Poľské lodenice neprežili tlak konkurencie

Varšava/Gdansk 16. júna (TASR) - Žeriavy sa pohybujú už len zriedka. Lode sa v Gdanských lodeniciach stavajú už len zriedka. Vlani odplávali od ich móla ...

Varšava/Gdansk 16. júna (TASR) - Žeriavy sa pohybujú už len zriedka. Lode sa v Gdanských lodeniciach stavajú už len zriedka. Vlani odplávali od ich móla len tri.

Odvtedy, čo bývalé najväčšie lodenice Poľska a kolíska odborovej organizácie Solidarita pred 10 rokmi v museli dôsledku insolventnosti ohlásiť konkurz, bol podnik organizačne prebudovaný. Napriek tomu je situácia v týchto lodeniciach, ako aj v celom odvetví v krajine, ťažká. Intenzívne sa pre ne i odvetvie hľadajú investori.

"Situácia lodiarskeho priemyslu je vážna, nálada robotníkov zlá. Mnohí odišli do zahraničia, lebo tam viac zarobia," povedala Katarzyna Jazwiäská z hospodárskych novín Puls Biznesu. Redaktorka sa domnieva, že je to preto, lebo v lodeniciach sú zastarané stroje, jestvuje silná konkurencia na svetovom trhu, najmä ázijských krajín, lodenice dosahujú nízku rentabilitu a ťažia ich dlhy.

V súčasnosti najväčšie poľské lodenice, ktoré sú v Gdyni, majú podľa vlastných údajov dlhy 249 miliónov EUR, čo je v prepočte vyše 9,45 miliardy SKK. Lodenice tento rok postavia 13 lodí za 509 miliónov EUR. Z nich sa tri dokončia v lodeniciach v Gdansku, ktoré patria Gdyni.

Napriek veľkým ťažkostiam sa lodiarsky priemysel považuje rovnako ako v minulosti za dôležitú súčasť poľského hospodárstva. Vlani bol jeho obrat podľa údajov ministerstva hospodárstva 771 miliónov EUR. Zamestnáva 15 000 ľudí. Sektor sa po strate bývalého trhu vo východnej Európe a po zavedení trhových reforiem v krajine s námahou pokúša znovu sa postaviť na vlastné nohy.

"Poľsko a EÚ viac rokov pumpovali milióny eúr do lodiarskeho priemyslu, ale veľké úspechy sa nedosiahli," povedala Jazwiäská. Podľa správy o stratégii rozvoja lodiarskeho priemyslu, o ktorej sa diskutuje v poľskej vláde, do roku 2010 bude treba poľské lodenice stále podporovať z verejných zdrojov. Sektor treba ďalej štrukturálne meniť, a tým vytvárať podmienky na získanie súkromných investorov, ktorí by v ňom chceli dlhodobo podnikať. Lebo budovanie dôvery v lodiarskom priemysle je dlhodobý proces.

V správe vlády sa uvádza, že Gdanské lodenice, ktoré sú jedinečným symbol demokracie a vzdoru, sa majú predať. Podnik, ktorý 20. júna 1996 na nátlak štátu ohlásil platobnú neschopnosť, je ako dcéra Gdynských lodeníc teraz v pozícii subdodávateľa prác na lode a ako predtým zostáva stratový.

Gdanské lodenice sa majú predať už v lete tohto roka a stanú sa samostatným podnikom. Rokovania o tom prebiehajú. O lodenice majú záujem poľské podniky. Potvrdil to aj hovorca Gdynských lodeníc Janusz Wikowski. Súkromní investori sa však podľa Jazwiäskej hľadajú ťažko: "Kto by chcel prevziať veľké dlhy lodeníc?"

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 732
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 040
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 109
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 994
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 724
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 543
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 210
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 963
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 815
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 023

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.

Španielsko do roku 2050 vypadne zo skupiny najväčších svetových ekonomík

Vyššie pozície medzitým zaujmú mnohé z dnešných transformujúcich sa ekonomík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop