CESTOVNÉ KANCELÁRIE SA PRED ONESKORENÝMI ODLETMI CHRÁNIA PROSTREDNÍCTVOM PODMIENOK V ZMLUVÁCH, ODŠKODNÉ TREBA VYMÁHAŤ SKÔR CEZ PRÁVNIKA

Pri meškaní spojov máte nárok na odškodné

BRATISLAVA - Európske pravidlá prikazujú aerolíniám, aby cestujúcim vyplatili odškodné, ak ich lietadlá meškajú.

Nariadenie sa týka všetkých spoločností a letov, teda aj nízkonákladových spoločností a tzv. charterových letov.

Dôležitá je dĺžka meškania. Pri dvoj- a viachodinovom meškaní letov v únii má pasažiar nárok na občerstvenie a na dva telefónne hovory (faxy alebo e-maily). Pasažierovi pomoc poskytnú, ak o to požiada, povedala hovorkyňa SkyEurope Gabriela Horváthová.

Pri meškaní nad päť hodín má pasažier právo rozhodnúť sa, či zmeškaný let využije, alebo sa ho vzdá. Vtedy má nárok na vrátenie celej sumy za letenku. Môže tiež bezplatne zmeniť termín letu, povedala Horváthová.

Ak meškanie trvá v noci až do nasledujúceho rána, pasažier má nárok na ubytovanie. Ak bol let zrušený, má nárok na vrátenie peňazí za letenku a tiež na odškodnenie, ktoré je odstupňované podľa vzdialeností. Cestujúci by mal dostať náhradu 250 eur pri lete na vzdialenosť do 1500 kilometrov.

Ak si cestujúci chcú nárokovať náhradu škody za meškanie pravidelnej linky, musia poslať písomnú žiadosť, hovorí Horváthová. Spoločnosť ju posúdi a cestujúcemu pošle vyrozumenie. V právomoci dopravcu je vybrať si spôsob náhrady. Letecká spoločnosť si môže internými pravidlami zvoliť spôsob kompenzácie, napríklad formou voľných leteniek.

"Ak vám mešká lietadlo, máte nárok na odškodné," potvrdil prezident Asociácie cestovných kancelárií Róbert Kohlmann. Ak sa pre meškanie cestujúcemu skráti dovolenka, cestovná kancelária mu škodu nemusí nahradiť.

Cestovky majú podmienky nastavené tak, aby sa aj 24-hodinové meškanie nepovažovalo za porušenie zmluvy. Preto je dôležité, aby si dovolenkári pozorne prečítali aj všeobecné podmienky zájazdu. V nich cestovné kancelárie píšu, čo považujú za prípustné meškanie bez nároku na odškodnenie.

V praxi vymáhanie odškodného od leteckých spoločností za omeškané či zrušené lety vôbec nie je ľahké. Aerolínie sa istia tým, že nenesú zodpovednosť za škody spôsobené tretími stranami alebo tzv. vyššou mocou, akou je napríklad zlé počasie. "Spoločnosti majú tímy dobrých právnikov, ak chcete od nich dostať peniaze, musíte si tiež najať právnika," povedal nám zdroj, ktorý nechcel byť menovaný.

Finančné náhrady

250 eur lety s trasou kratšou ako 1500 km
400 eur lety v Európskej únii s dlhšou trasou a ostatné lety s trasou medzi 1500 km až 3500 km
600 eur lety mimo územia únie s trasou dlhšou ako 3500 km

Pozn.: Finančná náhrada môže byť znížená na polovicu, ak meškanie lietadla nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny. Zdroj: Nariadenie 261/2004ES

Železnice uhradia za meškanie len časť ceny

Európske železničné spoločnosti nevracajú celú časť cestovného. "Slovenská železničná spoločnosť vám uhradí časť ceny lístku, ak meškanie vlaku spôsobila," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský.

Pri medzinárodnej železničnej doprave sa rozlišuje, či vlak premáva a mešká v denných alebo večerných hodinách. V denných hodinách má cestujúci nárok na náhradu, ak vlak mešká viac ako hodinu. V nočných hodinách (od 22. hodiny do 6. hodiny) je "povolené" meškanie dve hodiny.

Cestujúci si musí prevziať potvrdenie o meškaní vlaku v cieľovej alebo prestupnej stanici. Vypíše žiadanku a spolu s cestovným lístkom do dvoch mesiacov zašle na miesto, kde si kúpil lístok. Náhradu si môže uplatniť nielen v Európskej únii, ale aj v Nórsku a Švajčiarsku. Rozhodujúce je miesto, kde si lístok kúpil.

Ak bude sťažnosť oprávnená, cestujúcemu vrátia 20 percent z ceny medzinárodného lístka formou dobropisu na nákup ďalšieho lístka.

Dobropis platí jeden rok. "Ak však vzniknú také okolnosti, ktoré dopravca nemohol ovplyvniť, napríklad štrajk, zásah polície, železničná spoločnosť nie je zodpovedná za meškanie vlakov," povedal Čikovský.

Ak cestujúcemu meškanie spôsobilo ďalšiu škodu, môže si nárokovať náhradu podľa Občianskeho zákonníka.

Autobusové spoločnosti majú svoje predpisy

Ak meškajú autobusy, dôležité je vedieť, s ktorou dopravnou spoločnosťou pasažier cestuje.

Európska únia trh autobusovej dopravy nereguluje, dopravcovia si náhrady upravujú sami vnútornými predpismi. Slovenská autobusová doprava v Prešove má napríklad v prepravnom poriadku, že nevie zabezpečiť plynulosť prevádzky a neručí za prípadné zmeškanie nadväzných spojov.

V SAD Bratislava sa cestujúci môže dožadovať svojich práv a podať do troch mesiacov sťažnosť sťažnosť, ak nebola cesta vykonaná včas alebo sa neuskutočnila.

Každú sťažnosť prehodnocujú osobitne a treba k nej priložiť cestovný lístok. Vrátia najviac 100 percent hodnoty cestovného lístku, buď poštovou poukážkou, alebo prevodom na bankový účet.

(vf)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 866
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 731
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 965
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 474
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 860
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 289
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 105
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 627
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 814
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Britská vláda znížila podiel v Lloyds Banking Group

Londýn poskytol Lloyds počas svetovej finančnej krízy v roku 2008 finančnú pomoc 20 miliárd libier.

Brexit a kurzy zaťažili vlaňajšiu bilanciu koncernu Telefónica

Tržby koncernu klesli medziročne o vyše päť percent.

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop