateľa mýtneho bez zákona o elektronickom mýtnom, ktorý pre predčasné voľby parlament prijať nestihol.

Slovensko by nemalo výber mýta odsúvať príliš dlho. Mohlo by to viesť k tomu, že by zahraniční autodopravcovia využívali slovenské cesty namiesto spoplatnených v Česku či Maďarsku. Cesty by sa tak viac zničili a ich oprava predražila.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko by mohlo mýtne zaviesť už začiatkom roku 2008. „Stihnúť tento termín je však na hranici možností,“ dodal.

Stále chýba zákon

Zavedenie mýtneho sa odďaľuje, pretože doposiaľ nie je schválený zákon, ktorý by elektronický výber mýta umožňoval. Až potom sa môže vyhlásiť výberové konanie. Vyhlásenie tendra bez schválenej legislatívy prináša riziká. „Súťaž by sa mala konať v známom legislatívnom prostredí,“ povedal Palčák. Od znenia zákona sa budú odvíjať aj ponuky jednotlivých uchádzačov. Slovensko by sa tak vyhlo problémom, ktoré boli okolo súťaže v Česku. Rezort dopravy sa preto dostal do právnych sporov s niektorými účastníkmi tendra.

„Zákon je pripravený, ale treba ešte do neho zapracovať viaceré korekcie,“ povedal Vážny. Odhaduje, že to potrvá asi šesť týždňov. Riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek hovorí, že by bolo ideálne, ak by sa Národná rada zaoberala zákonom o mýte v septembri alebo októbri. Ministerstvo totiž pred niekoľkými mesiacmi poslalo únii predpoklad, podľa ktorého by mal byť schválený už začiatkom jesene.

Spoplatnia sa aj iné cesty

Jednou zo zásad­ných­ úprav v návrhu zákona bude podľa ministra aj to, kam vybrané peniaze poputujú. „Chceme, aby nešli do štátneho rozpočtu, ale slúžili len na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest a na ich údržbu,“ povedal.

Elektronický výber mýta by mal podľa odhadov priniesť od roku 2009 asi 3 až 3,5 miliardy korún ročne. Odhady počítajú so spoplatnením nákladných áut nad 3,5 tony. Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že tento rok predá diaľničné nálepky pre všetky typy vozidiel za asi 1,9 miliardy korún.

Podľa Palčáka zo žilinského ústavu by sa mal rozsah spoplatnenia ciest v návrhu zákona prehodnotiť. Je dôležitý pre uchádzačov v tom, akú ponuku predložia a ktoré technické riešenie uprednostnia. Minister sa zatiaľ prikláňa k hybridnému systému, ktorý kombinuje satelitné a mikrovlnné riešenie. „Slovenský výber mýta by mal byť pripravený na to, aby sme vedeli bezpro­blémovo prejsť na satelitný systém Galileo,“ povedal minister. Galileo je projekt Európskej únie, ktorý má byť alternatívou pre americký pozičný systém GPS. Únia predpokladá, že zač­ne fungovať už v roku 2012.

Spoplatné budú okrem diaľnic aj rýchlostné cesty a zrejme aj niektoré cesty prvej a druhej triedy, ktoré vedú popri diaľnici. Odborníci z firiem­, uchádzajúcich sa o postavenie mýtneho systému na Slovensku, sa zhodujú v názore, že ak by to tak nebolo, kamionisti a vodiči nákladných áut by spoplatnené úseky obchádzali. V súčasnosti je spoplatnených spolu asi 820 kilometrov ciest.

Záujemcovia o mýtne

Kapsch

prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a v Česku,

Sanef

francúzsky prevádzkovateľ diaľnic a mýtnych systémov,

Autostrade

talianska skupina prevádzkovateľov mýtnych systémov,

ToSy

v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,

Siemens

firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta,

Satellic

dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu.

Zdroj: SME

Predpokladaný harmonogram

koniec roku 2006

  • NR SR schváli zákon o elektronickom výbere mýta,

1. januára 2007

  • zákon vstúpi do platnosti,

jún 2007

  • vyhlásenie tendra na zhotoviteľa mýtneho systému,

koniec roku 2007

  • vyhodnotenie súťaže a začiatok výstavby mýtneho systému,

druhý polrok 2008

  • začiatok fungovania mýtneho systému na Slovensku.

Zdroj: MDPT

Koľko sa bude platiť

Typ cesty suma dĺžka úsekov
Diaľnice 4 až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty 4 až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy* 1,80 až 2 koruny 377,1 km

* - niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.

Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 719
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 345
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 210
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 094
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 023
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 882
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 752
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 415

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop