Koncom roku 2008 by malo byť v prevádzke 406 km diaľnic a 172 km RC, v súčasnosti funguje 329 km D a 125 km RC.
Avizuje to Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR v správe o plnení programu výstavby D a RC, ktorú dnes posunulo do medzirezortného pripomienkového konania.
Správa konštatuje: "u všetkých stavieb plánovaných na odovzdanie do užívania v rokoch 2004 a 2005 bola úloha splnená. Úloha na začatie výstavby plánovaných stavieb bola však splnená iba čiastočne s posunutím termínu prevažne na ďalší kalendárny rok."
V roku 2004 plánované zdroje na dopravné projekty boli 10,065 miliardy Sk (štátny rozpočet 9,4 mld. Sk), pričom plnenie: vecné tvorilo 8,92 miliardy Sk a finančné 9,27 miliardy Sk (s dofinancovaním z predchádzajúceho roka). Vlani bola plánovaná suma 17,68 miliardy Sk (ŠR 11,71 mld. Sk) a plnenie: vecné 12,22 miliardy Sk a finančné na 9,71 miliardy Sk (s dofinancovaním z roku 2004).
V roku 2004 z výdavkov (5,33 mld. Sk) 66,4 % smerovalo na úseky D1, vlani z výdavkov (9,05 mld. Sk) 71,2 %, súbežne boli zvyšné výdavky využité na RC.
"Okrem úseku D Sverepec - Vrtižec, je z hľadiska súčasného stavu investorského zabezpečenia sprevádzkovanie úseku Ladce - Žilina, avizované na november 2006, reálne, tvrdí predkladateľ. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) financuje úsek Ladce - Žilina, Strážov zväčša z komerčných úverov bez štátnej záruky. Zabezpečenie dopravných nárokov závodu Kia, a to z hľadiska chýbajúcich úsekov D v novembri 2006, bude riešené dopravnými opatreniami na cestnej sieti a v príprave je aj možnosť prepravy kamiónov po železnici.
V tomto roku predpokladaný finančný rámec zdrojov príjmu NDS tvorí ŠR (6,82 mld. Sk), eurofondy a spolufinancovanie zo ŠR (9,4 mld. Sk vrátane presunu peňazí z roku 2005). Verejné prostriedky tým tvoria 16,22 miliardy Sk. Po pripočítaní vlastných zdrojov NDS a jej predpokladaných úverov to bude 26,22 miliardy Sk. V rokoch 2007 a 2008 sa však už ráta s potrebou navýšenia zdrojov zo ŠR (o 11,05 mld. Sk a 4,49 mld. Sk), čo pri rovnakom modeli finančného rámca ako v roku 2006 pôjde o zdroje na infraštruktúru 24,72 miliardy Sk a 23,76 miliardy Sk.
V tomto roku sa má oproti pôvodnému harmonogramu rozbehnúť 5 stavieb (1. úsek D1 Mengusovce - Jánovce, R2 Figa - obchvat, preložku na R4 Svidník, 1. úsek privádzača Poprad - Kežmarok, obchvat na R3 Trstená). Z Kohézneho fondu (KF) pôjdu peniaze na D1 Mengusovce - Jánovce, zo štrukturálnych fondov (ŠF) na RC (Rudno nad Hronom - Žarnovica, Ožďany, Figa, Trstená).
Predkladateľ správy poukazuje na fakt, že investori majú problémy so včasným zabezpečením projektov k realizácii. "Relevantná legislatíva neumožňuje pripraviť stavby v plánovanom termíne. Individuálny záujem je nadradený nad verejným záujmom, a to s dôsledkami na ceny projektov." To ohrozuje realizáciu projektu výstavby D a RC a núti pripravovať stavby v širšom zábere: "bude veľký tlak na projektové kapacity a dá sa očakávať rast ceny projektových prác," avizuje rezort dopravy.