Istanbul/Mníchov 13. júla (TASR) - Otvorenie doteraz najdrahšieho ropovodu na svete - z Azerbajdžanu cez Gruzínsko na turecké pobrežie Stredozemného mora - podľa expertov v rozhodujúcej miere zmení svetový trh s ropou.
"Ropovodom sa môže ropa z Kaspického regiónu prepravovať na svetový trh bez toho, aby to mohli ovplyvňovať Irán alebo Rusko," uviedol Adolf Feizlmayr, výkonný spoločník spoločnosti ILF Beratende Ingenieure GmbH z Mníchova, ktorá ropovod naplánovala, v rozhovore pre nemeckú agentúru DPA. Ropovod BTC (Baku-Tiflis-Ceyhan), ktorý stál viac ako 2,5 miliardy USD, v prepočte 76 miliárd SKK, dnes oficiálne otvorili na jeho koncovom bode v tureckom stredozemnom prístave Ceyhan.
Spoločnosť ILF naplánovala 1 076 kilometrov (km) dlhý turecký úsek ropovodu dlhého celkovo 1 770 km, ktorého prevádzkovateľom a hlavným spoločníkom je britský koncern BP. Ropovod má pri plnom vyťažení každý deň prepraviť milión barelov ropy. Prepočítané na rok je to 50 miliónov ton, čo zodpovedá približne polovici ročnej spotreby ropy Nemecka. Od Baku na západnom pobreží Kaspického mora tečie ropa cez Gruzínsko do Ceyhanu na tureckom pobreží Stredozemného mora. Tam sa bude ropa, ktorá pochádza z ropného poľa Azeri-Chirag-Gunashli v azerbajdžanskom sektore Kaspického mora, prekladať na veľké tankery. "Na ropnom poli sa predpokladajú rezervy minimálne 100 miliárd barelov," uviedol Feizlmayr.
Celosvetovo rastúca potreba ropy, extrémny rast cien a neistota v zásobovaní nútia ropné koncerny hľadať a objavovať stále nové cesty. "Trasa bola od samého začiatku aj politický projekt," vyhlásil Feizlmayr. Vďaka odhaľovaniu nových ropných polí a budovaniu nových potrubí bude celosvetové zásobovanie ropou nezávislejšie a bezpečnejšie. "Ropovod BTC je prvé veľké potrubie, ktoré zásobuje Západ bez toho, aby viedlo cez arabský piesok a iracké územie, cez iránske pobrežia alebo ruské stepi," vysvetlil ďalej Feizlmayr. Turecko sa stáva významným energetickým koridorom medzi Áziou a Európou. Okrem toho v posledných rokoch dramaticky vzrástol dopyt po rope predovšetkým v Indii a Číne.
Realizácia "projektu storočia", ako Feizlmayr nazýva ropovod, bola pre jeho budovateľov veľkou technickou výzvou. ILF 5 rokov plánoval a sledoval výstavbu, kým ropovod nebol hotový. "Najvyšší bod ropovodu leží vo výške viac ako 2 800 metrov, križuje údolia s výškovým rozdielom do 1 000 metrov, pretína 600 vodných tokov a prechádza 6 aktívnymi zónami s hrozbou zemetrasenia," sumarizoval Feizlmayr. Medzi obidvoma terminálmi na začiatku a na konci ropovodu je 150 000 častí rúr, ktoré sú spojené rovnakým množstvom spojov. Ropa sa prepravuje cez 8 čerpacích staníc, z toho 4 v Turecku.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.