KLIENT SI BUDE MUSIEŤ PRED HOVOROM ZISTIŤ, DO SIETE KTORÉHO MOBILNÉHO OPERÁTORA TELEFONUJE

Mobilné čísla sa môžu prenášať

BRATISLAVA - Zákazníci mobilných operátorov si už budú môcť ku konkurencii vziať svoje telefónne číslo. Od pondelka budú noví zákazníci Orange môcť používať svoje ...

Zákazníci mobilných operátorov majú prechod ku konkurencii otvorený. Od pondelka si zo sebou možu zobrať svoje telefónne číslo aj s predvoľbou. Operátori však nebudú pri hovoroch na prenesené čísla oznamovať, či ide o volanie do konkurenčnej siete. FOTO - SITA

BRATISLAVA - Zákazníci mobilných operátorov si už budú môcť ku konkurencii vziať svoje telefónne číslo. Od pondelka budú noví zákazníci Orange môcť používať svoje staré telefónne čísla s predvoľbou pôvodne určenou pre T-Mobile a naopak.

Prenos telefónnych čísiel medzi operátormi nebol doposiaľ možný, a práve podľa predvoľby zákazníci bezpečne vedeli, do ktorej siete volajú. Spomínaná povinnosť vznikla operátorom až po vstupe Slovenska do Európskej únie.

Operátori mali podľa zákona o elektronických komunikáciách povinnosť umožniť klientom prenositeľnosť čísla už od 1. mája 2004, no Telekomunikačný úrad nevydal včas vykonávací predpis, v ktorom určuje pravidlá, podľa ktorých bude služba fungovať. Operátori teda na príprave pracovali od 1. januára 2005 a trvala im 15 mesiacov.

Kto si môže vziať svoje číslo so sebou

Telefónne číslo si bude možné preniesť, ak sa zákazník rozhodne zmeniť mobilného operátora a zároveň bude mať s predošlým ukončené všetky zmluvné záväzky, teda aj uhradené faktúry. Potom stačí, ak v predajni konkurencie požiada o aktiváciu služieb na svoje pôvodné telefónne číslo.

Operátor musí do 5 pracovných dní žiadosť zaevidovať a potvrdiť. Po oznámení operátora, že sa tak stalo, má zákazník ďalších 5 pracovných dní na to, aby potvrdil súhlas s prenesením čísla. Ak nezareaguje, proces sa zastaví. Ak áno, operátor musí do 10 dní číslo preniesť a zákazníkovi vydať novú SIM kartu. Celý proces teda nebude trvať dlhšie ako 20 pracovných dní. Ak je k SIM karte zákazníka pridelená skupina čísiel, operátori si vyhradzujú na prenesenie celej skupiny o 5 dní viac.

Operátor môže prenos čísla odmietnuť

Pôvodný operátor môže prenos mobilného čísla ku konkurencii odmietnuť. Urobí tak najmä v prípadoch, ak je zákazník viazaný zmluvou na dobu určitú, teda ak si napríklad kúpi na zmluvu mobilný telefón a zmluvný vzťah nie je ukončený. Prenos sa nepodarí ani vtedy, ak telefónne číslo zákazníkovi nepatrí. Operátor odmietne číslo preniesť aj zákazníkom, ktorí mu nedajú súhlas na spracovanie a poskytnutie svojich osobných údajov.

Telefónne čísla tiež nie je možné prenášať medzi pevnými a mobilnými sieťami.

Spoplatnená služba bude možno zadarmo

Operátori môžu za služby umožňujúce prenos telefónneho čísla oficiálne žiadať poplatky. V cenníku Orange je poplatok 1000 korún bez DPH, no podľa hovorcu Petra Tótha operátor ponúkne službu bezplatne. Zákazník tak zatiaľ pri prechode z Orange do T-Mobile nebude za prenos čísla platiť. T-Mobile bude od svojich zákazníkov pri odchode do Orange pýtať 500 korún bez DPH. Počet prenosov operátori nebudú obmedzovať.

V zahraničí zvyčajne operátori neprenášajú náklady na prenos čísla na zákazníka a nahrádzajú si ich navzájom. Podobný model možno uplatnia aj u nás, i keď to odmietli potvrdiť.

Preniesť číslo je jednoduchšie

V zahraničí sú zavedené dva spôsoby, akými sa číslo prenáša - tzv. one-stop-shopping, ktorý funguje napríklad vo Fínsku, v Írsku, vo Švédsku a od pondelka aj na Slovensku a two-stop-shopping, ktorý funguje vo Francúzsku, Veľkej Británii, ale aj v Česku.

V systéme two-stop-shopping musí zákazník navštíviť oboch operátorov a je zaťažený zbytočnými administratívnymi úkonmi. Sťažuje sa na ne napríklad český Vodafone, ktorý je v boji o zákazníkov s preneseným číslom v Česku najúspešnejší. "Systém by mohol byť zákaznícky jednoduchší. Existuje mnoho byrokratických bariér, lehoty na overenie zákazníka nie sú jasne špecifikované, zákazníci so zmluvou na dobu určitú sú penalizovaní vysokými pokutami a celý proces prenosu sa v niektorých prípadoch môže predĺžiť až na jeden mesiac," hovorí hovorca Vodafone CZ Jakub Hrabovský. V krajinách, kde je systém jednoduchý, je podľa neho o službu veľký záujem, v krajinách, ako je napríklad Nemecko, kde je systém zložitý a byrokratický, sa čísla takmer neprenášajú.

Operátori budú motivovať zákazníkov

Obaja operátori chystajú pre svojich zákazníkov motivačné programy, aby zostali v ich sieti a zároveň sa chystajú na zákazníkov konkurencie. T-Mobile mieni lákať zákazníkov Orange na viacero akcií, najsilnejšou zbraňou sú tzv. ekvivalentné programy, ktoré cenou presne kopírujú programy konkurenta. Orange takisto pripravuje akciu, ktorou chce odlákať zákazníkov T-Mobile, no detaily zatiaľ neoznámil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 978
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 946
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 644
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 356
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 313
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.