Nitra 28. marca (TASR) - Účinné marketingové stratégie jednotlivých výrobných podnikov sú v súčasnosti na Slovensku ojedinelé a neprinášajú požadovaný efekt pri zvýšení predaja na domácom trhu. Ako na dnešnej konferencii Značka a jej vplyv na podporu predaja v Nitre uviedol Vincent Biroš z Ministerstva pôdohospodárstva SR, súčasný stav je ovplyvnený nedostatkom finančných prostriedkov spracovateľských podnikov i nedostatočným uvedomením si významnej podpornej úlohy marketingu.
Podiel dovozu agropotravinárskych komodít v minulom roku predstavoval 5,9 % z celkového dovozu SR. Nárast prudko vzrástol najmä v komoditách, ktoré sú produkované i domácimi výrobcami. Výrazné zvýšenie dovozu potravín je iba málo kryté rastom vývozu domácej produkcie, takže deficit v obchode s agropotravinárskymi komoditami dosiahol vlani 16,8 miliardy Sk. Negatívny je fakt, že stúpa dovoz výrobkov s vysokým stupňom spracovania a naopak pri našom malom exporte prevládajú základné produkty prvovýroby. Na slovenský trh vstúpili medzinárodné i nadnárodné spoločnosti s premyslenými obchodnými stratégiami, podporenými najmodernejšími marketingovými prostriedkami a dostatkom finančných zdrojov na vplyvnú reklamu.
Účasť slovenských podnikateľských subjektov na sprievodnej akcii minuloročného Agrokomplexu "Dni slovenských potravín" potvrdila, že majú záujem o spoločnú prezentáciu. Trhové záujmy firiem sú však natoľko odlišné, že je nevyhnutný spojovací článok pre spoločnú prezentáciu s garanciou štátu. Súčasne sa ako jedna z najnevýhodnejších aktivít agrárneho marketingu ukázalo zavedenie kontrolovanej značky kvality, garantujúcej aj slovenský pôvod. Zavedenie značky kvality si vyžaduje legislatívne úpravy, ktoré neumožnia používať značku skôr ako v roku 2002. Dovtedy je potrebné preklenúť toto obdobie zavedením takzvanej reklamnej značky, ktorá bude pre spotrebiteľa ľahko čitateľná a vyplní vážny nedostatok identifikácie slovenských potravín na domácom trhu. Takúto reklamnú značku má v súčasnosti i Česká republika ("Český výrobok") či Bavorsko ("Špeciality z Bavorska").
* svl pop nel
* * *