Posunutie dodávky A380 vyvolalo krízu v Airbuse

Toulouse/Hamburg 15. júna (TASR) - Prekvapivé posunutie dodávky veľkokapacitného lietadla A380 vyvolalo krízu vo vedení koncernu EADS a jeho dcérskej ...

Toulouse/Hamburg 15. júna (TASR) - Prekvapivé posunutie dodávky veľkokapacitného lietadla A380 vyvolalo krízu vo vedení koncernu EADS a jeho dcérskej spoločnosti Airbus. Airbus 6 mesiacov pred dodaním prvých lietadiel A380 leteckej spoločnosti Singapore Airlines (SIA) po druhý raz posunul dodanie pre výrobno-technickým problémy. Burzy reagovali prepadom akcie koncernu, zákazníci a investori sú šokovaní a rozčarovaní.

Koncern bude stáť posunutie miliardy. Materský koncern EADS vyčíta Airbusu, že na problémy prišiel neskoro. Veľký akcionár EADS DaimlerChrysler je podľa vlastných vyhlásení problémami prekvapený. Aj napriek nedôvere má Airbus dostatok objednávok. Vo štvrtok si spoločnosť Air China objednala 24 Airbusov typu A320.

Mnohostranné a technicky náročné požiadavky zákazníkov výrazne skomplikovali výrobu najväčšieho prepravného lietadla na svete. Aj napriek problémom Airbus dodá prvý stroj aerolíniám SIA podľa plánu koncom tohto roka. Ale už na druhé lietadlo si SIA musí počkať. V roku 2007 Airbus dodá namiesto plánovaných 20 až 25 strojov maximálne 9 lietadiel. V roku 2008 ich bude namiesto 35 iba 26 až 30 a v roku 2009 namiesto 45 iba 40. Letecké spoločnosti, ktorých sa týka meškanie objednaných lietadiel, majú právo na odškodnenie.

Problémy Airbusu budú mať negatívny vplyv na EADS. Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) koncernu sa v najbližších 4 rokoch zníži celkovo asi o 2 miliardy EUR, čo je v prepočte 76,25 miliardy SKK. Okrem toho sa dramaticky zníži voľný kapitálový tok - v roku 2008 viac ako o miliardu EUR. Toto v stredu vyvolalo dramatický prepad ceny akcie EADS o 26,32 % na 18,73 %. Dnes sa akcia EADS trochu spamätala a posilnila o 4,5 % na 19,57 EUR.

Experti pripisujú posun chronickému nedostatku inžinierov a kapacít. Koncern má naraz rozrobených príliš veľa projektov, od A380 cez A350 až k vojenskému transportéru A400M. Hamburský hovorca Airbusu povedal: "Vo februári sme ešte hľadali okolo 1 250 inžinierov a odborníkov. Doteraz sme z toho prijali asi iba polovicu."

Lietadlom A380 chce Airbus zlomiť desaťročia trvajúci lukratívny monopol Boeingu 747. Vývoj lietadla s kapacitou od 481 do 853 cestujúcich alebo 150 ton nákladu stál 12,4 miliardy EUR. Katalógová cena jedného stroja sa pohybuje od 263 do 286 miliónov EUR. Boeing v súčasnosti Airbusu uteká: od začiatku roka predal 437 lietadiel, čo je viac ako štyrikrát viac ako jeho európsky konkurent.

Prvý zákazník pre A380 SIA v stredu naznačil, že môže stornovať objednávky a demonštratívne si od Boeingu objednal 20 lietadiel typu 787-9 plus 20 opcií. Budúci A350, ktorý sa po kritike zo strany zákazníkov prepracováva, má konkurovať Boeingu 787 Dreamliner.

Šéfovia EADS Thomas Enders a No‰l Forgeard požadovali od vedenia Airbusu dodržanie nového plánu dodávok, poprípade jeho urýchlenie. Forgeard bol do roku 2005 šéfom Airbusu a je z veľkej miery zodpovedný za doterajšie plánovanie.

Po posunutí plánu sa objavila kritika vedenia EADS a veľkých akcionárov. Francúzsky socialistický poslanec Gérard Bapt dnes požadoval okamžité objasnenie možného zneužitia dôverných informácií zo strany vysokých manažérov EADS, vrátane Forgearda. Francúzske médiá informovali, že Forgeard v marci predal akcie koncernu za 2,5 milióna EUR. Združenie malých akcionárov ADAM požaduje vyšetrenie predajov akcií koncernu burzovým dozorom.

DaimlerChrysler podľa vlastných vyjadrení problémy prekvapili. Pri znížení svojho podielu v EADS z 30 % na 22,5 % v apríli DaimlerChrysler vraj o nich nič nevedel, uviedol dnes šéf koncernu Thomas Fröhlich. Veľký akcionár EADS Arnaud Lagardere sa vehementne bráni proti obvineniam, že v očakávaní pádu akcie v apríli predal polovicu zo svojho 15-% podielu v EADS. Rozhodnutie padlo ešte v roku 2005 a DaimlerChrysler ho dlho schvaľoval. "Ak by sme boli nepoctiví, nepredali by sme 7,5 % akciového kapitálu, ale všetko," uviedol Lagardere.

Šéf Airbusu Gustav Humbert ešte v máji ubezpečoval vedenie EADS, že nie je dôvod na oneskorenie s A380. Aj 1. júna pri stretnutí analytikov s vedením EADS tvrdil to isté. Podľa Lagardera možno niektoré výrobné tímy neohlásili meškanie, pretože dúfali, že ho dokážu dohnať.

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 768
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 847
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 922
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 245
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 433
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 959
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 109
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 975
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 685
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 631

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené sľuby politikov

SME bude sledovať záväzky politikov, strán, úradov aj organizácií.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti jej pokus trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Slovensko dá za účasť na zimnej olympiáde viac ako dva milióny eur

Z rozpočtu ministerstva školstva pôjde približne 1,5 milióna eur, zvyšok doplatia výbory.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop