BRATISLAVA - Hoci sa počet prepravených cestujúcich za rok na letisku v Bratislave blíži k maximálnej kapacite, jeho predstavitelia nepovažujú situáciu za kritickú. "Preťaženia v lete sa neobávame," povedala hovorkyňa letiska Ivana Paulínyová.
Opačný názor má prevádzkový riaditeľ spoločnosti Air Slovakia Miloš Vráblica. Napriek určitým organizačným a stavebným úpravám odletovej haly je kapacita letiska počas rannej a večernej špičky podľa neho nedostatočná. "Núti to vedenie letiska poskytovať dopravcom, a teda aj nám nevýhodné odletové časy," povedal. V najbližšom čase neočakáva zlepšenie.
V "najsilnejších" mesiacoch roka, teda v júli a auguste, letisko podľa vlastných predpokladov vybaví zhruba štvrť milióna cestujúcich mesačne. Dnes zvládne vybaviť za hodinu najviac 500 odlietajúcich a taký istý počet prilietajúcich cestujúcich. Jedno lietadlo pritom môže priviezť aj 120 či 170 ľudí, čo znamená, že už štyri lietadlá v špičke vyťažia príletovú halu na maximum. Ak aj kapacita registračných pultov či príletovej haly stačí, problémom sa stávajú tzv. gaty (brány), kde sa cestujúci zhromažďujú pred vstupom do lietadla, a nedostatok personálu na obsluhu lietadiel.
Letisko preto v poslednom čase postupne svoju kapacitu zvyšuje. Koncom jari skončilo rekonštrukciu odletovej haly, čím sa zvýšil počet registračných, tzv. check-in pultov. Ešte na jar do používania odovzdajú aj novú príletovú halu, ktorá bude mať o polovicu vyššiu kapacitu ako stará a bude už spĺňať podmienky schengenského priestoru.
Bez ďalších investícií by sa však obavy z kolapsu letiska mohli naplniť už na budúci rok. Vedenie letiska plánuje rozšíriť letiskovú halu, aby sa ročná kapacita zvýšila zhruba na 4,5 milióna cestujúcich. Za hodinu tak bude môcť vybaviť asi 1,5-tisíca ľudí. Ďalší krok bude stavba nového terminálu pre 5 až 6 miliónov cestujúcich ročne.
Obe investície však čakajú na strategického investora, ktorým sa zrejme stane konzorcium TwoOne. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska banka Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.
Nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré letisko využívajú najviac, problém zatiaľ nevidia. "Ryanair nezaznamenal doteraz žiadne problémy s vybavovaním cestujúcich," píše sa v stanovisku aeroliniek. Obavy nemá ani SkyEurope. "Veríme, že vďaka postupnému zvyšovaniu kapacity zvládne letisko aj väčší nápor počas leta," povedala hovorkyňa firmy Gabriela Horváthová.
Najväčšie letiská sveta
Podľa počtu cestujúcich
1. | Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 83 606 583 |
2. | Chicago - O'Hare - USA 75 533 822 |
3. | Londýn - Heathrow - Británia 67 344 054 |
4. | Tokio - International - Japonsko 62 291 405 |
5. | Los Angeles - International - USA 60 688 609 |
6. | Dallas - Fort Worth - USA 59 412 217 |
7. | Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 51 260 363 |
8. | Frankfurt - International - Nemecko 51 098 271 |
9. | Amsterodam - Schiphol - Nizozemsko 42 541 180 |
10. | Denver - International - USA 42 393 766 |
Podľa počtu letov
1. | Chicago - O'Hare - USA 963 588 |
2. | Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 952 153 |
3. | Los Angeles - International - USA 615 364 |
4. | Denver - International - USA 548 360 |
5. | Dallas - Fort Worth - USA 519 021 |
6. | Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 516 425 |
7. | Detroit - Metro USA 507 529 |
8. | Houston - Georgea Busha - USA 501 828 |
9. | Minneapolis - St. Paul - USA 500 099 |
10. | Cincinnati - International - USA 492 310 |
Údaje sú za rok 2004. Zdroj: čtk