Zlý prístup k verejnej doprave môže ohroziť hospodárstvo SR

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Nekoncepčný prístup štátu k verejnej doprave môže ohroziť hospodárske záujmy Slovenska. Zhodli sa na tom členovia pracovnej skupiny Dopravná politika v rámci Národného konventu ...

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Nekoncepčný prístup štátu k verejnej doprave môže ohroziť hospodárske záujmy Slovenska. Zhodli sa na tom členovia pracovnej skupiny Dopravná politika v rámci Národného konventu o Európskej únii, ktorý zastrešuje Slovenská spoločnosť pre zahraničnú politiku (SFPA) v spolupráci s Úradom vlády SR a Ministerstvom zahraničných vecí SR. "Je nutné si uvedomiť, že trend uprednostňovania individuálnej dopravy pred hromadnou dopravou je problém. A nie len problém jednotlivých regiónov a samospráv, ale problém celej krajiny," povedal predseda pracovnej skupiny a prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR František Komora. Vláda SR by preto podľa neho mala venovať pozornosť verejnej doprave a to najmä osobnej, lebo práve tá spôsobuje zahltenosť diaľnic a sťažuje prechod nákladnej doprave, ktorá musí často fungovať v systéme Just in Time. "Verejná doprava by sa nemala brať ako cestovanie pre sociálne slabšie skupiny, ale ako životný štýl a prínos pre ekológiu," dodala interná expertka skupiny Heda Hansenová

Členovia pracovnej skupiny zároveň skonštatovali, že dopravná politika štátu je nekontinuálna. "Pri zmene vlády sa mení tiež dopravná politika krajiny a tak sa doprava dostáva opäť na nulu," povedal Komora. Štát by mal podľa neho pristúpiť k vytvoreniu koncepčných bodov, ktoré by hovorili o tom, ako by doprava v krajine ako člena Európskej únie mala fungovať. Dôležitým faktorom z tohto ohľadu je financovanie dopravy. "Sme presvedčení o tom, že štát by sa mal podieľať na financovaní verejnej dopravy. Napríklad mestskú hromadnú dopravu v Bratislave financuje mesto, domnievame sa však, že podieľať by sa na tom mal aj štát, lebo ide o verejný záujem," vysvetlila riaditeľka sekcie dopravy a cestného hospodárstva Magistrátu mesta Bratislava Tatiana Kratochvílová. Zároveň dodala, že privatizovanie štátnych podnikov na získanie finančných prostriedkov nie je jediná cesta.

Komora zároveň poukázal na fakt, že v súčasnosti sa v SR do popredia dostáva cestná doprava pred železničnou, pričom Európska únia presadzuje využívanie práve železničnej dopravy. "Chceli by sme dosiahnuť, aby sa aj Slovensko stalo transeurópskym centrom, teda aby sa využívala železničná doprava na dlhšie trasy ako 1 000 kilometrov a viac," uviedla Hansenová. Práve pri prepojeniach na dlhé trate, ako napríklad do Ázie, sa totiž podľa nej realizuje vysoká pridaná hodnota. Veľký potenciál má aj doprava v kombinácií železnica a voda.

SFPA vznikla v roku 1993 ako dobrovoľné združenie fyzických a právnických osôb. Jej hlavným cieľom je poskytovať priestor pre otvorenú výmenu názorov o zahraničnej politike. V rámci Národného konventu vytvára diskusie k jedenástim témam, pričom závery pracovných skupín predkladá jednotlivým ministerstvám a ostatným relevantným skupinám, ako napríklad politickým stranám.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 583
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 11 882
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 368
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 953
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 247
  6. Kam do tepla v januári? 2 159
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 861
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 627
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 269
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 182

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S Lexom sa spája viac ako desať káuz.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin nečakane padol, jeho cena klesla pod 12-tisíc dolárov

Bitcoin bol najsilnejší v polovici decembra, odvtedy však oslabil o takmer 40 percent.

Robotníkom sa darí lepšie ako učiteľom, trh práce ťahá priemysel

Absolventi pedagogiky, filozofie, estetiky či sociálnej práce nezvyknú podľa personálnej agentúry zarobiť ani priemernú mzdu.

Slováci mali na výplatnej páske viac peňazí, zárobky mierne rástli vo všetkých krajoch

Najpomalšie rástli zárobky v Bratislave a okolí, čo je logické, keďže v tomto kraji sú platy v porovnaní so zostatkom Slovenska výrazne vyššie.

Grécky parlament schválil reformné zákony: obmedzili štrajky aj prístup k prídavkom

Zmeny sprísňujú podmienky pre organizovanie štrajkov, uľahčujú zabavovanie nehnuteľností alebo obmedzujú prístup k rodinným prídavkom.

Taliani sa opäť pokúšajú získať liekovú agentúru

Svoju iniciatívu odôvodňuje tým, že priestory v Amsterdame nebudú hotové načas. Šance má však malé.