Výstavba bratislavského metra by mala pohltiť do roku 2030 asi 73 miliárd Sk

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne ...

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne 73 miliárd Sk. Prvá etapa výstavby bratislavského metra, ktorá by sa mala začať v roku 2003 a skončiť v roku 2010, si vyžiada náklady 15 až 16 miliárd Sk. Ako pre TASR zdôraznil vedúci Úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Peter Klučka, ukončenie konštrukcie celého systému je uvažované v roku 2030.

Základným cieľom komplexného riešenia systému hromadnej dopravy v Bratislave, ktoré vypracoval Dopravoprojekt, je spojenie subsystému koľajovej dopravy prevádzkovanej na území mesta so systémom vlakovej dopravy prevádzkovanej na už existujúcich železničných tratiach.

Podľa námestníka primátora Bratislavy pre dopravu a dopravné spoje Františka Deja to umožní, aby vozne ľahkého metra, vedené po segregovaných tratiach pod zemou v centre mesta, plynulo prešli na železničné trate a zabezpečili tak bez prestupov obsluhu obyvateľov z regiónu. Napojenie na železničné trate sa uvažuje na Trnavskom Mýte pre smery do Trnavy a Galanty, za Hlavnou stanicou pre smer Malacky, a na konci Ružinova pre smery Letisko a do Dunajskej Stredy. Takýto systém hromadnej dopravy dokáže pokryť región do vzdialenosti 50 kilometrov, ktorý už dnes obýva 1,33 milióna obyvateľov.

Samotné metro bude mať dve trasy, ktoré vytvoria jeden vnútorný okruh s dvoma prestupnými stanicami. Štyri radiály metra budú s centrom spájať mestskú časť Rača, Ružinov, Dúbravku cez Karlovu Ves a Petržalku. Podľa Petra Klučku sa v rámci prvej etapy začne výstavba trate, ktorá spojí Petržalku (Janíkov Dvor) s centrom mesta, železničnou Hlavnou stanicou. Zatiaľ čo na ľavom brehu Dunaja bude metro umiestnené pod zemou, v Petržalke sa predpokladá vybudovanie estakád, respektíve jeho polozapustenie do terénu. Náklady spojené s touto etapou by mali z časti pokryť deblokácie ruského dlhu, ktoré by mohla Slovenská republika čerpať v roku 2002 aj z tohto titulu v objeme o 20 miliónov USD vyššom, ako bol pôvodne predpokladaný.

Technicko-ekonomickou štúdiou nosného systému hromadnej dopravy sa už v súčasnosti zaoberajú orgány hlavného mesta SR. Po jej schválení v Mestskom zastupiteľstve by sa mala k spôsobu financovania vyjadriť aj vláda. Hoci zástupcovia mesta posudzujú aj ďalšiu alternatívu riešenia problematiky hromadnej dopravy v Bratislave, to jest dobudovanie električkových trás, respektíve ponechanie súčasného stavu, Peter Kľučka nepredpokladá, že štúdia Dopravoprojektu na úrovni mesta prijatá nebude. Následne by mala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava (66 % vlastní mesto, 34 % MDPT), ako investor výstavby metra vyhlásiť medzinárodnú verejnú súťaž na dodávateľa stavebných prác, aby sa s výstavbou mohlo začať už v budúcom roku. Podľa nezávislých štúdií by bolo optimálne, keby sa na trate nasadili ľahké zariadenia typu Siemens + ruská technológia o rozchode 1,435 metra.

Úvaha vybudovať v Bratislave segregovaný dopravný systém MHD vznikla už začiatkom 70. rokov minulého storočia, keď bolo potrebné reagovať na výstavbu bytov v Petržalke pre zhruba 150 000 obyvateľov. Koncepčný návrh z roku 1974 porovnával električkový variant s rýchlodrážnym variantom, pričom víťazne v tomto prípade vyšilo práve metro. Po novembri 1989 však poslanci mestského zastupiteľstva odmietli takzvané sovietske metro pre Bratislavu a v roku 1991 bola vypísaná súťaž na vyprojektovanie a realizáciu nosného dopravného systému. Víťazom sa stalo francúsko-slovenské konzorcium firiem, ktoré ponúklo systém VAL s vozidlami menších rozmerov a podvozkom na gumených kolesách. Nakoľko i k tomuto riešeniu boli výhrady a nebolo zabezpečené jeho financovanie, výstavba sa nezačala realizovať. Najnovšiu štúdiu vypracoval vo februári tohto roku Dopravoprojket, ekonomicko-finančnú časť MESA 10.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 698
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 855
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 401
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 479
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 416
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 255
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 505
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 643
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 453
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop