Posunutie dodávky A380 vyvolalo krízu v Airbuse

Toulouse/Hamburg 15. júna (TASR) - Prekvapivé posunutie dodávky veľkokapacitného lietadla A380 vyvolalo krízu vo vedení koncernu EADS a jeho dcérskej ...

Toulouse/Hamburg 15. júna (TASR) - Prekvapivé posunutie dodávky veľkokapacitného lietadla A380 vyvolalo krízu vo vedení koncernu EADS a jeho dcérskej spoločnosti Airbus. Airbus 6 mesiacov pred dodaním prvých lietadiel A380 leteckej spoločnosti Singapore Airlines (SIA) po druhý raz posunul dodanie pre výrobno-technickým problémy. Burzy reagovali prepadom akcie koncernu, zákazníci a investori sú šokovaní a rozčarovaní.

Koncern bude stáť posunutie miliardy. Materský koncern EADS vyčíta Airbusu, že na problémy prišiel neskoro. Veľký akcionár EADS DaimlerChrysler je podľa vlastných vyhlásení problémami prekvapený. Aj napriek nedôvere má Airbus dostatok objednávok. Vo štvrtok si spoločnosť Air China objednala 24 Airbusov typu A320.

Mnohostranné a technicky náročné požiadavky zákazníkov výrazne skomplikovali výrobu najväčšieho prepravného lietadla na svete. Aj napriek problémom Airbus dodá prvý stroj aerolíniám SIA podľa plánu koncom tohto roka. Ale už na druhé lietadlo si SIA musí počkať. V roku 2007 Airbus dodá namiesto plánovaných 20 až 25 strojov maximálne 9 lietadiel. V roku 2008 ich bude namiesto 35 iba 26 až 30 a v roku 2009 namiesto 45 iba 40. Letecké spoločnosti, ktorých sa týka meškanie objednaných lietadiel, majú právo na odškodnenie.

Problémy Airbusu budú mať negatívny vplyv na EADS. Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) koncernu sa v najbližších 4 rokoch zníži celkovo asi o 2 miliardy EUR, čo je v prepočte 76,25 miliardy SKK. Okrem toho sa dramaticky zníži voľný kapitálový tok - v roku 2008 viac ako o miliardu EUR. Toto v stredu vyvolalo dramatický prepad ceny akcie EADS o 26,32 % na 18,73 %. Dnes sa akcia EADS trochu spamätala a posilnila o 4,5 % na 19,57 EUR.

Experti pripisujú posun chronickému nedostatku inžinierov a kapacít. Koncern má naraz rozrobených príliš veľa projektov, od A380 cez A350 až k vojenskému transportéru A400M. Hamburský hovorca Airbusu povedal: "Vo februári sme ešte hľadali okolo 1 250 inžinierov a odborníkov. Doteraz sme z toho prijali asi iba polovicu."

Lietadlom A380 chce Airbus zlomiť desaťročia trvajúci lukratívny monopol Boeingu 747. Vývoj lietadla s kapacitou od 481 do 853 cestujúcich alebo 150 ton nákladu stál 12,4 miliardy EUR. Katalógová cena jedného stroja sa pohybuje od 263 do 286 miliónov EUR. Boeing v súčasnosti Airbusu uteká: od začiatku roka predal 437 lietadiel, čo je viac ako štyrikrát viac ako jeho európsky konkurent.

Prvý zákazník pre A380 SIA v stredu naznačil, že môže stornovať objednávky a demonštratívne si od Boeingu objednal 20 lietadiel typu 787-9 plus 20 opcií. Budúci A350, ktorý sa po kritike zo strany zákazníkov prepracováva, má konkurovať Boeingu 787 Dreamliner.

Šéfovia EADS Thomas Enders a No‰l Forgeard požadovali od vedenia Airbusu dodržanie nového plánu dodávok, poprípade jeho urýchlenie. Forgeard bol do roku 2005 šéfom Airbusu a je z veľkej miery zodpovedný za doterajšie plánovanie.

Po posunutí plánu sa objavila kritika vedenia EADS a veľkých akcionárov. Francúzsky socialistický poslanec Gérard Bapt dnes požadoval okamžité objasnenie možného zneužitia dôverných informácií zo strany vysokých manažérov EADS, vrátane Forgearda. Francúzske médiá informovali, že Forgeard v marci predal akcie koncernu za 2,5 milióna EUR. Združenie malých akcionárov ADAM požaduje vyšetrenie predajov akcií koncernu burzovým dozorom.

DaimlerChrysler podľa vlastných vyjadrení problémy prekvapili. Pri znížení svojho podielu v EADS z 30 % na 22,5 % v apríli DaimlerChrysler vraj o nich nič nevedel, uviedol dnes šéf koncernu Thomas Fröhlich. Veľký akcionár EADS Arnaud Lagardere sa vehementne bráni proti obvineniam, že v očakávaní pádu akcie v apríli predal polovicu zo svojho 15-% podielu v EADS. Rozhodnutie padlo ešte v roku 2005 a DaimlerChrysler ho dlho schvaľoval. "Ak by sme boli nepoctiví, nepredali by sme 7,5 % akciového kapitálu, ale všetko," uviedol Lagardere.

Šéf Airbusu Gustav Humbert ešte v máji ubezpečoval vedenie EADS, že nie je dôvod na oneskorenie s A380. Aj 1. júna pri stretnutí analytikov s vedením EADS tvrdil to isté. Podľa Lagardera možno niektoré výrobné tímy neohlásili meškanie, pretože dúfali, že ho dokážu dohnať.

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 391
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 107
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 056
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 387
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 020
  6. Kam do tepla v januári? 1 703
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 132
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.