Viedeň 24. júla (TASR) - Slovenská nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope prvý polrok uzavrela so stratou 33,6 milióna EUR, v prepočte 1,288 miliardy SKK. Jej vlastný kapitál sa znížil z 53 miliónov na 300 000 EUR. Spoločnosti zostalo približne 12 miliónov EUR likvidných prostriedkov, ale spolumajiteľ SkyEurope Christian Mandl pre rakúsky denník Der Standard povedal, že trhy sú netrpezlivé "a my potrebujeme ešte trochu času, aby sme sa dopracovali k zisku".
Spoločnosť musí splácať úver vyše 220 miliónov USD, v prepočte vyše 6,66 miliardy SKK škótskej Bank of Scotland a medzi nepredvídané problémy v tomto roku patrí aj zdraženie leteckého benzínu o 50 %.
Mandl však tvrdí, že teraz nie je dôvod na paniku. Vyvracia tým chýry o tom, že spoločnosť nemá veľké nádeje na prežitie. Mandl si myslí, že spoločnosť, ktorá má 16 strojov a ročne prepravila 2,25 milióna cestujúcich, je v skutočnosti cennejšia, ako je jej burzová hodnota 40 miliónov EUR.
Aby mohla spoločnosť ďalej rásť a zaplatiť 21 záväzne objednaných lietadiel, nevyhnutne potrebuje ďalšie peniaze. Keď v dôsledku finančnej situácie, v akej sa SkyEurope nachádza, na júnovom valnom zhromaždení akcionárov ďalšie zvýšenie základného kapitálu neprichádzalo do úvahy a Mandl začal realizovať plán B. K podniku sa pridala švajčiarska veľkobanka UBS, ktorá spolu s bankou CA IB vypracúva možnosti financovania rozvoja aerolínií.
Mandl si nerobí starostí s tým, že sa nenájde dosť záujemcov o investovanie do spoločnosti. Hovorí o fondoch, predovšetkým o amerických, ktoré sa špecializujú na leteckú dopravu a investujú anticyklicky.
SkyEurope je odsúdená na rast. Potrebuje nové lietadlá. Aerolínie dosiahnu kritickú prelomovú hranicu zo straty k zisku, keď budú mať 20 až 25 strojov. Vtedy dôjde k redukcii nákladov a dosiahnutiu prahu ziskovosti.
V súčasnosti spoločnosť obsluhuje 70 liniek a v 19 krajinách má 37 destinácií. Od februára 2002 dosahuje ročné tempo rastu 140 %, ktoré v nasledujúcich rokoch zrejme klesne na 35 %. Tak sa vyvíjali aj Ryanair a EasyJet. Náklady na zamestnanca SkyEurope dosahujú ročne 18 000 EUR, čo je podstatne menej ako 55 000 EUR v Ryanairi. Slovenská letecká spoločnosť dosahuje na cestujúceho tržbu 58 EUR, kým Ryanair 49 a EasyJet 62 EUR. "Čo nám chýba," uviedol Mandl, "je prepravný priestor. Ten sa získava až určitou veľkosťou".
Mandl napokon zdôraznil, že SkyEurope by sa mala stať ziskovou na budúci rok a cieľ dosiahne znížením nákladov.
(1 EUR = 38,342 SKK; 1 USD = 30,239 SKK)