České úrady zdôvodňovali prísnejšie podmienky na ojazdené autá ochranou životného prostredia a bezpečnosťou. Na autá, ktoré boli v krajine zaregistrované skôr, tieto pravidlá neuplatňovali. FOTO - ČTK |
ím voľného pohybu tovaru na únijnom trhu, tvrdí komisia.
"Jednoducho rovnaké ojazdené autá nie je možné znevýhodňovať len preto, že neboli pôvodne zakúpené v danom členskom štáte. Komisia musela zasiahnuť, aby spotrebitelia mohli využiť všetky výhody, ktoré jednotný trh únie prináša," vysvetlil podpredseda komisie Günter Verheugen.
Komisia upozornila Česko po prvý raz už vlani v marci. Bez uspokojivej odpovede, na ktorú má Praha dva mesiace, by tentoraz mohla nasledovať súdna žaloba a v krajnom prípade aj sankcie.
České predpisy zakazujú registráciu dovezených vozidiel starších ako päť alebo osem rokov podľa typu automobilu. Navyše pred registráciou dovezených vozidiel vyžadujú zvláštnu technickú kontrolu, čo české úrady pôvodne obhajovali bezpečnosťou cestnej prevádzky a ochranou životného prostredia.
"Napriek tomu, že komisia nechce spochybniť tento oprávnený verejný záujem, domnieva sa, že Česká republika nepreukázala nevyhnutnosť a primeranosť diskriminačných predpisov, keďže sa podobné obmedzenia a požiadavky neuplatňujú pri vozidlách, ktoré boli v Česku zaregistrované už predtým," oznámila komisia. Kritizuje tiež to, že hoci české úrady prisľúbili nápravné opatrenia, "ani po roku od výzvy nie sú české právne predpisy v súlade so zásadou voľného pohybu tovaru".
(čtk)