POČET PREPRAVENÝCH CESTUJÚCICH SA BLÍŽI K MAXIMU, BEZ ROZŠIROVANIA PRÍLETOVÝCH A ODLETOVÝCH KAPACÍT MÔŽE DÔJSŤ KU KOLAPSU UŽ NA BUDÚCI ROK

Letisko Bratislava: Letný nápor zvládneme

BRATISLAVA - Hoci sa počet prepravených cestujúcich za rok na letisku v Bratislave blíži k maximálnej kapacite, ...

BRATISLAVA - Hoci sa počet prepravených cestujúcich za rok na letisku v Bratislave blíži k maximálnej kapacite, jeho predstavitelia nepovažujú situáciu za kritickú. "Preťaženia v lete sa neobávame," povedala hovorkyňa letiska Ivana Paulínyová.

Opačný názor má prevádzkový riaditeľ spoločnosti Air Slovakia Miloš Vráblica. Napriek určitým organizačným a stavebným úpravám odletovej haly je kapacita letiska počas rannej a večernej špičky podľa neho nedostatočná. "Núti to vedenie letiska poskytovať dopravcom, a teda aj nám nevýhodné odletové časy," povedal. V najbližšom čase neočakáva zlepšenie.

V "najsilnejších" mesiacoch roka, teda v júli a auguste, letisko podľa vlastných predpokladov vybaví zhruba štvrť milióna cestujúcich mesačne. Dnes zvládne vybaviť za hodinu najviac 500 odlietajúcich a taký istý počet prilietajúcich cestujúcich. Jedno lietadlo pritom môže priviezť aj 120 či 170 ľudí, čo znamená, že už štyri lietadlá v špičke vyťažia príletovú halu na maximum. Ak aj kapacita registračných pultov či príletovej haly stačí, problémom sa stávajú tzv. gaty (brány), kde sa cestujúci zhromažďujú pred vstupom do lietadla, a nedostatok personálu na obsluhu lietadiel.

Letisko preto v poslednom čase postupne svoju kapacitu zvyšuje. Koncom jari skončilo rekonštrukciu odletovej haly, čím sa zvýšil počet registračných, tzv. check-in pultov. Ešte na jar do používania odovzdajú aj novú príletovú halu, ktorá bude mať o polovicu vyššiu kapacitu ako stará a bude už spĺňať podmienky schengenského priestoru.

Bez ďalších investícií by sa však obavy z kolapsu letiska mohli naplniť už na budúci rok. Vedenie letiska plánuje rozšíriť letiskovú halu, aby sa ročná kapacita zvýšila zhruba na 4,5 milióna cestujúcich. Za hodinu tak bude môcť vybaviť asi 1,5-tisíca ľudí. Ďalší krok bude stavba nového terminálu pre 5 až 6 miliónov cestujúcich ročne.

Obe investície však čakajú na strategického investora, ktorým sa zrejme stane konzorcium TwoOne. Jeho súčasťou je viedenské letisko Schwechat, rakúska banka Raiffeisen Zentralbank a česko-slovenská investičná skupina Penta.

Nízkonákladové letecké spoločnosti, ktoré letisko využívajú najviac, problém zatiaľ nevidia. "Ryanair nezaznamenal doteraz žiadne problémy s vybavovaním cestujúcich," píše sa v stanovisku aeroliniek. Obavy nemá ani SkyEurope. "Veríme, že vďaka postupnému zvyšovaniu kapacity zvládne letisko aj väčší nápor počas leta," povedala hovorkyňa firmy Gabriela Horváthová.

Najväčšie letiská sveta

Podľa počtu cestujúcich

1. Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 83 606 583
2. Chicago - O'Hare - USA 75 533 822
3. Londýn - Heathrow - Británia 67 344 054
4. Tokio - International - Japonsko 62 291 405
5. Los Angeles - International - USA 60 688 609
6. Dallas - Fort Worth - USA 59 412 217
7. Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 51 260 363
8. Frankfurt - International - Nemecko 51 098 271
9. Amsterodam - Schiphol - Nizozemsko 42 541 180
10. Denver - International - USA 42 393 766

Podľa počtu letov

1. Chicago - O'Hare - USA 963 588
2. Atlanta - Hartsfield-Jackson - USA 952 153
3. Los Angeles - International - USA 615 364
4. Denver - International - USA 548 360
5. Dallas - Fort Worth - USA 519 021
6. Paríž - Charles de Gaulle - Francúzsko 516 425
7. Detroit - Metro USA 507 529
8. Houston - Georgea Busha - USA 501 828
9. Minneapolis - St. Paul - USA 500 099
10. Cincinnati - International - USA 492 310

Údaje sú za rok 2004. Zdroj: čtk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 621
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 239
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 954
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 719
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 530
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 513
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 475
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 457
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.