Chronológia krízy leteckého koncernu EADS

Frankfurt nad Mohanom 3. júla (TASR) - Európsky letecký a vesmírny koncern EADS vyvodil personálne dôsledky z krízy vyvolanej omeškanými dodávkami prestížneho ...

Frankfurt nad Mohanom 3. júla (TASR) - Európsky letecký a vesmírny koncern EADS vyvodil personálne dôsledky z krízy vyvolanej omeškanými dodávkami prestížneho modelu lietadla A380 dcérskej spoločnosti Airbus.

Ako došlo ku kríze, sumarizoval nemecký denník Handelsblatt:

25. júna 2005: Po dlhom boji o moc sa na čelo EADS dostal Francúz No‰l Forgeard a Nemec Tom Enders. Forgeard bol predtým šéfom Airbusu a nárokoval si, aby ako jediný viedol EADS. Stroskotal na veľkom akcionárovi, koncerne DaimlerChrysler. Enders bol šéfom divízie Defence and Security.

Polovica marca 2006: Forgeard predal akcie za niekoľko miliónov EUR. Jeho deti tiež. Enders svoje akcie v podniku nepredal.

5. apríla 2006: Veľkí akcionári DaimlerChrysler a Lagardere oznamujú, že chcú redukovať svoje podiely v EADS, každý o 7,5 %. DaimlerChrysler bude po ich predaji vlastniť 22,5 % a Lagardere 7,5 %. Z daňových dôvodov sa však tieto obchody neuskutočnia v tomto roku. Francúzsky štát ponecháva svoj 15-% podiel nezmenený.

12. apríla 2006: DaimlerChrysler oznamuje, že uvažuje o znížení svojho podielu na 15 %. Aj Lagardere si vie predstaviť ďalšie zníženie svojho podielu.

13. júna 2006: Airbus po zatvorení burzy oznamuje, že sa dodávka prestížneho lietadla A380 pre problémy s elektronikou odsúva opäť o 6 až 7 mesiacov. V roku 2007 sa má dodať iba 9 namiesto plánovaných 20 až 25 lietadiel. Ďalšie meškanie projektu v celkovej hodnote 12 miliárd EUR, v prepočte vyše 460 miliárd SKK, zaťažuje hospodárenie EADS v dôsledku zliav a penále 2 miliardami EUR.

14. júna 2006: Akcie EADS sa po oznámení z večera predchádzajúceho dňa prepadli o viac ako 30 % na dočasne menej ako 17 EUR. Burzová hodnota podniku klesla takmer o 7 miliárd EUR.

13. júna 2006: Forgeard sa vo viacerých rozhovoroch pre médiá vyjadruje k problémom. Odstúpenie z funkcie odmieta. O problémoch s A380 sa dozvedel až v apríli. Tak francúzsky finančný dohľad AMF, ako aj nemecký BaFin ohlasujú kontroly.

18. júna 2006: Enders sa po prvý raz hlási o slovo. Ako východisko z krízy sa usiluje o zmeny nielen v Airbuse, ale aj v EADS.

20. júna 2006: ILFC, firma poskytujúca lízing lietadiel, hrozí, že stornuje miliardové objednávky na Airbus. Vo francúzskom parlamente dochádza pre krízu EADS k búrlivej diskusii.

23. apríla 2006: Podľa dvoch dobre informovaných zdrojov sa diskutuje o zrušení vedenia EADS dvoma ľuďmi. Podľa scenára by mal byť Nemec Enders jediným šéfom predstavenstva, Francúzsko by nominovalo šéfa správnej rady a šéfa Airbusu. O budúcnosti Forgearda nie je nič známe.

25. júna 2006: Francúzsky minister financií Thierry Breton oznamuje vyriešenie krízy do 72 hodín.

26. júna 2006: V televíznom rozhovore spochybnil francúzsky prezident Jacques Chirac štruktúry manažmentov. Zdôraznil, že jeho bývalý poradca Forgeard nemôže počítať s jeho podporou, ak vedel o problémoch Airbusu ešte predtým, ako predal svojej akcie v EADS. Predtým poveril Breton hľadaním riešenia priemyselných vlastníkov podielov Lagardere a DaimlerChrysler.

27. júna 2006: Francúzsky burzový dohľad AMF prehľadáva centrálu EADS v Paríži. Francúzsky denník Le Mond zverejňuje protokol zo stretnutia vedenia EADS 12. mája. Už v ňom sa hovorí o ďalšom oneskorení dodávok modelu A380. Okrem toho sa prvé lietadlá vyrábali so stratou.

28. júna 2006: Forgeard vypovedá pred finančným výborom francúzskeho parlamentu. Podľa informácií predsedu výboru Pierra Mehaigneriea opätovne odmieta odstúpiť z funkcie.

29. júna 2006: EADS podáva trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre zverejnenie protokolu vo francúzskom denníku Le Monde. Okrem toho nariaďuje koncern internú kontrolu. Medzitým akcionár EADS, DaimlerChrysler, nalieha pri riešení krízy v EADS na zmeny v nemecko-francúzskom koncerne.

2. júla 2006: Forgeard a šéf Airbusu Humbert odstupujú z funkcií. Nástupcom ako druhý šéf v dvojitom vedení s Endersom bude šéf francúzskych železníc Louis Gallois, oznámil koncern. Novým šéfom Airbusu bude Christian Streiff. Airbus sa má v budúcnosti okrem toho tesnejšie integrovať do koncernu EADS.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 787
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 162
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 679
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 137
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 256
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 031
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 995
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 828
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 751

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.