Správa OECD: Reforma Svetovej obchodnej organizácie pomáha bohatým krajinám

Paríž/Viedeň 12. júna (TASR) - Vášnivá politická diskusia o liberalizácii svetového obchodu obchádza jadro témy: Priemyselné krajiny totiž požadujú od ...

Paríž/Viedeň 12. júna (TASR) - Vášnivá politická diskusia o liberalizácii svetového obchodu obchádza jadro témy: Priemyselné krajiny totiž požadujú od rozvojových štátov lepší prístup na ich trh s priemyselnými tovarmi a službami; rozvojový svet chce dosiahnuť od bohatých štátov, aby znížili subvencie do agrárneho sektora. Štúdia Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) teraz uvádza, že priemyselné krajiny by samy najviac zarobili na agrárnej reforme a rozvojové štáty by mali najväčší prínos zo zníženia cla na priemyselné tovary.

Konkrétne: Bohatí členovia OECD by mohli na znížení agrárnych subvencií "zarobiť" ročne okolo 33 miliárd USD, v prepočte takmer 987 miliárd SKK, členovia EÚ by z nich získali tretinu. Prospech rozvojových krajín by dosiahol 11 miliárd USD. Ak sa údaje prepočítajú na silu ekonomík oboch zoskupení, uvoľnené prostriedky by predstavovali 0,2 % hrubého domáceho produktu (HDP) rozvojových krajín, kým rozvinuté krajiny by mali prospech 0,1 % ich HDP. Tieto údaje spočívajú na predpoklade, že všetky clá a subvencie by sa znížili o 50 %.

Celkový efekt 44 miliárd USD uvoľnených financií, ktoré by získalo svetové hospodárstvo, je podstatne nižší, než sa uvádzalo v predchádzajúcich štúdiách. V nich sa predpokladal efekt niekoľko sto miliárd USD. Experti OECD sa dopracovali k posledným číslam analýzou najnovších štatistík o svetovom obchode. V poslednom desaťročí však clá a subvencie už prudko klesli. Tým sa už časť zisku z liberalizácie svetového obchodu realizovala.

V detailoch by boli dôsledky ďalšej liberalizácie rozdielne. Z nej by mali zisk prakticky všetky regióny sveta, až na bolestnú výnimku: africké subsaharské štáty by sa dostali do horšej situácie, lebo ako importéri potravín doplácajú na rast ich cien. Problémy by nastali aj roľníkom vo vyspelom svete. Najznepokojujúcejšie je, že znížením subvencií by sa znížil výnos z pozemkov a pôdy. V EÚ by bol tento pokles viac ako 50-%, v USA viac ako 25-%.

Experti OECD sú presvedčení, že ich analýzy sťažia realizáciu liberalizácie svetového obchodu. Prihovárajú sa za to, aby skupiny poškodené reformou boli odškodnené. Bolo by to opodstatnené a spravodlivé v dôsledku zisku z liberalizácie.

Či úvahy OECD budú mať účinok, to je ešte vo hviezdach. Lebo vyhliadky aktuálnych rokovaní vo WTO sú zlé: Brazília počas uplynulého víkendu znovu pohrozila, že v nich nebude pokračovať, ak EÚ a USA nepristúpia na ďalšie zníženie agrárnych subvencií. Ak sa v rokovaniach tzv. Dohského kola do konca júla nedosiahne pokrok, rozhovory o liberalizácii svetového obchodu by mohli s definitívnou platnosťou skrachovať.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 478
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 587
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 044
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 949
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 482
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 648
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 806
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 734
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 660
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 052

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Aké autá sa vyrábali v bratislavskom Volkswagene? (fotogaléria)

V závode sa aktuálne produkuje sedem modelov.

Výrobné priestory závodu Volkswagen Slovakia.

Česko upustí od plošnej kontroly poľského mäsa, Slovensko chce väčšie záruky

Eurokomisia český postoj kritizuje ako diskriminačný na jednotnom trhu EÚ.

Ilustračné foto

Zomrel známy americký ekonóm Alan Krueger

Bol expertom na pracovný trh a predovšetkým na dosah minimálnej mzdy, dožil sa 58 rokov.

Alan Krueger.

Slovenka organizuje kluby aj v Kočnerovom hoteli

Priestory sú vraj vecou organizátorov.

Residence Hotel & Club prevádzkuje firma, ktorej je Marian Kočner polovičný majiteľ.

Bratislavský Volkswagen prepúšťa ľudí. Aká budúcnosť ho čaká

Nemecký koncern preinvestoval na Slovensku miliardy eur.

Ilustračné foto.