e pozície pre lokálnych hráčov.
Vyššie pozície firmy väčšinou obsadzujú ľuďmi s primeranou praxou. Na nižšie pozície si vyberú skôr mladšieho človeka, ktorého môžu zaučiť. Mladým ľuďom chýba prax, ale ovládajú jazyky, u starších je to zase naopak. "V najbližších rokoch sa však tento problém odstráni, pretože mladí ľudia nadobudnú prax," povedala Renáta Otottová z Hill International.
Začínajúca firma potrebuje na rozbeh podľa možností už "hotových" ľudí. Neskôr, keď sa na trhu zorientuje, snaží sa vychovávať vlastných odborníkov.
Firmy sú však nútené vyškoliť si odborníkov aj vtedy, ak je ich v niektorom odbore nedostatok. Je to najmä vtedy, ak je na menšom území sústredený určitý typ výroby. Nedostatok špecialistov tak môže byť napríklad na východe, kde je priemyselný park zameraný na chemický priemysel alebo na Považí, kde sa sústredila najmä strojárska výroba "Navonok sa to však neprejavuje až takou koncentráciou voľných pozícií," povedal Radomír Mako z poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group.
Školením alebo vstupným kurzom však prejde vo firmách v podstate každý nový zamestnane. Pri niektorých pozíciách je nutné aj zaškolenie v zahraničí. Napríklad tréning niektorých zamestnancov automobilky Kia Motors prebieha aj v Kórei. V tomto roku tam vycestovalo už viac ako 500 ľudí. Podobne aj vzdelávanie zamestnancov PSA zahŕňa špecializované stáže vo výrobných závodoch vo Francúzsku. (of)