Výstavba bratislavského metra by mala pohltiť do roku 2030 asi 73 miliárd Sk

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne ...

Bratislava 22. marca (TASR) - Celkové náklady na vybudovanie Koľajového nosného systému hromadnej dopravy hlavného mesta SR boli vykalkulované na približne 73 miliárd Sk. Prvá etapa výstavby bratislavského metra, ktorá by sa mala začať v roku 2003 a skončiť v roku 2010, si vyžiada náklady 15 až 16 miliárd Sk. Ako pre TASR zdôraznil vedúci Úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Peter Klučka, ukončenie konštrukcie celého systému je uvažované v roku 2030.

Základným cieľom komplexného riešenia systému hromadnej dopravy v Bratislave, ktoré vypracoval Dopravoprojekt, je spojenie subsystému koľajovej dopravy prevádzkovanej na území mesta so systémom vlakovej dopravy prevádzkovanej na už existujúcich železničných tratiach.

Podľa námestníka primátora Bratislavy pre dopravu a dopravné spoje Františka Deja to umožní, aby vozne ľahkého metra, vedené po segregovaných tratiach pod zemou v centre mesta, plynulo prešli na železničné trate a zabezpečili tak bez prestupov obsluhu obyvateľov z regiónu. Napojenie na železničné trate sa uvažuje na Trnavskom Mýte pre smery do Trnavy a Galanty, za Hlavnou stanicou pre smer Malacky, a na konci Ružinova pre smery Letisko a do Dunajskej Stredy. Takýto systém hromadnej dopravy dokáže pokryť región do vzdialenosti 50 kilometrov, ktorý už dnes obýva 1,33 milióna obyvateľov.

Samotné metro bude mať dve trasy, ktoré vytvoria jeden vnútorný okruh s dvoma prestupnými stanicami. Štyri radiály metra budú s centrom spájať mestskú časť Rača, Ružinov, Dúbravku cez Karlovu Ves a Petržalku. Podľa Petra Klučku sa v rámci prvej etapy začne výstavba trate, ktorá spojí Petržalku (Janíkov Dvor) s centrom mesta, železničnou Hlavnou stanicou. Zatiaľ čo na ľavom brehu Dunaja bude metro umiestnené pod zemou, v Petržalke sa predpokladá vybudovanie estakád, respektíve jeho polozapustenie do terénu. Náklady spojené s touto etapou by mali z časti pokryť deblokácie ruského dlhu, ktoré by mohla Slovenská republika čerpať v roku 2002 aj z tohto titulu v objeme o 20 miliónov USD vyššom, ako bol pôvodne predpokladaný.

Technicko-ekonomickou štúdiou nosného systému hromadnej dopravy sa už v súčasnosti zaoberajú orgány hlavného mesta SR. Po jej schválení v Mestskom zastupiteľstve by sa mala k spôsobu financovania vyjadriť aj vláda. Hoci zástupcovia mesta posudzujú aj ďalšiu alternatívu riešenia problematiky hromadnej dopravy v Bratislave, to jest dobudovanie električkových trás, respektíve ponechanie súčasného stavu, Peter Kľučka nepredpokladá, že štúdia Dopravoprojektu na úrovni mesta prijatá nebude. Následne by mala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava (66 % vlastní mesto, 34 % MDPT), ako investor výstavby metra vyhlásiť medzinárodnú verejnú súťaž na dodávateľa stavebných prác, aby sa s výstavbou mohlo začať už v budúcom roku. Podľa nezávislých štúdií by bolo optimálne, keby sa na trate nasadili ľahké zariadenia typu Siemens + ruská technológia o rozchode 1,435 metra.

Úvaha vybudovať v Bratislave segregovaný dopravný systém MHD vznikla už začiatkom 70. rokov minulého storočia, keď bolo potrebné reagovať na výstavbu bytov v Petržalke pre zhruba 150 000 obyvateľov. Koncepčný návrh z roku 1974 porovnával električkový variant s rýchlodrážnym variantom, pričom víťazne v tomto prípade vyšilo práve metro. Po novembri 1989 však poslanci mestského zastupiteľstva odmietli takzvané sovietske metro pre Bratislavu a v roku 1991 bola vypísaná súťaž na vyprojektovanie a realizáciu nosného dopravného systému. Víťazom sa stalo francúsko-slovenské konzorcium firiem, ktoré ponúklo systém VAL s vozidlami menších rozmerov a podvozkom na gumených kolesách. Nakoľko i k tomuto riešeniu boli výhrady a nebolo zabezpečené jeho financovanie, výstavba sa nezačala realizovať. Najnovšiu štúdiu vypracoval vo februári tohto roku Dopravoprojket, ekonomicko-finančnú časť MESA 10.

* sch zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 153
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 865
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 767
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 052
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 565
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 654
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 466
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 593
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 694
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 765

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Boj proti establišmentu? Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek, kto nám oponuje.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Najzaujímavejšie momenty stého ročníka Giro d'Italia.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.