Výstavba bratislavského metra by mala pohltiť do roku 2030 asi 73 miliárd Sk

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne ...

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne 73 miliárd Sk. Prvá etapa výstavby bratislavského metra, ktorá by sa mala začať v roku 2003 a skončiť v roku 2010, si vyžiada náklady 15 až 16 miliárd Sk. Ako pre TASR zdôraznil vedúci Úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Peter Klučka, ukončenie konštrukcie celého systému je uvažované v roku 2030.

Základným cieľom komplexného riešenia systému hromadnej dopravy v Bratislave, ktoré vypracoval Dopravoprojekt, je spojenie subsystému koľajovej dopravy prevádzkovanej na území mesta so systémom vlakovej dopravy prevádzkovanej na už existujúcich železničných tratiach.

Podľa námestníka primátora Bratislavy pre dopravu a dopravné spoje Františka Deja to umožní, aby vozne ľahkého metra, vedené po segregovaných tratiach pod zemou v centre mesta, plynulo prešli na železničné trate a zabezpečili tak bez prestupov obsluhu obyvateľov z regiónu. Napojenie na železničné trate sa uvažuje na Trnavskom Mýte pre smery do Trnavy a Galanty, za Hlavnou stanicou pre smer Malacky, a na konci Ružinova pre smery Letisko a do Dunajskej Stredy. Takýto systém hromadnej dopravy dokáže pokryť región do vzdialenosti 50 kilometrov, ktorý už dnes obýva 1,33 milióna obyvateľov.

Samotné metro bude mať dve trasy, ktoré vytvoria jeden vnútorný okruh s dvoma prestupnými stanicami. Štyri radiály metra budú s centrom spájať mestskú časť Rača, Ružinov, Dúbravku cez Karlovu Ves a Petržalku. Podľa Petra Klučku sa v rámci prvej etapy začne výstavba trate, ktorá spojí Petržalku (Janíkov Dvor) s centrom mesta, železničnou Hlavnou stanicou. Zatiaľ čo na ľavom brehu Dunaja bude metro umiestnené pod zemou, v Petržalke sa predpokladá vybudovanie estakád, respektíve jeho polozapustenie do terénu. Náklady spojené s touto etapou by mali z časti pokryť deblokácie ruského dlhu, ktoré by mohla Slovenská republika čerpať v roku 2002 aj z tohto titulu v objeme o 20 miliónov USD vyššom, ako bol pôvodne predpokladaný.

Technicko-ekonomickou štúdiou nosného systému hromadnej dopravy sa už v súčasnosti zaoberajú orgány hlavného mesta SR. Po jej schválení v Mestskom zastupiteľstve by sa mala k spôsobu financovania vyjadriť aj vláda. Hoci zástupcovia mesta posudzujú aj ďalšiu alternatívu riešenia problematiky hromadnej dopravy v Bratislave, to jest dobudovanie električkových trás, respektíve ponechanie súčasného stavu, Peter Kľučka nepredpokladá, že štúdia Dopravoprojektu na úrovni mesta prijatá nebude. Následne by mala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava (66 % vlastní mesto, 34 % MDPT), ako investor výstavby metra vyhlásiť medzinárodnú verejnú súťaž na dodávateľa stavebných prác, aby sa s výstavbou mohlo začať už v budúcom roku. Podľa nezávislých štúdií by bolo optimálne, keby sa na trate nasadili ľahké zariadenia typu Siemens + ruská technológia o rozchode 1,435 metra.

Úvaha vybudovať v Bratislave segregovaný dopravný systém MHD vznikla už začiatkom 70. rokov minulého storočia, keď bolo potrebné reagovať na výstavbu bytov v Petržalke pre zhruba 150 000 obyvateľov. Koncepčný návrh z roku 1974 porovnával električkový variant s rýchlodrážnym variantom, pričom víťazne v tomto prípade vyšilo práve metro. Po novembri 1989 však poslanci mestského zastupiteľstva odmietli takzvané sovietske metro pre Bratislavu a v roku 1991 bola vypísaná súťaž na vyprojektovanie a realizáciu nosného dopravného systému. Víťazom sa stalo francúsko-slovenské konzorcium firiem, ktoré ponúklo systém VAL s vozidlami menších rozmerov a podvozkom na gumených kolesách. Nakoľko i k tomuto riešeniu boli výhrady a nebolo zabezpečené jeho financovanie, výstavba sa nezačala realizovať. Najnovšiu štúdiu vypracoval vo februári tohto roku Dopravoprojket, ekonomicko-finančnú časť MESA 10.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 243
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 826
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 791
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 577
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 924
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 895
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 768
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 578
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 571
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 489

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.