Španielske podniky sa už neorientujú v expanzii len na Latinskú Ameriku

Madrid 20. júna (TASR) - Španielske podniky sa už neorientujú len na Latinskú Ameriku. Oveľa viac za miliardy EUR kupujú firmy jednu po druhej na starom ...

Madrid 20. júna (TASR) - Španielske podniky sa už neorientujú len na Latinskú Ameriku. Oveľa viac za miliardy EUR kupujú firmy jednu po druhej na starom kontinente. A ich expanzný hlad nie je ani zďaleka nasýtený.

Ich motivácia má hlboké korene. Sklon Španielov k obchodovaniu do značnej miery súvisí s osobnou pýchou a cťou: Španiel jednoducho nechce prenechať konkurencii v zahraničí voľné pole. Španiel ho chce dobyť sám. "Keď vidíš, aké dobré je riadenie medzinárodných podnikov, to ťa podnecuje, aby si zlepšil vlastnú firmu," uviedol Rafael del Pino, šéf španielskej stavebnej firmy a koncernu služieb Ferrovial. Jeho podnik práve nedávno kúpil za 15 miliárd EUR, v prepočte takmer 389 miliárd SKK, najväčšieho prevádzkovateľa letísk na svete, britskú spoločnosť BAA. Protiponukou renomovanej americkej investičnej banky Goldman Sachs sa Španiel nedal vyviesť z rovnováhy; za BAA prihodil, a tým dostal Ferrovial do svetovej špičky medzinárodných koncernov.

Od roku 1993 investovali španielske firmy v zahraničí vyše 220 miliárd EUR. Za tieto prostriedky sa angažovali vo viac ako 200 medzinárodných podnikoch, alebo ich takými urobili. Finančný svet sa nevie vynačudovať ich rozhodnosti. Španielsko stále zostáva v hodnote hrubého domáceho produktu (HDP) v eurozóne trpaslíkom. Španieli len s 1 % HDP, ktoré vydávajú na investície vo výskume a vývoji, sú v OECD, organizácii priemyselne vyspelých krajín, v skupine najslabších. Úroveň produktivity práce ich podnikov je biedna. Ich produkty sa v medzinárodnej konkurencii presadzujú len veľmi ťažko. Bilancia zahraničného obchodu a služieb každý mesiac dosahuje deficit niekoľko miliárd EUR.

A práve tento register problémov je hnacou silou expanzie španielskych podnikov v zahraničí. Lebo prevzatiami si Španieli kupujú, čo im chýba doma. Mnohé podniky získavajú akvizíciami technické a vývojové zázemie. Popredný španielsky telekomunikačný koncern Telefónica vydáva zo svojich nákladov na výskum a vývoj už 40 % v zahraničí.

Iberčania si tento svojský hospodársky vývoj môžu dopriať vďaka boomu s nehnuteľnosťami, zdravej osobnej spotrebe v krajine a niekoľkoročným rastom hrubého domáceho produktu nad 3 %. A vďaka euru.

Odkedy sú Španieli členmi eurozóny, ich podniky sa dostávajú k peniazom na nákup zahraničných firiem tak výhodne ako nikdy v minulosti. "Aby Telefónica zaplatila 26 miliárd EUR za O2 alebo Ferrovial 15 miliárd za BAA, by bolo v minulosti úplne nemysliteľné." Uviedol to Mauro Guillén, profesor Wharton School University of Pennsylvania.

Pokiaľ nenastali priaznivé rámcové podmienky pre prenikanie na severe Európy, Španieli sa takmer výhradne zameriavali na Latinskú Ameriku, čo bolo podmienené aj historicky.

"Podnikanie španielskych firiem v Latinskej Amerike nebolo otázkou dobrovoľného rozhodnutia, ale nevyhnutnosťou," uviedol Guillén. "Aby zabránili svojmu preberaniu, bolo nevyhnutné rásť v zahraničí."

Na akvizície v Európe boli v 90. rokoch minulého storočia ešte obmedzené možnosti - a pre Španielov aj pridrahé. Analýzy Alfreda Arahuetesa Garcíu a Auroru Garcíu Dumonteho z madridskej Universidad Pontificia Comillas uvádzajú, že získanie percenta podielu v nemeckej banke kótovanej na burze stálo v minulom desaťročí 1,14 miliardy USD, v prepočte takmer 34 miliárd SKK, kým v Mexiku len 84 miliónov USD.

Vhod prišlo to, že v poslednom desaťročí minulého storočia začala Latinská Amerika privatizovať štátne podniky. Koncerny ako Telefónica, energetická Endesa alebo ropná spoločnosť Repsol, ktoré boli pár rokov predtým sprivatizované, využili svoje skúsenosti z tohto procesu a vo veľkom začali vstupovať do privatizovaných podnikov. V rokoch 1994 až 2001 zakotvilo v Latinskej Amerike 58 % španielskych priamych investícií.

Po skúsenostiach s hospodárskou krízou v Argentíne koncom roka 2001, v ktorej boli Španieli hlavnými zahraničnými investormi - a katastrofe sa vyhli len vďaka veľkému šťastiu - podniky urobili analýzu situácie. "Teraz odbila hodina, aby sa zamerali aj na iné regióny sveta," povedal Paul Isbell, ekonóm madridského Real Instituto Elcano, ktorý sa venuje medzinárodným a strategickým štúdiám. Dodal, že nové investičné prúdy začali smerovať prednostne do Európy.

Telefónica je v tomto smere typickým príkladom. Jej záľuba v expanzii sa dlhý čas obmedzovala len na Latinskú Ameriku. V nej patrí medzi hlavných účastníkov trhu. Koncom októbra 2005 jej šéf César Alierta oznámil senzačnú správu: Za takmer 26 miliárd EUR, vyplatených v hotovosti, kupuje britského operátora O2. Deutsche Telekom, ktorý sa takisto zaujímal o túto firmu, neuspel. Analytici predpokladajú, že Alierta by sa mohol o dva-tri roky zamerať na holandskú spoločnosť KPN.

Podobnú expanznú chuť má aj prímus španielskeho bankovníctva, Grupo Santander. Najskôr kúpil za 6 miliárd USD, v prepočte vyše 181 miliárd SKK, brazílsku banku Banespa. V roku 1994 získal domácu banku Banesto, a potom prenikol do viacerých krajín Latinskej Ameriky. V roku 2004 urobil prvý veľký nákup v Európe. Za takmer 15 miliárd EUR získal Santander britskú hypotekárnu banku Abbey National. Santander Consumer je v súčasnosti v Európe tretím najsilnejším ústavom v poskytovaní úverov. Do jeho portfólia patrí aj nemecká CC-Bank. V uplynulých týždňoch získal 20-% podiel v americkej banke Sovereign.

Aj druhá najväčšia španielska banka, BBVA, sa čoraz viac zameriava na USA, predovšetkým na spolkové štáty s menšinou hovoriacou po španielsky. Minulý týždeň kúpila BBVA banky Texas Regional Bancshare a State National Bancshares. Zaplatila za ne 2 miliardy EUR.

Španieli však najradšej investujú vo Veľkej Británii. Za dva posledné roky tam vynaložili na získanie podnikov 50 miliárd EUR.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 273
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 779
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 989
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 956
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 506
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop