Fico hrozí Slovnaftu cenovou reguláciou

BRATISLAVA - Premiér Robert Fico včera po rokovaní vlády pripustil reguláciu cien benzínu a nafty. Stane sa tak podľa neho vtedy, ak sa vláda nedohodne na znížení cien s rafinériou Slovnaft a keď sa ukáže, že zníženie spotrebných daní by nebolo najefektí

Exminister financií Ivan Mikloš si myslí, že Robert Fico je zajatcom svojich predvolebných sľubov. "Teraz je náchylný prijímať skratové riešenia. Regulácia cien je nezmysel, ktorý sa môže napokon obrátiť proti vláde," povedal Mikloš. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

BRATISLAVA - Premiér Robert Fico včera po rokovaní vlády pripustil reguláciu cien benzínu a nafty. Stane sa tak podľa neho vtedy, ak sa vláda nedohodne na znížení cien s rafinériou Slovnaft a keď sa ukáže, že zníženie spotrebných daní by nebolo najefektívnejšie.

Reguláciu cien palív považuje Slovnaft za neštandardný zásah štátu do trhových mechanizmov. "Vysoké ceny palív trápia aj ostatné krajiny Európskej únie, napriek tomu sa preferujú štandardné trhové riešenia," povedala hovorkyňa rafinérie Hana Šimková.

Fico chce so Slovnaftom rokovať aj preto, lebo podľa neho s rastom ceny ropy stúpa aj zisk rafinérie. "To je pre nás neprijateľné," povedal. Šimková tieto tvrdenia vyvracia. "So stúpajúcimi cenami ropy zisky rafinérií nerastú. Rastú náklady." Rastúce ceny ropy sa podľa nej prejavili aj na hospodárskom výsledku Slovnaftu a vlani mu medziročne zisk klesol o desatinu.

Rafinéria bola sprivatizovaná počas vlády HZDS a SNS, ktoré sú dnes znova vo vláde.

Zajatci predvolebných sľubov?

Exminister financií Ivan Mikloš z SDKÚ pripustil, že Ficove vyhlásenia o Slovnafte možno vnímať ako politický nátlak. "Robert Fico je zajatcom svojich predvolebných sľubov. Teraz je náchylný prijímať skratové riešenia. Regulácia cien je nezmysel, ktorý sa môže napokon obrátiť proti vláde," povedal. Rast cien ropy a vysoký dopyt Indie a Číny po palivách sú podľa neho objektívny fakt. "V našom prípade sa do toho premieta ešte aj oslabovanie koruny, za to však už môže táto vláda," povedal.

Zákon o cenách, schválený za Mečiarovej vlády v roku 1996, cenovú reguláciu pripúšťa napríklad aj vtedy, ak "si to vyžaduje verejný záujem, ochrana spotrebiteľa". Advokát Pavol Cvik si myslí, že verejný záujem treba skúmať v širších súvislostiach, ako je aktuálny názor vlády. "Ak by bola dnes regulácia cien benzínu vo verejnom záujme, prečo neexistovala aj predtým?"

Regulácia nepodlieha vláde

Fico včera na základe materiálu ministra hospodárstva za jeho Smer Ľubomíra Jahnáteka vyhlásil, že je ohrozená energetická bezpečnosť štátu.

"Predchádzajúca vláda prijala také opatrenia, že regulačný úrad aj Protimonopolný úrad sú v role štatistov," povedal.

Jahnátek dodal, že štát nemá také práva v sprivatizovaných energetických podnikoch, aké mu podľa percentuálneho podielu prináležia. Ako chce situáciu riešiť, zatiaľ neupresnil. "V žiadnom prípade nehovoríme o reprivatizácii. Nebudeme ani spochybňovať prijaté privatizačné zmluvy, ale štát má ďalšie nástroje, ako si môže riadiť ekonomiku vo vlastnej krajine," povedal. Mikloš si myslí, že je to práve Ficova vláda, ktorá sa snaží podriadiť si regulačný aj Protimonopolný úrad.

Ficove tvrdenia odmieta aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. "V rámci možností, ktoré má úrad zo zákona o regulácii sieťových odvetví, nie sme štatistom," povedal hovorca úradu Miroslav Lupták. Pripomenul, že úrad je nezávislý a zodpovedá sa Národnej rade, nie vláde.

Analytici upozorňujú aj na to, že keby regulačný úrad tlačil na znižovanie ziskov, štát by mal z energetických podnikov menší príjem z daní a dividend.

(ik, of, iš)

Spotrebné dane (v Sk/l)

  benzín nafta
Slovensko 15,500 14,500
minimum EÚ* 13,844 11,646
min. EÚ (v EUR) 0,359 0,302

* Pri včerajšom kurze NBS 38,562 koruny za euro.

Vplyv zníženia dane

dnešná cena cena po znížení
Čistá cena 19,85 19,85
Spotrebná daň 15,50 13,80
DPH 6,72 6,39
Konečná cena 42,07 40,04

Poznámka: V prepočte sa uvažuje so znížením spotrebnej dane na minimálnu možnú sadzbu v Európskej únii.

Zdroj: Slovnaft, Prepočet: SME

Za akých podmienok štát môže regulovať cenu benzínu

Ceny pohonných látok by mohlo regulovať ministerstvo financií. Zákon o cenách vymenúva, kedy možno regulovať ceny tovarov:

  • ak vznikne mimoriadna trhová situácia,
  • ak natane ohrozenie trhu vplyvom nedostatočne rozvinutého konkurenčného prostredia; pri posudzovaní stavu konkurenčného prostredia sa vyžaduje stanovisko Protimonopolného úradu,
  • ak si to vyžaduje verejný záujem, ochrana spotrebiteľa.

Pri regulácii cien pohonných látok by išlo o úradné určenie maximálnej alebo pevnej ceny benzínov a nafty. "Maximálna cena je cena, ktorú nie je prípustné prekročiť. Pevná cena je cena, ktorú nie je prípustné zmeniť," hovorí zákon o cenách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 758
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 399
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 025
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 262
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 820
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 438
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 335
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 786
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Až do minulého roka bol najznámejším prvým cisárskym rezom, keď prežili žena aj dieťa, prípad z roku 1500. Tím českých vedcov však prišiel s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop