Nariadenie sa týka všetkých spoločností a letov, teda aj nízkonákladových spoločností a tzv. charterových letov.
Dôležitá je dĺžka meškania. Pri dvoj- a viachodinovom meškaní letov v únii má pasažiar nárok na občerstvenie a na dva telefónne hovory (faxy alebo e-maily). Pasažierovi pomoc poskytnú, ak o to požiada, povedala hovorkyňa SkyEurope Gabriela Horváthová.
Pri meškaní nad päť hodín má pasažier právo rozhodnúť sa, či zmeškaný let využije, alebo sa ho vzdá. Vtedy má nárok na vrátenie celej sumy za letenku. Môže tiež bezplatne zmeniť termín letu, povedala Horváthová.
Ak meškanie trvá v noci až do nasledujúceho rána, pasažier má nárok na ubytovanie. Ak bol let zrušený, má nárok na vrátenie peňazí za letenku a tiež na odškodnenie, ktoré je odstupňované podľa vzdialeností. Cestujúci by mal dostať náhradu 250 eur pri lete na vzdialenosť do 1500 kilometrov.
Ak si cestujúci chcú nárokovať náhradu škody za meškanie pravidelnej linky, musia poslať písomnú žiadosť, hovorí Horváthová. Spoločnosť ju posúdi a cestujúcemu pošle vyrozumenie. V právomoci dopravcu je vybrať si spôsob náhrady. Letecká spoločnosť si môže internými pravidlami zvoliť spôsob kompenzácie, napríklad formou voľných leteniek.
"Ak vám mešká lietadlo, máte nárok na odškodné," potvrdil prezident Asociácie cestovných kancelárií Róbert Kohlmann. Ak sa pre meškanie cestujúcemu skráti dovolenka, cestovná kancelária mu škodu nemusí nahradiť.
Cestovky majú podmienky nastavené tak, aby sa aj 24-hodinové meškanie nepovažovalo za porušenie zmluvy. Preto je dôležité, aby si dovolenkári pozorne prečítali aj všeobecné podmienky zájazdu. V nich cestovné kancelárie píšu, čo považujú za prípustné meškanie bez nároku na odškodnenie.
V praxi vymáhanie odškodného od leteckých spoločností za omeškané či zrušené lety vôbec nie je ľahké. Aerolínie sa istia tým, že nenesú zodpovednosť za škody spôsobené tretími stranami alebo tzv. vyššou mocou, akou je napríklad zlé počasie. "Spoločnosti majú tímy dobrých právnikov, ak chcete od nich dostať peniaze, musíte si tiež najať právnika," povedal nám zdroj, ktorý nechcel byť menovaný.
Finančné náhrady
250 eur | lety s trasou kratšou ako 1500 km |
400 eur | lety v Európskej únii s dlhšou trasou a ostatné lety s trasou medzi 1500 km až 3500 km |
600 eur | lety mimo územia únie s trasou dlhšou ako 3500 km |
Pozn.: Finančná náhrada môže byť znížená na polovicu, ak meškanie lietadla nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny. Zdroj: Nariadenie 261/2004ES
Železnice uhradia za meškanie len časť ceny
Európske železničné spoločnosti nevracajú celú časť cestovného. "Slovenská železničná spoločnosť vám uhradí časť ceny lístku, ak meškanie vlaku spôsobila," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský.
Pri medzinárodnej železničnej doprave sa rozlišuje, či vlak premáva a mešká v denných alebo večerných hodinách. V denných hodinách má cestujúci nárok na náhradu, ak vlak mešká viac ako hodinu. V nočných hodinách (od 22. hodiny do 6. hodiny) je "povolené" meškanie dve hodiny.
Cestujúci si musí prevziať potvrdenie o meškaní vlaku v cieľovej alebo prestupnej stanici. Vypíše žiadanku a spolu s cestovným lístkom do dvoch mesiacov zašle na miesto, kde si kúpil lístok. Náhradu si môže uplatniť nielen v Európskej únii, ale aj v Nórsku a Švajčiarsku. Rozhodujúce je miesto, kde si lístok kúpil.
Ak bude sťažnosť oprávnená, cestujúcemu vrátia 20 percent z ceny medzinárodného lístka formou dobropisu na nákup ďalšieho lístka.
Dobropis platí jeden rok. "Ak však vzniknú také okolnosti, ktoré dopravca nemohol ovplyvniť, napríklad štrajk, zásah polície, železničná spoločnosť nie je zodpovedná za meškanie vlakov," povedal Čikovský.
Ak cestujúcemu meškanie spôsobilo ďalšiu škodu, môže si nárokovať náhradu podľa Občianskeho zákonníka.
Autobusové spoločnosti majú svoje predpisy
Ak meškajú autobusy, dôležité je vedieť, s ktorou dopravnou spoločnosťou pasažier cestuje.
Európska únia trh autobusovej dopravy nereguluje, dopravcovia si náhrady upravujú sami vnútornými predpismi. Slovenská autobusová doprava v Prešove má napríklad v prepravnom poriadku, že nevie zabezpečiť plynulosť prevádzky a neručí za prípadné zmeškanie nadväzných spojov.
V SAD Bratislava sa cestujúci môže dožadovať svojich práv a podať do troch mesiacov sťažnosť sťažnosť, ak nebola cesta vykonaná včas alebo sa neuskutočnila.
Každú sťažnosť prehodnocujú osobitne a treba k nej priložiť cestovný lístok. Vrátia najviac 100 percent hodnoty cestovného lístku, buď poštovou poukážkou, alebo prevodom na bankový účet.
(vf)