Brusel 22. júna (TASR) - Európska komisia dnes predložila svoju dlhodobú dopravnú stratégiu, ako aj priebežné zhodnotenie prijatých opatrení navrhovaných v tzv. Bielej knihe o európskej dopravnej politike z roku 2001.
EK pripomína, že mobilita má z hľadiska prosperity Európskej únie a voľného pohybu jej obyvateľov kľúčový význam, je však potrebné eliminovať jej negatívny vplyv v súvislosti s využívaním energie a kvalitou životného prostredia.
Okrem opatrení plánovaných v dokumente z roku 2001 vrátane rozvoja železničných a námorných spojení pre diaľkovú nákladnú dopravu, komisia poukazuje aj na potrebu rozvoja vnútrozemských vodných ciest, dôležitosť používania ekologických pohonných látok, ako aj na význam zavádzania inteligentných dopravných systémov. Pri podpore nových technológií bude zohrávať významnú úlohu satelitný navigačný systém Galileo.
"EÚ bude naďalej podporovať rozvoj diaľkovej železničnej a vodnej dopravy. Zároveň však potrebujeme zefektívniť a zekologizovať cestnú a leteckú dopravu. Z tohto dôvodu by som sa chcel sústrediť na logistiku, ekologický pohon a inteligentné dopravné systémy využívajúce najnovšie technológie," uviedol komisár pre dopravu Jacques Barrot.
Predložená dopravná stratégia vychádza z návrhov Bielej knihy, medzi ktoré patrí vytvorenie konkurencieschopnej európskej železničnej siete, či investície do infraštruktúry a lepšie monitorovanie trhu. Okrem toho treba zabezpečiť rozvoj námorných "diaľnic" a nákladnej námornej dopravy na krátke vzdialenosti so zvýšeným dôrazom na spojenia s pevninou. Jedným z hlavným cieľov európskej prístavnej politiky, ktorá odštartuje v roku 2007, je preto zvýšenie investícií do prístavov a okolitého územia.
K racionálnejšiemu využívaniu infraštruktúry prispeje aj inteligentný systém vyberania poplatkov od roku 2008. Súčasťou stratégie sú tiež opatrenia na zvýšenie bezpečnosti v jednotlivých druhoch dopravy a cieľom je dosiahnuť do roku 2010 zníženie počtu smrteľných obetí dopravných nehôd na polovicu v porovnaní s rokom 2001. V záujme zvyšovania povedomia o cestnej bezpečnosti sa bude od roku 2007 organizovať Európsky deň bezpečnosti na cestách. Ďalšou oblasťou, v ktorej je potrebné zlepšenie, je ochrana chodcov s dôrazom na osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu v rámci všetkých druhov dopravy.
EK však pripomína, že návrhy z roku 2001 treba prispôsobiť rozšírenej Európskej únii, globalizácii, ako aj zvyšujúcim sa cenám pohonných látok.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) zll