Slovenskému exportu dominujú veľké firmy

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Viac ako 40-percentný podiel na slovenskom exporte v minulom roku malo desať najväčších vývozcov v krajine. Ako vyplýva z analýzy Ministerstva hospodárstva SR, ktorú v stredu ...

BRATISLAVA 7. júna (SITA) - Viac ako 40-percentný podiel na slovenskom exporte v minulom roku malo desať najväčších vývozcov v krajine. Ako vyplýva z analýzy Ministerstva hospodárstva SR, ktorú v stredu vzala na vedomie vláda, v štruktúre exportujúcich firiem v zahraničnom obchode SR tak naďalej pretrváva vysoký podiel relatívne malého počtu exportérov na celkovom vývoze. "Podiel desiatich najväčších exportérov v krajine na celkovom vývoze oproti roku 2004 síce mierne poklesol v prospech rastu podielu menších exportérov, vstup dvoch veľkých firiem do slovenského automobilového sektoru však v nasledujúcom období po nabehnutí sériovej výroby bude pôsobiť proti tejto tendencii a podiel veľkých exportérov sa bude opäť zvyšovať," uvádza sa v materiáli.

Ako ďalej vyplýva z analýzy zahraničného obchodu, vysoké tempo rastu, ktoré nastúpila slovenská ekonomika v predchádzajúcich rokoch, dáva pri podmienke pokračovania reformného procesu predpoklad pozitívneho vývoja zahranično-obchodnej výmeny. "Rast dynamiky exportu sa očakáva hlavne v druhom polroku, keď má naplno spustiť výrobu automobilka PSA. Koncom minulého roka navyše rozbehol Volkswagen výrobu nového typu Audi Q7. Predpokladaný predstih rastu dynamiky vývozu pred dynamikou dovozu podporí aj spustenie výroby v automobilke Kia koncom roku 2006," uvádza správa.

Z teritoriálneho hľadiska slovenského vývozu v roku 2005 tvoril podiel vývozu do krajín Európskej únie (EÚ) spolu 85,3 % z celkového vývozu Slovenska. Od roku 2003 je významný najmä nárast exportu do nových členských krajín únie, pričom po prvýkrát bol nárast vývozu do týchto krajín vyšší v porovnaní s rastom vývozu do tradičných členských krajín EÚ. Export do Ameriky predstavoval v minulom roku 3,7 % z celkového vývozu, Ázia sa na vývoze Slovenska podieľala 3,5 % a podiel Afriky bol 0,6 %. Najvýznamnejšie obchodné partnerské krajiny SR z hľadiska objemu vývozu v rokoch 2003 až 2005 boli Nemecko, Česko, Rakúsko, Taliansko, Poľsko a Maďarsko. Aj napriek tomu, že dynamika rastu exportu do Nemecka od roku 2003 významne poklesla, Nemecko ostalo pre SR najvýznamnejším obchodným partnerom. Naopak dynamika rastu exportu do Česka, Poľska, Maďarska a Talianska oproti predchádzajúcim rokom vzrástla.

Z hľadiska slovenského dovozu podiel importu z krajín EÚ tvoril v minulom roku spolu 71,1% z celkového dovozu SR. Všeobecne možno podľa MH konštatovať, že za posledné dva roky nastal mierny pokles dynamiky importu hlavne z krajín európskej pätnástky. Dynamický nárast dovozu je hlavne z ostatných európskych krajín, ktorých podiel na celkovom dovoze krajiny bol 14,3 %, spôsobený predovšetkým vlaňajším nárastom dovozu z Ruska. Dovoz z krajín Ázie sa na celkovom importe Slovenska vlani podieľal 11,9 %, dovoz z Ameriky predstavoval 2,2 % celkového objemu importu. Najvýznamnejšie obchodné partnerské krajiny SR z hľadiska objemu dovozu boli vlani Nemecko, Česko, Rusko, Taliansko, Poľsko a Rakúsko. Dynamika rastu dovozu tovarov z Nemecka pritom poklesla hlavne v súvislosti s poklesom dovozov príslušenstva pri výrobe automobilov. V posledných troch rokoch pokračoval rast dovozu tovarov z Česka a Poľska. Najväčší nárast dovozu však Slovensko evidovalo z Ruska, čo súvisí najmä s dovozom ropy a plynu.

V rámci komoditnej štruktúry slovenského dovozu dominovali vozidlá, ktoré sú jeho najvýznamnejšou položkou už od roku 1998. Kým v roku 2003 dosahoval ich podiel na celkovom vývoze skoro 28 %, v roku 2005 to bolo len 18,5 %. "Celkový pokles vývozu vozidiel súvisel s výpadkom výroby v automobilovom priemysle zapríčineným prípravou zmeny výrobného programu vo Volkswagene. V nasledujúcom období dvoch rokov, keď nabehnú na plnú výrobu závody PSA a Kia, sa podiel automobilového sektora na slovenskom hospodárstve a objem exportu vozidiel budú naďalej výrazne zvyšovať," uvádza rezort hospodárstva. Medzi najdôležitejšie vývozné komodity v roku 2005 ďalej patrili elektrické stroje s podielom 13,2 %, stroje s 12,4 %, železo a oceľ s 8,6 %, nerastné palivá s 7,2 % a výrobky zo železa a ocele s podielom 3,4 %. Na strane dovozu dominovali nerastné palivá, ktorých podiel na minuloročnom importe predstavoval 15,7 %. Za palivami pritom v objeme dovozu s podielom 14,7 % nasledovali elektrické stroje, s 14,6 % stroje, podiel vozidiel bol 13,4 %, plastov a výrobkov z nich 4,8 % a nástrojov a optických prístrojov 4,5 %.

Podľa analýzy rezortu hospodárstva je slabým článkom slovenského zahraničného obchodu agrosektor. "Rizikom sa javí hlavne rastúci podiel deficitu agrosektora na celkovom deficite obchodnej bilancie SR. Po vstupe do EÚ sa deficit v obchode s produktmi agrosektora výrazne prehĺbil a v roku 2005 dosiahol 28 % z celkového deficitu zahraničného obchodu a to pri relatívne nízkom podiele agrosektora, 5,3%, na celkovom zahraničnom obchode SR," konštatuje MH s dodatkom, že to ukazuje na nedostatočnú schopnosť slovenských výrobcov uplatniť sa v konkurenčnom prostredí EÚ.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 342
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 100
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 688
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 2 853
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 396
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 162
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 160
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 058
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 596
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 485

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.