Španielske podniky sa už neorientujú v expanzii len na Latinskú Ameriku

Madrid 20. júna (TASR) - Španielske podniky sa už neorientujú len na Latinskú Ameriku. Oveľa viac za miliardy EUR kupujú firmy jednu po druhej na starom ...

Madrid 20. júna (TASR) - Španielske podniky sa už neorientujú len na Latinskú Ameriku. Oveľa viac za miliardy EUR kupujú firmy jednu po druhej na starom kontinente. A ich expanzný hlad nie je ani zďaleka nasýtený.

Ich motivácia má hlboké korene. Sklon Španielov k obchodovaniu do značnej miery súvisí s osobnou pýchou a cťou: Španiel jednoducho nechce prenechať konkurencii v zahraničí voľné pole. Španiel ho chce dobyť sám. "Keď vidíš, aké dobré je riadenie medzinárodných podnikov, to ťa podnecuje, aby si zlepšil vlastnú firmu," uviedol Rafael del Pino, šéf španielskej stavebnej firmy a koncernu služieb Ferrovial. Jeho podnik práve nedávno kúpil za 15 miliárd EUR, v prepočte takmer 389 miliárd SKK, najväčšieho prevádzkovateľa letísk na svete, britskú spoločnosť BAA. Protiponukou renomovanej americkej investičnej banky Goldman Sachs sa Španiel nedal vyviesť z rovnováhy; za BAA prihodil, a tým dostal Ferrovial do svetovej špičky medzinárodných koncernov.

Od roku 1993 investovali španielske firmy v zahraničí vyše 220 miliárd EUR. Za tieto prostriedky sa angažovali vo viac ako 200 medzinárodných podnikoch, alebo ich takými urobili. Finančný svet sa nevie vynačudovať ich rozhodnosti. Španielsko stále zostáva v hodnote hrubého domáceho produktu (HDP) v eurozóne trpaslíkom. Španieli len s 1 % HDP, ktoré vydávajú na investície vo výskume a vývoji, sú v OECD, organizácii priemyselne vyspelých krajín, v skupine najslabších. Úroveň produktivity práce ich podnikov je biedna. Ich produkty sa v medzinárodnej konkurencii presadzujú len veľmi ťažko. Bilancia zahraničného obchodu a služieb každý mesiac dosahuje deficit niekoľko miliárd EUR.

A práve tento register problémov je hnacou silou expanzie španielskych podnikov v zahraničí. Lebo prevzatiami si Španieli kupujú, čo im chýba doma. Mnohé podniky získavajú akvizíciami technické a vývojové zázemie. Popredný španielsky telekomunikačný koncern Telefónica vydáva zo svojich nákladov na výskum a vývoj už 40 % v zahraničí.

Iberčania si tento svojský hospodársky vývoj môžu dopriať vďaka boomu s nehnuteľnosťami, zdravej osobnej spotrebe v krajine a niekoľkoročným rastom hrubého domáceho produktu nad 3 %. A vďaka euru.

Odkedy sú Španieli členmi eurozóny, ich podniky sa dostávajú k peniazom na nákup zahraničných firiem tak výhodne ako nikdy v minulosti. "Aby Telefónica zaplatila 26 miliárd EUR za O2 alebo Ferrovial 15 miliárd za BAA, by bolo v minulosti úplne nemysliteľné." Uviedol to Mauro Guillén, profesor Wharton School University of Pennsylvania.

Pokiaľ nenastali priaznivé rámcové podmienky pre prenikanie na severe Európy, Španieli sa takmer výhradne zameriavali na Latinskú Ameriku, čo bolo podmienené aj historicky.

"Podnikanie španielskych firiem v Latinskej Amerike nebolo otázkou dobrovoľného rozhodnutia, ale nevyhnutnosťou," uviedol Guillén. "Aby zabránili svojmu preberaniu, bolo nevyhnutné rásť v zahraničí."

Na akvizície v Európe boli v 90. rokoch minulého storočia ešte obmedzené možnosti - a pre Španielov aj pridrahé. Analýzy Alfreda Arahuetesa Garcíu a Auroru Garcíu Dumonteho z madridskej Universidad Pontificia Comillas uvádzajú, že získanie percenta podielu v nemeckej banke kótovanej na burze stálo v minulom desaťročí 1,14 miliardy USD, v prepočte takmer 34 miliárd SKK, kým v Mexiku len 84 miliónov USD.

Vhod prišlo to, že v poslednom desaťročí minulého storočia začala Latinská Amerika privatizovať štátne podniky. Koncerny ako Telefónica, energetická Endesa alebo ropná spoločnosť Repsol, ktoré boli pár rokov predtým sprivatizované, využili svoje skúsenosti z tohto procesu a vo veľkom začali vstupovať do privatizovaných podnikov. V rokoch 1994 až 2001 zakotvilo v Latinskej Amerike 58 % španielskych priamych investícií.

Po skúsenostiach s hospodárskou krízou v Argentíne koncom roka 2001, v ktorej boli Španieli hlavnými zahraničnými investormi - a katastrofe sa vyhli len vďaka veľkému šťastiu - podniky urobili analýzu situácie. "Teraz odbila hodina, aby sa zamerali aj na iné regióny sveta," povedal Paul Isbell, ekonóm madridského Real Instituto Elcano, ktorý sa venuje medzinárodným a strategickým štúdiám. Dodal, že nové investičné prúdy začali smerovať prednostne do Európy.

Telefónica je v tomto smere typickým príkladom. Jej záľuba v expanzii sa dlhý čas obmedzovala len na Latinskú Ameriku. V nej patrí medzi hlavných účastníkov trhu. Koncom októbra 2005 jej šéf César Alierta oznámil senzačnú správu: Za takmer 26 miliárd EUR, vyplatených v hotovosti, kupuje britského operátora O2. Deutsche Telekom, ktorý sa takisto zaujímal o túto firmu, neuspel. Analytici predpokladajú, že Alierta by sa mohol o dva-tri roky zamerať na holandskú spoločnosť KPN.

Podobnú expanznú chuť má aj prímus španielskeho bankovníctva, Grupo Santander. Najskôr kúpil za 6 miliárd USD, v prepočte vyše 181 miliárd SKK, brazílsku banku Banespa. V roku 1994 získal domácu banku Banesto, a potom prenikol do viacerých krajín Latinskej Ameriky. V roku 2004 urobil prvý veľký nákup v Európe. Za takmer 15 miliárd EUR získal Santander britskú hypotekárnu banku Abbey National. Santander Consumer je v súčasnosti v Európe tretím najsilnejším ústavom v poskytovaní úverov. Do jeho portfólia patrí aj nemecká CC-Bank. V uplynulých týždňoch získal 20-% podiel v americkej banke Sovereign.

Aj druhá najväčšia španielska banka, BBVA, sa čoraz viac zameriava na USA, predovšetkým na spolkové štáty s menšinou hovoriacou po španielsky. Minulý týždeň kúpila BBVA banky Texas Regional Bancshare a State National Bancshares. Zaplatila za ne 2 miliardy EUR.

Španieli však najradšej investujú vo Veľkej Británii. Za dva posledné roky tam vynaložili na získanie podnikov 50 miliárd EUR.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 822
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 039
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 583
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 173
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 143
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 096
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 433
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 309
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.