Platy sa zvyšujú, spotreba mlieka klesá

BRATISLAVA - "Slováci pijú menej... mlieka," hlási kreslená krava v televíznej reklame. Od revolúcie, keď zjedol priemerný obyvateľ Slovenska ...

BRATISLAVA - "Slováci pijú menej... mlieka," hlási kreslená krava v televíznej reklame. Od revolúcie, keď zjedol priemerný obyvateľ Slovenska ročne 253,2 kilogramu mliečnych výrobkov vrátane mlieka, klesla ich spotreba o sto kíl na 153,3 kila v roku 2004. Údaje za minulý rok ešte nemá Štatistický úrad spracované. Mliekarnenský priemysel je aj napriek rastúcemu vývozu už štvrtý rok ako celok v strate. Vlani to bolo zhruba 425 miliónov korún a rok predtým asi 511 miliónov.

Producenti a spracovatelia mlieka hovoria, že dôvodom klesajúcej spotreby a rozdielu v spotrebe týchto výrobkov oproti ostatným krajinám únie je nízka kúpyschopnosť ľudí. "Spotreba na Slovensku klesá pre cenu výrobkov. Pre ľudí je vzhľadom na ich príjmy vysoká," povedal pre SME spolumajiteľ rakúskej firmy Lactoprot Walter Meyer, ktorá vlastní slovenského producenta mliečnych výrobkov Milsy. Predseda predstavenstva Rajo Ján Johanes pripisuje nižšiu spotrebu oproti Rakúsku či Česku aj slovenskej vyššej DPH na potraviny. V Česku je podľa neho aj väčšia tradícia konzumácie mliečnych výrobkov.

Ceny výrobkov sa však podľa Slovenského mliekarenského zväzu za posledné dva roky prakticky nezmenili. Hýbali sa v rozmedzí dvoch percent smerom hore aj dolu. Naopak, reálne mzdy podľa Štatistického úradu vzrástli v roku 2004 o dva a pol percenta a v roku 2005 o 6,3 percenta. Ľudia si teda mohli kúpiť viac.

Rozpor medzi rastom kúpnej sily a poklesom spotreby mliečnych výrobkov sa dá vysvetliť aj stravovacími návykmi obyvateľstva. Podľa odborníkov by mal človek zjesť ročne asi 220 kíl mliečnych výrobkov.

Mliekarenský priemysel má teda na Slovensku potenciál rastu, ale dostatočne ho nevyužíva. "Spotreba na Slovensku bude mierne rásť s tým, ako bude rásť kúpna sila ľudí," myslí si Meyer.

Ľudia v západných krajinách únie nakupujú každý rok viac syrov aj mlieka. Rast je mierny, podľa Meyera najmä preto, že spotreba v Nemecku či Rakúsku je už aj tak dosť vysoká.

Naši výrobcovia stále väčšiu časť svojej produkcie exportujú za hranice. Kým v roku 2004 to bolo 28 percent zo všetkého mlieka od prvovýrobcov, za prvých deväť mesiacov minulého roku už 38 percent. Slovenské mliečne výrobky sa dajú nájsť na pultoch predajní v Česku, Maďarsku či Chorvátsku.

Export mliečnych výrobkov brzdí to, že v zahraničí ich často nepoznajú. "Keď si uvedomíme, ako málo investujú slovenskí mliekari do reklamy na domácom trhu, je skutočne nepravdepodobné, že by to zvládli na trhu zahraničnom," povedala Zuzana Nouzovská z mliekarenského zväzu. Výnimkou sú podľa nej špeciality ako bryndza, oštiepok či parené syry, podporu predaja však potrebujú aj tie, hovorí.

Firiem, ktoré spracujú ročne viac ako 10 miliónov ton mlieka, je na Slovensku podľa mliekarenského zväzu osemnásť.

Naše mlieko je rovnako dobré ako alpské

Kvalita slovenského mlieka je porovnateľná s mliekom z iných krajín únie. Prvovýrobcovia totiž musia dodávať mlieko takej kvality, ako si dohodli so spracovateľom a zároveň musia spĺňať normy únie. "Mlieko slovenských kráv je navyše rok čo rok kvalitnejšie," hovorí odborník na kvalitu potravín Ľubomír Valík z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave.

Rozdiel, ktorý môže byť medzi jednotlivými prvovýrobcami, je v obsahu tuku a bielkovín, povedala Zuzana Nouzovská zo Slovenského mliekarenského zväzu. Referenčnou hodnotou pre úniu je 3,4 percenta tuku a 3,7 percenta bielkovín. Slovenské mlieko obsahuje podľa informácií zväzu 3,2 percenta tuku a 3,6 percenta bielkovín, čo však nijako neovplyvní kvalitu konečných výrobkov. "Musia totiž spĺňať ďalšie normy na obsah tukov a bielkovín."

Znížiť kvalitu mlieka môže napríklad riedenie vodou alebo pozostatky liečiv, ktoré sa doň dostali pri liečení dojníc. Za tieto prehrešky je zodpovedný dodávateľ, čo si nakoniec spracovateľ overuje, povedal Valík. (ik)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 635
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 865
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 169
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 809
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 481
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 080
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 808
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 574
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 121
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

SVET

Ugandský Tarantino vraždí pre zábavu. Film je život

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.