Hyundai vytvorí v ČR iba tisíc miest

OSTRAVA - Juhokórejská automobilka Hyundai sa v zmluve s Českou republikou a Moravskosliezskym krajom zaviaže vytvoriť v novom závode v Nošoviciach iba tisíc pracovných ...

Časť družstevných pozemkov v českých Nošoviciach sa zmení na stavenisko závodu kórejskej automobilky Hyundai, ktorá sa zaviazala vyrobiť 200-tisíc áut ročne. FOTO - ČTK

OSTRAVA - Juhokórejská automobilka Hyundai sa v zmluve s Českou republikou a Moravskosliezskym krajom zaviaže vytvoriť v novom závode v Nošoviciach iba tisíc pracovných miest, hoci sa po oznámení investície hovorilo, že zamestná približne tritisíc ľudí. Hyundai však zároveň predpokladá, že do roku 2010 zamestná zhruba 3514 ľudí, píše sa v zmluve.

CzechInvest: Nie je dôvod na obavy

"Aj keby to bolo 500 pracovných miest, stále je to lepšie ako nič," povedal český premiér Jiří Paroubek. Podľa ministra priemyslu a obchodu Milana Urbana a vládnej agentúry CzechInvest však nie je dôvod na obavy, že nová automobilka zamestná v Nošoviciach menej ako tritisíc ľudí.

Hyundai plánuje v Nošoviciach investovať miliardu eur. V závode sa podľa zmluvy bude vyrábať 200-tisíc áut ročne, kontrakt však pripúšťa rozšírenie kapacity na pôvodne plánovaných 300-tisíc vozidiel. Obsah časti investičnej zmluvy včera schválili zástupcovia Moravskosliezskeho kraja.

Zmluva podľa CzechInvestu hovorí iba o minimálnych záväzkoch, aby automobilka mohla v budúcnosti pružne reagovať na situáciu na trhu. Agentúra tvrdí, že pre českú vládu je dostatočnou zárukou ekonomická návratnosť, pre ktorú by firma mala dodržať zámer a vyrobiť ročne v Česku 300-tisíc áut a zamestnať 3-tisíc ľudí.

"Ak by závod nedosahoval takéto kapacity, strácala by na tom predovšetkým samotná automobilka," povedala hovorkyňa CzechInvestu Alžběta Honsová. Hyundai totiž investoval do vývoja nového vozidla, ktoré sa má vyrábať v Nošoviciach, priveľa peňazí. Podľa Honsovej minimálny záväzok automobilky nevybočuje z obvyklej praxe. "Je to úplne štandardný postup pri všetkých zmluvách s investormi."

Česko poskytne Hyundai viaceré úľavy

V návrhu zmluvy sa píše, že štát poskytne Hyundai zľavu na dani z príjmov zhruba 1,3 miliardy českých korún. Okrem toho 200-tisíc korún za každé nové pracovné miesto (asi 200 miliónov pri tisícke nových miest), do takmer 350 miliónov korún na rekvalifikáciu zamestnancov a zľavu z ceny pozemku asi 740 miliónov. Navyše firma dostane od štátu priamu dotáciu, ktorej výška bude závisieť od celkovej investície. Pri investícii 23,2 miliardy českých korún to bude okolo 1,5 miliardy, najviac však 2,4 miliardy pri investícii 32 miliárd korún.

Kraj sa zaviaže vyplatiť až 300 miliónov českých korún, ak bude mať Hyundai straty spôsobené ekologickými, geologickými alebo archeologickými prekážkami. Okrem toho firme sľúbi asi 200 hektárov pozemkov, rozšírenie verejnej dopravy do Nošovíc, a svoju spoluprácu pri zabezpečení ubytovania pre Kórejčanov, aj na organizovaní kurzov českého jazyka.

Zaviaže aj tiež, že firme zaistí kancelárske priestory, ktoré bude Hyundai využívať počas výstavby závodu. "Trhové nájomné za priestor bude platiť kraj, spoločnosti Hyundai ho prenajmeme za symbolickú cenu, čo sa započíta do celkovej investičnej ponuky," povedal námestník kraja Pavel Drobil.

Kraj by mal ďalej vynaložiť maximálne úsilie, aby v okruhu 15 kilometrov okolo novej továrne nevyrástli ďalšie podniky, ktoré by znečisťovaním ovzdušia mohli ohroziť kvalitu produkcie automobilky.

Kia Motors Slovakia, ktorá patrí do skupiny Hyundai Mobis, vytvorí v novom závode pri Žiline 3-tisíc pracovných miest. Investičná zmluva ju k tomu však nezaväzuje. Prvé autá by sa mali začať vyrábať v decembri. Plánovaná produkcia na rok 2007 je 150-tisíc áut, bude však závisieť od predaja áut v Európe. Na plnú výrobu 300-tisíc áut ročne chce Kia nabehnúť v roku 2009. Kórejská automobilka investuje do závodu miliardu eur. (čtk, r)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 538
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 865
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 000
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 261
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 194
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 188
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 017
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 734
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 570
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 147

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.