Projekt Renaultu s Daciou sa ukázal ako životaschopný

Bukurešť 31. mája (TASR) - Zámer francúzskeho koncernu Renault z konca minulého desaťročia obnoviť výrobu osobných vozidiel v rumunskej automobilke Dacia ...

Bukurešť 31. mája (TASR) - Zámer francúzskeho koncernu Renault z konca minulého desaťročia obnoviť výrobu osobných vozidiel v rumunskej automobilke Dacia sa vydaril. Výroba automobilov priniesla prvý zisk už v treťom roku od jej začatia. Dacia začala vyrábať model Logan v septembri 2003. Nasledujúci rok skončilo jej hospodárenie so stratou 72,3 milióna EUR, v prepočte vyše 2,7 miliardy SKK; ale vlani už bol čistý zisk Dacie 57 miliónov EUR. Dacia dosiahla vlani obrat 1,2 miliardy EUR a tento rok, hlavne vďaka odbytu Loganov, vzrastie asi o štvrtinu.

Renault za svoju spoluprácu s Daciou v 60. rokoch minulého storočia zožal doma len vlnu kritiky. Preto po skončení platnosti 12-ročnej dohody o spolupráci ju v roku 1978 už neobnovil. V roku 1991 bola Dacia z výrobcu motorových vozidiel zdegradovaná na rumunského generálneho importéra Renaultu.

Nová etapa života Dacie sa začala po jej privatizácii v roku 1999, keď sa stala dcérou francúzskeho koncernu. Renault v nasledujúcich rokoch do nej investoval 630 miliónov EUR.

Renault vyrába v Rumunsku vozidlo vhodné pre viaceré krajiny strednej, východnej a južnej Európy, ale aj pre obyvateľov týchto regiónov, ktorých finančná situácia je len priemerná. Je schopný predávať na trhu spotrebiteľom automobil za menej ako 6 000 EUR.

Aj vďaka tomu Dacia vlani vyviezla 51 000 vozidiel a na rumunskom trhu ich predala 113 000. V porovnaní s rokom 2004 sa predaj Loganov vlani zvýšil o 69 %. K prudkému vzostupu ich predaja došlo preto, lebo v krajine sa zaviedla 16-% rovná daň, ktorá nahradila 40-% daň z príjmov obyvateľstva.

Šéf Dacie Francois Fourmont uviedol, že Loganov sa na budúci rok vyvezie viac, než sa ich predá na rumunskom trhu.

Model Logan je podľa štatistiky spoločnosti Jato Dynamics druhým najpredávanejším vo východnej Európe. Avšak doťahuje sa aj na českú Škodu Fabia.

Logan je vhodný aj na ruské cesty. V moskovskom závode Renaultu sa ich plánuje vyrobiť v roku 2010 okolo 120 000. Teraz je ich ročná produkcia 60 000. Logan sa vyrába už aj v Maroku a Kolumbii. V budúcom roku sa začne montovať v Indii. Podľa dohody z minulého týždňa do jeho výroby v Iráne Renault v nasledujúcich rokoch bude investovať miliardu EUR.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.