MINISTERSTVÁ DOPRAVY A HOSPODÁRSTVA ZATIAĽ NECHCÚ HOVORIŤ, O KOĽKO PEŇAZÍ PRÍDE ŠTÁT, KEĎ SA PREDAJ PODNIKOV ZASTAVÍ

Opozícia si na podobu privatizácie počká

BRATISLAVA - Dnes je už jasné, že nastupujúca vláda na čele s premiérom Robertom Ficom zastaví privatizáciu alebo aspoň zníži jej rozsah.

Väčšina bývalého majetku štátu v rôznych firmách je už sprivatizovaná. Fond národného majetku mal pôvodne zaniknúť už vlani. Zatiaľ ešte stále funguje, no jeho čas sa kráti, nová vláda už totiž privatizovať nechce.

FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Dnes je už jasné, že nastupujúca vláda na čele s premiérom Robertom Ficom zastaví privatizáciu alebo aspoň zníži jej rozsah. Koncepcia ďalšieho postupu privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov a ďalších subjektov, ktoré schválila predchádzajúca vláda v septembri 2004, bude zrušená a nahradená iným dokumentom. Vyplýva to zo stanoviska ministerstva hospodárstva.

Denník SME sa pokúsil zistiť, o koľko by štát prišiel v prípade zastavenia privatizácie. Všetci kompetentní predstavitelia Fondu mali v piatok dovolenku a ministerstvo hospodárstva, ako aj ministerstvo dopravy sa k tejto otázke nechceli vyjadrovať.

Súkromné vlastníctvo je lepšie

Ak sa podniky nepredajú, budú podľa bývalého ministra hospodárstva Jirka Malchárka tvoriť štátu dlhy. "Napríklad nákladná železničná spoločnosť Cargo nebude ani fungovať, pokiaľ nedostane silnú finančnú injekciu," povedal.

Malchárek si myslí, že štát na predaji strategických podnikov iba získal, príjmy z dividend boli oveľa vyššie, ako keď štát vlastnil a spravoval sto percent podniku. "Nepoznám príklad zo sveta, kedy by bol štát lepším manažérom a podnikateľom ako súkromný investor," povedal bývalý minister.

Robert Fico tvrdí, že Cargo môže chcieť predať len ten, kto chce spôsobiť definitívnu katastrofu republiky. Napriek tomu je Malchárek pokojný: "Nemyslím, že by si vláda chcela sama sebe ubližovať," povedal.

Poslanec za opozičnú SDKÚ Ivan Štefanec je proti zastaveniu privatizácie, preferuje súkromné vlastníctvo. "Nejde len o efektívnejšie fungovanie firmy, ale aj o vyčistenie vzťahov v rámci firmy aj navonok." Lepšie vzťahy majú podľa štefanca pracovníci firmy s manažérmi, ktorí sú odborníci a nie sú dosadzovaní politicky. V privátnej firme sú jasné aj vzťahy medzi odberateľmi a dodávateľmi.

Peniaze môžu chýbať

Stanovisko k prípadnému zastaveniu privatizácie zaujme SDKÚ až po programovom vyhlásení súčasnej vlády. Štefanec zároveň pripustil, že v prípade rozumného privatizačného návrhu "je strana ochotná vládu podporiť".

Peniaze z privatizácie predchádzajúca vláda nasmerovala do dôchodkového systému, do rozvojových projektov a na splácanie verejného dlhu. "Väčšina peňazí, najmä príjmy z predaja elektrární, smerovali do druhého piliera dôchodkového systému. Neboli použité na spotrebu," povedal exminister Malchárek.

Otázna je privatizácia bratislavského a košického letiska. Súťaž vyhralo konzorcium TwoOne, v ktorom je zastúpené aj viedenské letisko. Minister dopravy Ľubomír Vážny je proti ich privatizácii, ale jeho možnosti sú obmedzené, lebo zmluvu s TwoOne už vláda podpísala. Zvrátiť predaj letísk by mohol len protimonopolný úrad, ktorý teraz skúma, či spojenie viedenského a bratislavského letiska by výrazne nenarušilo hospodársku súťaž. Vláda nemá právomoc do tohto rozhodovania zasiahnuť.

Zrealizovaná privatizácia a plánovaná doprivatizácia niektorých štátnych podnikov

podnik zrealizovaný predaj plánovaný predaj
Západoslovenská energetika 49% 51%
Stredoslovenská energetika 49% 51%
Východoslovenská energetika 49% 51%
Železničná spoločnosť Cargo 0% 100%
7 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy 60% 40%
Teplárenské spoločnosti 0% 51% až 66%

Zdroj: archív

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 000
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 864
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 059
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 414
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 896
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 267
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 089
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 620
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 763
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop