Zlý prístup k verejnej doprave môže ohroziť hospodárstvo SR

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Nekoncepčný prístup štátu k verejnej doprave môže ohroziť hospodárske záujmy Slovenska. Zhodli sa na tom členovia pracovnej skupiny Dopravná politika v rámci Národného konventu ...

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Nekoncepčný prístup štátu k verejnej doprave môže ohroziť hospodárske záujmy Slovenska. Zhodli sa na tom členovia pracovnej skupiny Dopravná politika v rámci Národného konventu o Európskej únii, ktorý zastrešuje Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku (SFPA) v spolupráci s Úradom vlády SR a Ministerstvom zahraničných vecí SR. "Je nutné si uvedomiť, že trend uprednostňovania individuálnej dopravy pred hromadnou dopravou je problém. A nie len problém jednotlivých regiónov a samospráv, ale problém celej krajiny," povedal predseda pracovnej skupiny a prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR František Komora. Vláda SR by preto podľa neho mala venovať pozornosť verejnej doprave a to najmä osobnej, lebo práve tá spôsobuje zahltenosť diaľnic a sťažuje prechod nákladnej doprave, ktorá musí často fungovať v systéme Just in Time. "Verejná doprava by sa nemala brať ako cestovanie pre sociálne slabšie skupiny, ale ako životný štýl a prínos pre ekológiu," dodala interná expertka skupiny Heda Hansenová

Členovia pracovnej skupiny zároveň skonštatovali, že dopravná politika štátu je nekontinuálna. "Pri zmene vlády sa mení tiež dopravná politika krajiny a tak sa doprava dostáva opäť na nulu," povedal Komora. Štát by mal podľa neho pristúpiť k vytvoreniu koncepčných bodov, ktoré by hovorili o tom, ako by doprava v krajine ako člena Európskej únie mala fungovať. Dôležitým faktorom z tohto ohľadu je financovanie dopravy. "Sme presvedčení o tom, že štát by sa mal podieľať na financovaní verejnej dopravy. Napríklad mestskú hromadnú dopravu v Bratislave financuje mesto, domnievame sa však, že podieľať by sa na tom mal aj štát, lebo ide o verejný záujem," vysvetlila riaditeľka sekcie dopravy a cestného hospodárstva Magistrátu mesta Bratislava Tatiana Kratochvílová. Zároveň dodala, že privatizovanie štátnych podnikov na získanie finančných prostriedkov nie je jediná cesta.

Komora zároveň poukázal na fakt, že v súčasnosti sa v SR do popredia dostáva cestná doprava pred železničnou, pričom Európska únia presadzuje využívanie práve železničnej dopravy. "Chceli by sme dosiahnuť, aby sa aj Slovensko stalo transeurópskym centrom, teda aby sa využívala železničná doprava na dlhšie trasy ako 1 000 kilometrov a viac," uviedla Hansenová. Práve pri prepojeniach na dlhé trate, ako napríklad do Ázie, sa totiž podľa nej realizuje vysoká pridaná hodnota. Veľký potenciál má aj doprava v kombinácií železnica a voda.

SFPA vznikla v roku 1993 ako dobrovoľné združenie fyzických a právnických osôb. Jej hlavným cieľom je poskytovať priestor pre otvorenú výmenu názorov o zahraničnej politike. V rámci Národného konventu vytvára diskusie k jedenástim témam, pričom závery pracovných skupín predkladá jednotlivým ministerstvám a ostatným relevantným skupinám, ako napríklad politickým stranám.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 522
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 973
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 912
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 493
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.