Šanghaj 1. mája (TASR) V Šanghaji sa v piatok začal veľtrh pre milionárov. Podobné sa konajú v Amsterdame a Moskve. V Bombaji, Varšave, Dubaji a Kazachstane by mali byť čoskoro tiež. Mužom v pozadí tejto myšlienky je holandský vydavateľ, ktorého firma sa volá "Kto sa odváži, vyhrá".
V Holandsku je 250 000 milionárov a Yves Gijrath je jedným z nich. Svoj prvý milión dal dohromady, keď mal 30 rokov. Potom sa nepohodol s obchodným partnerom, prijal niekoľko nesprávnych rozhodnutí a peniaze boli preč rýchlejšie, ako sa mu ich podarilo dať dohromady. Dnes, o 10 rokov neskôr, hovorí: "Zarobil som dosť, mohol by som ísť na odpočinok a žiť z úrokov. Nemám však trpezlivosť na to, aby som nič nerobil."
Yves Gijrath, ktorý sa narodil v roku 1966, je vlastníkom holdingu s názvom Who Dares Wins kto sa odváži, vyhrá. Správa sa, ako keby sa práve vrátil z dlhej plavby plachetnicou a bol na ceste na golfový turnaj. No prvý dojem klame. Muž s výrazom playboya a pružným krokom profesionálneho športovca je podnikateľ z lásky a z potešenia.
Študoval na obchodnej škole, pracoval istý čas ako animátor v Tunise a bol poradcom viacerých firiem, ale napr. aj britského ministerstva obrany a belgického reťazca Fountain Coffee, až kým sa v polovici 90. rokov neosamostatnil ako vydavateľ. Priniesol na trh ilustrácie o meste "Amsterdamtje" a magazín pre Japoncov, ktorí žili v Holandsku, "Japanese Journal". Kde bolo cítiť medzeru, tam mal Gijrath správny nápad.
"Keď som začínal," spomína si, "nikto ma nebral vážne. Bolo to tak dobre. Som rád v pozadí." Dnes vydáva magazíny s pečaťou kvality, ktoré sú vytlačené na vysokolesklom papieri a obracajú sa k čitateľom, ktorí majú radi "pekné veci": Jackie, módny magazín pre ženy, Het Gouden Woonboek pre ľudí, ktorí ešte nikdy nezablúdili do obchodov IKEA, Joods Journaal pre Židov, ktorí považujú dobré jedlo a zážitky z ciest z Karibiku vzrušujúcejšie ako debaty o antisemitizme. Najobľúbenejší projekt Gijratha, ktorý nielen vydáva, ale aj vedie ako šéfredaktor, je Miljonair-Magazin, ktorý uviedol na trh v októbri 2000. Prvé vydanie malo náklad 26 000 exemplárov a do 24 hodín sa vypredalo.
"Ľudia si mysleli, že je to vtip, magazín pre a o milionároch. Objavilo sa veľa agresívnych reakcií. Zrazu som bol hovorcom milionárov. Pritom väčšina ľudí sníva o tom, že budú bohatí a budú žiť v luxuse. Ale iba niektorí to dokážu," hovorí Gijratha.
Magazín Miljonair vychádza 6-krát do roka v náklade 40 000 kusov a pre vydavateľa je sliepkou, ktorá nosí zlaté vajcia. Začiatkom tohto roka uviedol v Moskve ruské vydanie, spoločne s jedným ruským vydavateľstvom. "Vyznajú sa v prostredí. My sme duchovní otcovia a hovoríme im, ako to majú robiť." Myšlienka ponúkať práve v Moskve magazín pre milionárov a tých, ktorí by sa nimi radi stali, je výsledkom triezvej analýzy situácie. Moskva je elektráreň, ktorá vyrába veľa energie. A noví ruskí podnikatelia sú ľudia, "ktorí svojmu remeslu rozumejú".
Girjath, ktorý vo svojom malom impériu v Amstelveene pri Amsterdame zamestnáva viac ako 100 ľudí, medzi nimi veľa nápadne krásnych redaktoriek, si predsavzal veľa. "Môžem predať všetko, keď to musí byť, aj chladničky Eskimákom a kožuchy ochrancom zvierat." Prečo však milionári potrebujú magazín luxusu a módy, v ktorom sa prezentujú výrobky, ktoré sa predávajú aj samé? "Pretože oni síce majú veľa peňazí, ale málo času a nie vždy dobrý vkus."
Gijrath tak pomáha boháčom a superboháčom, aby sa správne rozhodovali. Musia iba čítať magazín Miljionair alebo navštíviť niektorý z veľtrhov Miljonair, ktoré organizuje. V Amsterdame boli od roku 2002 už štyri, v Moskve minulý rok jeden a v piatok otvoril Gijrath prvý milionársky veľtrh v Šanghaji so 70 vystavovateľmi, ktorý trval do nedele. Pretože už aj v Číne sú ľudia, ktorí si okrem športových áut Porsche a limuzín Bentley môžu dovoliť aj hodinky za 100 000 USD a šperky za 300 000 USD. "Ešte ich nie je veľa, ale bude ich stále viac."
V súčasnosti pripravuje Gijrath ďalšie veľtrhy pre potreby milionárov v Cannes, Bombaji, Varšave a Londýne. Z Dubaja, Kazachstanu a Ria už dostal ponuky a pozvania. "Ešte nikdy nemali ľudia k dispozícii toľko peňazí ako dnes, stačí ich iba motivovať, aby ich míňali. Neexistuje žiadna kríza a odhliadnuc od Al-Kájdy, vtáčej chrípky a cien ropy neexistujú ani žiadne nevypočitateľné riziká."
Jedného dňa sa Yves Gijrath usadí a napíše príručku: Ako sa stanem milionárom? Prípravu už má v šuplíku. "Je jedno, čo robíš, vždy sa pokús, aby si bol najlepší. Nechoď nikdy s davom. Keď všetci pôjdu doprava, zahni vľavo. A naopak."
Informoval o tom nemecký magazín Der Spiegel.