Nová príletová hala s kapacitou 200 cestujúcich na bratislavskom letisku. V prípade, že k privatizácii dôjde, zaplatí konzorcium TwoOne do štátneho rozpočtu 11,5 miliardy korún, ďalších osem miliárd investuje do letísk. FOTO - SITA |
Zmluva o predaji je podpísaná a čaká na schválenie Protimonopolného úradu. Rozhodnutie o privatizácií je v jeho rukách a vláda nemá právomoc do rozhodovania úradu zasiahnuť.
"Vláda nemá možnosť inštitucionálne na úrad tlačiť," povedal advokát Tomáš Kamenec. "Môže vyvinúť jedine politický tlak." Tým je napríklad návrh na odvolanie predsedu úradu. Zo zákona o ochrane hospodárskej súťaže vyplýva, že predsedu úradu vymenúva a odvoláva prezident na návrh vlády. Dôkazy, že by Smer tlačil na Protimonopolný úrad, však dnes nie sú.
Už pred voľbami predseda Smeru Robert Fico hovoril o nutnosti preskúmať priebeh privatizácie oboch letísk. Podľa stanoviska viedenského letiska, ktoré je súčasťou víťazného konzorcia TwoOne, je Ficov zámer v istom zmysle pochopiteľný. Rakúsku spoločnosť nijako neznepokojil, povedala pre agentúru APA hovorkyňa letiska Brigitta Pongratzová. V konzorciu je ešte rakúska Raiffeisen Zentralbank a investičná skupina Penta.
Výber privatizéra slovenských letísk sprevádzali nejasnosti. Poslanec Smeru Maroš Kondrót odišiel z privatizačnej komisie s odôvodnením, že nechcel "robiť krovie". Strana však bola úplne proti privatizácii.
Predchádzajúca vláda schválila predaj 66 percent akcií bratislavského a košického letiska konzorciu TwoOne už vo februári. Protimonopolný úrad mal obchod posúdiť do 60 dní od doručenia oznámenia o kúpe akcií, ale odvolal sa na zložitosť prípadu a lehotu si predĺžil do 14. augusta. Predaj Bratislavského letiska konzorciu TwoOne vzbudzuje obavy najmä pre možný vznik monopolu, ktorý by mohol priniesť napríklad vyššie letiskové poplatky, a teda vyššie ceny leteniek.
Ak úrad do 15. augusta nerozhodne, mala by vláda začať rokovať s konzorciom Abertis, ktoré skončilo v súťaži druhé. Tvoria ho španielska firma Abertis, britský prevádzkovateľ letísk TBI a slovenská investičná skupina J&T.
(ho, tasr)
Nová vláda zneistila rakúskych investorov
VIEDEŇ, BRATISLAVA - Nový premiér Robert Fico pred voľbami sľuboval, že zastaví alebo dokonca zvráti niektoré reformy, čo podľa rakúskej agentúry APA zneistilo najmä zahraničných investorov. Bezprostredne sa to týka napríklad Rail Cargo Austria, ktorá je dcérskou spoločnosťou rakúskych železníc (TM)BB.
Rail Cargo Austria mala totiž už prakticky "vo vrecku" privatizáciu spoločnosti Cargo Slovakia. Privatizačná komisia vybrala rakúsku ponuku ako najvyššiu a odporučila privatizáciu 100 percent akcií Cargo Slovakia v jej prospech. Koncom februára sa však všetko zmenilo. Bývalá vláda na tlak opozície privatizáciu zastavila. Podľa Ficovho názoru by bol predaj Carga katastrofou.
Rail Cargo Austria zatiaľ vyčkáva a pre agentúru APA povedala, že sa celá záležitosť od februára nepohla a zatiaľ nemá zo slovenskej strany nijaké nové informácie. (tasr)