SME

Letisko Bratislava: Letný nápor zvládneme

BRATISLAVA - Hoci sa počet prepravených cestujúcich za rok na letisku v Bratislave blíži k maximálnej kapacite, ...

BRATISLAVA - Hoci sa počet prepravených cestujúcich za rok na letisku v Bratislave blíži k maximálnej kapacite, jeho predstavitelia nepovažujú situáciu za kritickú. "Preťaženia v lete sa neobávame," povedala hovorkyňa letiska Ivana Paulínyová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Opačný názor má prevádzkový riaditeľ spoločnosti Air Slovakia Miloš Vráblica. Napriek určitým organizačným a stavebným úpravám odletovej haly je kapacita letiska počas rannej a večernej špičky podľa neho nedostatočná. "Núti to vedenie letiska poskytovať dopravcom, a teda aj nám nevýhodné odletové časy," povedal. V najbližšom čase neočakáva zlepšenie.

SkryťVypnúť reklamu

V "najsilnejších" mesiacoch roka, teda v júli a auguste, letisko podľa vlastných predpokladov vybaví zhruba štvrť milióna cestujúcich mesačne. Dnes zvládne vybaviť za hodinu najviac 500 odlietajúcich a taký istý počet prilietajúcich cestujúcich. Jedno lietadlo pritom môže priviezť aj 120 či 170 ľudí, čo znamená, že už štyri lietadlá v špičke vyťažia príletovú halu na maximum. Ak aj kapacita registračných pultov či príletovej haly stačí, problémom sa stávajú tzv. gaty (brány), kde sa cestujúci zhromažďujú pred vstupom do lietadla, a nedostatok personálu na obsluhu lietadiel.

Letisko preto v poslednom čase postupne svoju kapacitu zvyšuje. Koncom jari skončilo rekonštrukciu odletovej haly, čím sa zvýšil počet registračných, tzv. check-in pultov. Ešte na jar do používania odovzdajú aj novú príletovú halu, ktorá bude mať o polovicu vyššiu kapacitu ako stará a bude už spĺňať podmienky schengenského priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Bez ďalších investícií by sa však obavy z kolapsu letiska mohli naplniť už na budúci rok. Vedenie letiska plánuje rozšíriť letiskovú halu, aby sa ročná kapacita zvýšila zhruba na 4,5 milióna cestujúcich. Za hodinu tak bude môcť vybaviť asi 1,5-tisíca ľudí. Ďalší krok bude stavba nového terminálu pre 5 až 6 miliónov cestujúcich ročne.

Obe investície však čakajú na strategického investora, ktorým sa zrejme stane konzorcium TwoOne. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska banka Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.

Nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré letisko využívajú najviac, problém zatiaľ nevidia. "Ryanair nezaznamenal doteraz žiadne problémy s vybavovaním cestujúcich," píše sa v stanovisku aeroliniek. Obavy nemá ani SkyEurope. "Veríme, že vďaka postupnému zvyšovaniu kapacity zvládne letisko aj väčší nápor počas leta," povedala hovorkyňa firmy Gabriela Horváthová.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie letiská sveta

Podľa počtu cestujúcich

1. Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 83 606 583
2. Chicago - O'Hare - USA 75 533 822
3. Londýn - Heathrow - Británia 67 344 054
4. Tokio - International - Japonsko 62 291 405
5. Los Angeles - International - USA 60 688 609
6. Dallas - Fort Worth - USA 59 412 217
7. Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 51 260 363
8. Frankfurt - International - Nemecko 51 098 271
9. Amsterodam - Schiphol - Nizozemsko 42 541 180
10. Denver - International - USA 42 393 766

Podľa počtu letov

1. Chicago - O'Hare - USA 963 588
2. Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 952 153
3. Los Angeles - International - USA 615 364
4. Denver - International - USA 548 360
5. Dallas - Fort Worth - USA 519 021
6. Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 516 425
7. Detroit - Metro USA 507 529
8. Houston - Georgea Busha - USA 501 828
9. Minneapolis - St. Paul - USA 500 099
10. Cincinnati - International - USA 492 310

Údaje sú za rok 2004. Zdroj: čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 455
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 236
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 036
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 820
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 801
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 068
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 926
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 447
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 253
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 068
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 926
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 447
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 253
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu